کایلی مور گیلبرت: دوران حبس در ایران ‘کابوسی بی‌امان و بی‌انتها’ بود

سه شنبه, 11ام آذر, 1399
اندازه قلم متن

کایلی مور گیلبرت

کایلی مور گیلبرت در فرودگاه دوحه قطر پس از آزادی و خروج از ایران/ عکس از صفحه کمپین آزادی کایلی مور گیلبرت

کایلی مور-گیلبرت، شهروند استرالیایی-بریتانیایی که بیش از دو سال در ایران زندانی بود، در پیامی پس از خروج از ایران از کسانی که برای آزادی او تلاش کردند قدردانی کرد و دوران زندان در ایران را “کابوسی بی‌امان و بی‌پایان” توصیف کرد. او هفته گذشته با سه ایرانی زندانی در تایلند مبادله شد.

در پیامی که از سوی خانم کایلی مور-گیلبرت امروز سه‌شنبه اول دسامبر در صفحه توییتر کمپین برای آزادی او منتشر شده، او از همه کسانی که در این مدت برای آزادی او تلاش کرده بودند تشکر کرد.

او نوشت: “نمی‌توانم به طور کامل بگویم که از شنیدن اینکه دوستان و همکاران برای نجات من تلاش می‌کردند و مرا به فراموشی نسپردند تا چه اندازه دلگرم می‌شدم” او افزود که “آزادی من به منزله پیروزی برای تمام کسانی که برای این روز تلاش کردند.”

او در پیام خود نوشت که حمایت‌های دوستان و همکارانش به او “قدرت و امید داد تا دوران زندان را که مانند کابوسی بی‌امان و بی‌انتها بود،” تحمل کند.

کایلی مور-گیلبرت
 
توضیح تصویر،

تلویزیون ایران فیلمی از مبادله خانم گیلبرت با سه ایرانی پخش کرد

 

خانم مور گیلبرت که بخش عمده ای از دوران زندان خود را در حبس انفرادی و بازداشتگاه امنیتی زندان اوین گذراند، تابستان امسال مدتی به زندان زنان قرچک که شرایط بسیار بدی دارد، منتقل شد.

در پی مبادله و پس از ترک ایران، خانم مور گیلبرت سرانجام روز جمعه وارد کانبرا، پایتخت استرالیا شد.

دولت استرالیا از آزادی خانم گیلبرت استقبال کرد اما مبادله این پژوهشگر رشته خاورمیانه را با سه ایرانی زندانی در تایلند رسما تایید نکرده اند اما دولت تایلند این مبادله را تایید کرد.

صدا و سیمای ایران با انتشار تصاویری از مراحل روند مبادله اعلام کرد که خانم گیلبرت “جاسوس دو تابعیتی” که برای اسرائیل کار می‌کرد با “یک فعال اقتصادی و دو شهروند ایران” معاوضه شده که به گفته رسانه‌های ایران “به اتهامات واهی، در خارج از کشور بازداشت شده بودند.”

اما مقام‌های تایلندی تایید کرده‌اند که ایرانیان آزادشده سعید مرادی، محمد خزاعی و مسعودصداقت‌زاده هستند که در سال ۲۰۱۲ در بمبگذاری ناموفقی علیه دیپلمات‌های اسرائیلی دست داشتند.

این سه در اجرای نقشه‌شان شکست خوردند و انفجاری در محل سکونتشان پنج زخمی به جای گذاشت.

سعید مرادی پاهایش را در انفجار نارنجکی که خودش پرت کرد از دست داد
 
توضیح تصویر،

سعید مرادی، یکی از افرادی که با خانم مور گیلبرت مبادله شد، پاهایش را در انفجار نارنجکی که خودش پرت کرد از دست داده است

 

سعید مرادی در جریان درگیری با پلیس تایلند نارنجکی پرتاب کرد که با برخورد به درخت به سوی خود او کمانه کرد و با انفجارش آقای مرادی پاهای خود را از دست داد.

سه ایرانی آزادشده در بازگشت به ایران با حلقه گل مورد استقبال عباس عراقچی، معاون محمدجواد ظریف، وزیر تمور خارجه،قرار گرفتند.

در مراسم استقبال از آنها در فرودگاه تهران، هر سه آنها علاوه بر ماسکی که برای مهار کرونا به صورت داشتند، کلاهی نقابدار هم بر سر داشتند و چهره‌شان به کلی غیرقابل شناسایی بود.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.