جامعه جهانی بهایی از افزایش تعرض به بهاییان در ایران ابراز نگرانی کرد

سه شنبه, 11ام آذر, 1399
اندازه قلم متن

جامعه جهانی بهایی در بیانیه‌ای با اشاره به حمله نیروهای امنیتی به منازل و مغازه‌های ده‌ها بهایی در دست‌کم هفت شهر ایران که ۱۰ روز قبل روی داد، از انجام این حملات ابراز نگرانی کرد.

این حملات در شهرهای تهران، کرج، اصفهان، مشهد، کرمان، شاهین‌شهر و بهارستان انجام شده‌اند.

در این حمله‌ها، تلفن‌های همراه اعضای خانواده‌ها، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و کتاب‌های مختلف، از جمله آثار بهایی، توقیف شده است. همچنین از این گروه از بهاییان خواسته شده که به ستادهای خبری وزارت اطلاعات مراجعه کنند.

دیان علائی، نمایندهٔ جامعهٔ بین‌المللی بهایی در سازمان ملل در ژنو، با انتشار بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن به‌دست رادیو فردا رسیده است، این یورش‌ها را بیانگر تعرض فاحش به حقوق اساسی شهروندان بهایی دانسته و گفته است که «این اقدام دلیلی جز تعصب و تبعیض مذهبی ندارد».

او با اشاره به این‌که «مأموران در این اقدام پروتکل‌های بهداشتی مصوب دولت را رعایت نکردند»، گفت: «وضعیت بحران سلامت در ایران بسیار وخیم است. با وجود این، دولت با هدف قرار دادن منازل افراد مطیع قانون‌، ساکنین این منازل را که از جمله شامل سالمندان، بیماران و کودکان بودند در خطر آلودگی ویروس قرار داد».

خانم علائی با بیان این‌که «دولت ایران مدت‌هاست که از مصادرۀ املاک برای فقیر کردن جامعۀ بهائی استفاده می‌کند»، نسبت به این که مقامات ممکن است «در حال تدارک برای توقیف املاک بهاییان، به شکلی هماهنگ‌تر و گسترده‌تر باشند» ابراز نگرانی کرد.

این اقدام‌ها در حالی صورت می‌گیرد که روز ۲۸ آبان، قطعنامه‌ محکومیت «نقض شدید و فاحش حقوق‌بشر» در ایران به تصویب کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل رسید.

در این قطعنامه همچنین از «فشار فزاینده علیه اقلیت‌های مذهبی از جمله اعضای جامعه بهایی»‌ در نظام جمهوری اسلامی ابراز نگرانی شده است.

بهاییان، بزرگترین اقلیت دینی در ایران هستند و پس از انقلاب بهمن ۵۷، همواره مورد آزار و اذیت حکومت جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند.

در چهار دهه اخیر بیش از ۲۰۰ بهایی اعدام شده‌اند و ده‌ها نفر هم به زندان افتاده‌اند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.