مخالفت دو مقام دولت ایران با محدودیت بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

سه شنبه, 11ام آذر, 1399
اندازه قلم متن

علی ربیعی، سخنگوی دولت

علی ربیعی، سخنگوی دولت

سخنگوی دولت ایران می‌گوید که مجلس نمی‌تواند درباره موضوعاتی مثل برجام وارد شود، و تاکید کرده که این «موضوع از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است».

علی ربیعی که روز سه‌شنبه ۱۱ آذرماه در یک نشست خبری سخن می‌گفت تلویحا از شورای نگهبان خواست که این طرح را رد کند.

آقای ربیعی گفت مفاد این طرح شامل افزایش غنی‌سازی و عدم اجرای پروتکل الحاقی، «کمکی به لغو تحریم‌ها نمی‌کند».

مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه به کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» رای داد که در صورت تصویب نهایی، محدودیت‌هایی درباره اجرای پروتکل الحاقی و بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران وضع خواهد کرد.

موضوع تصمیم‌گیری درباره برجام در شورای عالی امنیت ملی در جلسه امروز مجلس نیز مطرح شد و غلامرضا نوری، نماینده مجلس گفت که تصمیم‌گیری در این زمینه با شورای عالی امنیت ملی است ولی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، این دیدگاه را رد کرد و گفت: «این‌که می‌گویید این موضوع از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و ما نباید دخالت کنیم، وارد نیست».

قالیباف تاکید کرد ««حق و وظیفه مجلس» است که «در هر موضوعی در کشور دخالت کرده و تصمیم‌گیری کند».

در واکنشی دیگر به تصویب این طرح در مجلس، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز گفته که طرح مجلس «نه ضروری است و نه مفید» و مجلس به نظرات وزارت خارجه توجه نکرده است.

در جریان تصویب این طرح نیز بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران که به عنوان نماینده دولت در نشست مجلس حضور داشت، خطاب به نمایندگان گفت که عدم اجرای پروتکل الحاقی «باعث ابهام نسبت به برنامه هسته‌ای ایران می‌شود».

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.