فیگارو: اسرائیل سپاه پاسداران و رژیم ایران را با دو چالش روبرو کرده است

چهارشنبه, 12ام آذر, 1399
اندازه قلم متن
ناصر اعتمادی
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل. AP – ABIR SULTAN /POOL

“رونو ژیرار” خبرنگار قدیمی روزنامۀ فیگارو، در مقاله ای در این نشریه از قتل محسن فخری‌زاده به عنوان دو چالش بزرگ رژیم اسلامی ایران یاد کرده و گفته است :

چالش اول مستقیماً متوجه سپاه پاسداران است که برای دستگیری مخالفان سیاسی بی‌دفاع چابُک و فرز است، اما، برای تأمین امنیت قلمرو ملی و یکی از عالیترین افسران خود کاملاً ناتوان است به ویژه اینکه بنیامین نتانیاهو شخصاً در سال ٢٠١٨ در جریان یک کنفرانس تلویزیونی از این افسر ارشد سپاه پاسداران، محسن فخری‌زاده، و مسئول برنامۀ مخفی اتمی ایران نام برده بود. “رونو ژیرار” سپس تصریح کرده است که عملیات ترور محسن فخری‌زاده به احتمال بسیار توسط موساد، سرویس‌های امنیتی اسرائیل، صورت گرفته که نیروهای کماندویی‌اش توانستند کمینی پیچیده را در قلب ایران، در جاده‌ای در نزدیکی تهران علیه مخفی ترین و کلیدی‌ترین چهرۀ رژیم اسلامی در برنامۀ اتمی به اجرا بگذارند.

“رونو ژیرار” سال ٢٠٢٠ را سال ناکامی سپاه پاسداران نامیده و گفته است که در سوم ژانویه این سال ایالات متحد آمریکا موفق شد قاسم سلیمانی، مهمترین فرماندۀ عملیات نظامی سپاه پاسداران را در خارج از ایران به قتل برساند و در یازدهم ژانویه خود سپاه پاسداران یک هواپیمای مسافربری اوکراین را با ١٧٨ سرنشین غالباً ایرانی به ضرب دو موشک در تهران ساقط کرد و آن را “خطای انسانی” خواند. “رونو ژیرار” سپس افزوده است : مردم ایران که در شبکه های اجتماعی بسیار فعال هستند از خود می‌پرسند که آیا تجارت‌پیشگی پاسداران نهایتاً به بهای انجام وظایف حرفه ای‌ سپاه پاسداران تمام نشده است.

“رونو ژیرار” از قتل فخری‌زاده به عنوان پیروزی تازه‌ برای اسرائیل در نبرد مخفی این کشور با ایران یاد کرده که از پانزده سال پیش میان دو کشور در جریان است. یعنی از ٢۵ اکتبر سال ٢٠٠۵ از زمانی که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری وقت ایران، در نشستی در سالن وزارت کشور ایران خواستار “جهان عاری از صهیونیسم” شد و به نقل از روح الله خمینی گفت که “رژیم اشغالگر قدس باید از صفحۀ روزگار پاک شود” و خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، تصریح نمود که “اسرائیل باید از صفحۀ جغرافیا حذف شود.” در آن نشست، محمود احمدی‌نژاد در برابر دانشجویانی که شعار “مرگ بر اسرائیل” سرمی‌دادند از “صهیونیسم به عنوان ابزار سرکوب سیاسی غرب علیه مسلمانان” یاد کرد.

“رونو ژیرار” در ادامه تصریح کرده است که کمتر از ده سال پیش از این سخنرانی نیروهای نظامی غرب برای نجات مسلمانان در تابستان ١٩٩۵ محاصرۀ سارایوُ را شکستند و در بهار ١٩٩٩ به مسلمانان آلبانیایی‌تبار کوسووُ کمک کردند تا خود را از قیمومیت بلگراد نجات بدهند.

خبرنگار فیگارو در ادامه نوشته است که رژیم شیعه‌مسلک ایران مرتکب خطای راهبردی سه گانه‌ای می‌شود اگر می‌پندارد که می‌تواند مسلمانان جهان را از خلال نفرت‌پراکنی علیه اسرائیل بسیج و رهبری کند. به این خاطر که اولاً سنی‌های سنت‌گرا شیعیان را ملحد می‌دانند. ثانیاً شمار دولت‌های مسلمانی که خواستار تجارت با اسرائیل هستند رو به افزایش است (جمهوری آذربایجان نمونۀ حاضر چنین تمایل فزاینده‌ای است). ثالثاً مردم با سواد ایران برای ملت یهود احترام قائلند هستند زیرا به تاریخ خود می بالند و می‌دانند که کوروش پس از فتح بابل یهودیان را از اسارت آزاد کرد و به آنان اجازه داد که معبد خود را در بیت‌المقدس از نو بسازند.

“رونو ژیرار” در ادامه نوشته است که خصومت فعلی میان ایران و اسرائیل هیچ مبنای تاریخی و جغرافیایی ندارد و حاصل یک سرهم بندی ایدئولوژیک است که خیلی به درازا نخواهد کشید.

“رونو ژیرار” در پایان گفته است : حسن روحانی حق دارد که نمی‌خواهد در تله تنش نظامی فعلی بیفتد که ترامپ با استفاده از آن ایران را وسیعاً بمباران کند. به گفتۀ خبرنگار فیگارو، روحانی از بیستم ژانویه آینده چهار ماه فرصت خواهد داشت تا با رئیس جمهوری منتخب آمریکا، جو بایدن، به توافق برسد تا از این طریق در انتخابات ریاست جمهوری سال ١۴٠٠ پیروزی یک میانه رو را در مقابل نامزد سپاه پاسداران تضمین کند.    

از: ار اف ای 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.