سیل در ۸ استان ایران؛ ورود فاضلاب به خانه‌ها در اهواز «در پی تعطیلی یک‌ساله پروژه‌های زیرساختی»

دوشنبه, 10ام آذر, 1399
اندازه قلم متن

شرایط در استانهای سیل زده وخیم است – عکس از ایسنا

طی ۷۲ ساعت گذشته، هشت استان کشور با مشکل سیل و آب‌گرفتگی مواجه شدند. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در این باره گفت که اقدامات فوری امدادی انجام‌گرفته است.

مهدی ولی‌پور در گفتگو با ایسنا اعلام کرد که ۵١ شهر، روستا و مناطق عشایر نشین در هشت استان ایلام، بوشهر، خوزستان، فارس، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان و لرستان امدادرسانی شدند.

همچنین برای ۲۶۳ نفر نیز امکان اسکان ضروری فراهم شده است.

او در ادامه اظهار داشت که امدادرسانی در خوزستان، بوشهر، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد همچنان ادامه دارد.

در اهواز نیز برخی از مسیرهای تردد به دلیل آب‌گرفتگی کاملاً مسدود شده‌اند.

به دلیل عدم وجود سیستم فاضلاب در بسیاری از مناطق شهری در خوزستان و اهواز، پس از بارندگی شدید و بالا آمدن سطح رودخانه‌ها و آب‌های زیرزمینی، فاضلاب نیز به در میان آب‌ها منتشر شده است.

 بندر ماهشهر با ۱۰۷ میلیمتر بارندگی، بیشتری میزان را در استان خوزستان ثبت کرده است. این موضوع باعث شده تا برخی از مناطق مهم اقتصادی از جمله پتروشیمی در این شهر تعطیل شود.

از: ایندیپندنت

*****

هشت استان ایران در سه روز گذشته درگیر سیل بوده‌اند و آسیب‌ها در خوزستان چشمگیرترند. فاضلاب‌ و لجن در اهواز، کارون، بندرامام و ماهشهر به خانه‌ها و خیابان‌ها سرازیر شده و بافت‌های مسکونی فرسوده در خطر فروریزی قرار دارند

ایلام، بوشهر، خوزستان، فارس، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان و لرستان در ۷۲ ساعت گذشته با سیل و آب‌گرفتگی معابر و دشواری روبرو بوده‌اند.

هلال احمر از عملیات امدادرسانی به سیلزدگان خوزستان، بوشهر، ایلام و کهگیلویه و توزیع غذا، بالاپوش، مواد بهداشتی و وسایل گرمایشی خبر می‌دهد. این در حالی است که مردم خوزستان به خصوص اهالی آبادان، خرمشهر و اهواز به دلیل رسوب گل و لای و ورود فاضلاب به خانه‌ها، نگران فروریختن منازل هستند. این خطر  در مناطق حاشیه‌نشین به دلیل بافت فرسوده‌خانه‌ها بیشتر است. پیامدهای بهداشتی در این وضعیت آن هم در شرایط قرمز کرونایی بسیار خطیر است.

خبرگزاری ایلنا می‌نویسد یکی از دلایل بالا امدن آب و فاضلاب در سطح خیابان‌های اهواز، سیل دو سال قبل است که در رودخانه‌ها، لایه‌های آبرفتی و رسوبات ایجاد کرده و رودخانه‌ها دیگر ظرفیت لازم را ندارند: «با کمترین بارندگی، آب را به کانال‌ها و لوله‌های فاضلاب شهری پس می‌زنند.»

مهران باباپور، عضو شورای شهر اهواز به ایلنا گفته که مشکل آبگرفتگی شهر مسئله سالیان است و به امروز و دیروز ربط ندارد: «۲۰ سال است اقدامی در راستای بهبود فاضلاب شهر صورت نگرفته و مشکل فاضلاب مثل زخم کهنه‌ای است که با هر بارندگی سر باز می‌کند.»

علاوه بر اکثر محله‌های اهواز، مناطقی در آبادان هم‌چون ذوالقاری، الوانیه، سلیچ شرقی و غربی یا حاشیه بهمنشیر به زیر آب رفته‌اند. در بنادر خرمشهر، امام خمینی و ماهشهر نیز آب گرفتگی وسیعی وجود دارد.

اکنون حاشیه‌نشینان اهواز در میان لجن و گل و لای و فاضلاب زندگی می‌کنند و نگران فروریختن خانه‌های فرسوده خود هستند. تصاویر منتشره در رسانه‌ها، خیابان‌های آب‌گرفته و خودروهایی را نشان مید‌هند که تا گلگیر در آب فرو رفته‌اند.

مسعود کنعانی، فعال محیط زیست می‌گوید، به دلیل کم عرض شدن رودخانه‌ها و بالا رفتن میزان رسوبات، آب با کمترین بارندگی مستقیما وارد مجاری و لوله‌های فاضلاب می‌شود که این لوله‌ها در خیابان‌های سطح شهر و به ویژه مناطق حاشیه رودخانه‌ها جریان پیدا می‌کند.

کنعانی گلایه کرده که مسئولان مربوطه به وظایف مدیریتی خود عمل نکرده‌اند. او مجمع نمایندگان استان را نیز در هم‌پوشانی و لاپوشانی این ناکارآمدی سهیم دانسته و گفته است: «در گذشته نیز این ضعف مدیریت را در بحران‌های فاضلاب، ریزگردها و باران‌های اسیدی هم شاهد بودیم.»

مهران باباپور، عضو شورای شهر اهواز به ایلنا گفته که مشکل آبگرفتگی شهر به امروز و دیروز ربط ندارد بلکه مسئله سالیان است: «۲۰ سال است اقدامی در راستای بهبود فاضلاب شهر صورت نگرفته و مشکل فاضلاب مثل زخم کهنه‌ای است که با هر بارندگی سر باز می‌کند.»

هم اینک ستاد سیل در هشت منطقه اهواز دایر شده و کمیته جمع آوری آب‌های سطحی آماده‌باش هستند اما باباپور هشدار داده که در صورت تداوم و تشدید بارندگی‌ها، احتمال دارد اوضاع بحرانی شود.

اهواز ۲۴۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب دارد که ۱۱۰۰ کیلومتر آن فرسوده است.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.