سازمان «عدالت برای ایران» از راه‌اندازی «بانک اطلاعاتی ناقضان حقوق بشر» خبر داد

پنجشنبه, 20ام آذر, 1399
اندازه قلم متن

نمایی از زندان اوین در تهران

نمایی از زندان اوین در تهران

سازمان «عدالت برای ایران» روز پنج‌شنبه، ۲۰ آذر گفت که هم‌زمان با روز جهانی حقوق بشر یک «بانک اطلاعاتی ناقضان حقوق بشر در ایران» ​با عنوان «چهره جنایت» راه‌اندازی کرده است.

بر اساس بیانیه این سازمان، پایگاه یاد شده حاوی داده‌ها و اطلاعات ۲۲۰ مقام مسئول و ده‌ها نهاد جمهوری اسلامی ایران است که طی ۴۱ سال گذشته اقدام به نقض گسترده حقوق بشر در ایران کرده‌اند.

سازمان «عدالت برای ایران» می‌گوید در فرایند گردآوری اطلاعات برای «چهره جنایت» تاکنون مسئول بیش از ۴۳۰ مورد نقض حقوق بشر در ایران طی چهار دهه اخیر شناسایی شده‌اند.

همچنین این داده‌ها شامل ۱۵۶ مورد نقض حق حیات، ۱۰۶ مورد نقض حق آزادی تجمع، ۶۲ مورد نقض ممنوعیت شکنجه و ۴۷ مورد نقض حق آزادی بیان می‌شود.

محمد نیری،‌ حقوقدان و از مدیران سازمان عدالت برای ایران با بیان این که نهادهای کلیدی جمهوری اسلامی اعم از دولتی،‌ نظامی و حتی فرهنگی در نقض شدید حقوق بشر در ایران طی چهار دهه گذشته نقش داده‌اند،‌ گفت: «تغییر روسا نیز هرگز به تغییر رفتار این نهادها منجر نشده است».

به گفته آقای نیری، بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده نهادهایی که بر اساس قانون، وظیفه محافظت از حقوق بشر و امنیت شهروندان را بر عهده دارند در جمهوری اسلامی گسترده‌ترین و بیشترین موارد نقض حقوق بشر را به خود اختصاص داده‌اند.

این حقوقدان با اشاره به این که داده‌های این پایگاه نشان می‌دهد که ناقضان حقوق بشر در بالاترین مناصب حکومتی قرار دارند، ‌افزود: «اطلاعات موجود ثابت می‌کند این افراد در قبال ارتکاب جنایات حقوق بشری نه تنها پاسخگو نبوده‌اند و مجازات نشده‌اند، بلکه در بسیاری از موارد ترفیع مقام نیز گرفته‌اند».

محمد نیری کارکرد این بانک اطلاعاتی را علاوه بر «مستندسازی موارد نقض و ثبت اطلاعات ناقضان حقوق بشر در ایران»، «استفاده از سازوکارهای حقوقی و سیاسی بین‌المللی برای تعقیب کیفری» و «پاسخگو کردن این افراد و نهادها در گام بعدی» عنوان کرد.

اطلاعات موجود در «چهره جنایت» بیشتر از شهادت‌نامه‌های شاهدان و بازماندگان نقض حقوق بشر طی ده سال گذشته از سوی سازمان عدالت برای ایران اخذ شده و با گردآوری مستندات بیشتر به تدریج تکمیل‌تر خواهد شد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.