عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت منیره عربشاهی در زندان کچویی کرج

چهارشنبه, 26ام آذر, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – منیره عربشاهی، فعال مدنی محبوس در زندان کچویی کرج علیرغم توصیه پزشکان برای انجام اسکن غده تیروئید و نیاز به عمل جراحی از رسیدگی پزشکی محروم مانده است. پزشک متخصص زندان روز یکشنبه ۲۳ آذرماه دستور انجام آزمایش لازم ظرف ۴۸ ساعت را داده بود، اما این امر تاکنون محقق نشده است. منیره عربشاهی و دخترش یاسمن آریانی، از مخالفان حجاب اجباری هستند که دوران محکومیت خود را در زندان کچویی کرج سپری می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، منیره عربشاهی، فعال مدنی محبوس در زندان کچویی کرج علیرغم توصیه پزشکان برای انجام اسکن غده تیروئید و نیاز به عمل جراحی از رسیدگی پزشکی محروم مانده است.

یک منبع مطلع از وضعیت سلامت این فعال مدنی زندانی به هرانا گفت: «هفته گذشته پزشک عمومی زندان پس از معاینه خانم عربشاهی به دلیل تورم غده تیروئید ایشان را به پزشک متخصص ارجاع داد. پزشک متخصص زندان نیز روز یکشنبه ۲۳ آذرماه پس از معاینه بر لزوم عمل جراحی و نیاز به اسکن ظرف ۴۸ ساعت تاکید کرد؛ اکنون تنفس خانم عربشاهی به دلیل تورم در ناحیه گلو با سختی مواجه شده اما با این حال دستور پزشک برای انجام آزمایش هنوز انجام نشده است.»

از سوی دیگر خانم عربشاهی و دخترش یاسمن آریانی به دلیل تعلل مسئولین در انتقال پرونده از زندان اوین به زندان کچویی از اعزام به مرخصی محروم مانده‌اند. به گفته این منبع مطلع، خانواده آریانی طی ماه گذشته به ویژه پس از ابتلای یاسمن آریانی به کرونا پیگیر اعزام آنان به مرخصی بودند اما دادستانی کرج گفته به دلیل سپری نکردن یک سوم دوران محکومیت با این درخواست مخالفت کرده است.

این منبع مطلع در ادامه افزود: «یاسمن آریانی و منیره عربشاهی بیش از یک سوم از مدت حبسشان را طی کرده‌اند. خانواده پس از پیگیری متوجه شدند که زندان اوین پرونده آنها که در تاریخ ۳۰ مهرماه امسال به زندان کچویی کرج منتقل شدند، را ارسال نکرده است و حالا تاریخ شروع حبس ۳۰ مهر امسال یعنی زمان انتقال به زندان کچویی کرج ثبت شده است. مشکل پیش آمده به دلیل کوتاهی مسئولان زندان اوین و نتیجه عجله آنان در انتقال بدون هماهنگی به زندان کچویی است.»

یاسمن آریانی در حالی که در تاریخ ۲۵ بهمن ۹۷ با پایان حبس از بابت محکومیت پیشین خود از زندان اوین آزاد شده بود، در تاریخ ۲۱ فروردین ۹۸ مجددا بازداشت و به بازداشتگاه وزرا در تهران منتقل شد. وی به همراه مادرش منیره عربشاهی که یک روز بعد از فرزندش بازداشت شد، به زندان قرچک ورامین منتقل شدند. آنها نهایتا در تاریخ ۲۲ مرداد ۹۸ از زندان قرچک ورامین به بند زنان زندان اوین منتقل شدند و مجددا در تاریخ ۳۰ مهرماه امسال از بند زنان زندان اوین به زندان کچویی کرج تبعید شدند.

این دختر و مادر زندانی مردادماه ۹۸ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه محاکمه و هرکدام  از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا” به ۱۶ سال حبس تعزیری و در مرحله تجدیدنظر هرکدام مجموعا به ۹ سال و ۷ ماه حبس محکوم شدند. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال و شش ماه زندان در خصوص هر یک از آنها قابل اجرا است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.