حمله دوباره قالیباف به روحانی: دولت سیاست خنثی‌سازی تحریم‌ها را به «شوخی» گرفته

شنبه, 29ام آذر, 1399
اندازه قلم متن
ار.اف.ای

قالیباف روحانی

قالیباف روحانی Mohammad Berno

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی روز شنبه نسبت به «اشکالات اساسی ساختار اقتصادی کشور همچون، نفتی، رانتی و دولتی بودن و تمرکز داشتن بر واردات به جای تولید و صادرات» هشدار داد و گفت: «این اشکالات محدود به این دولت و لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیست و یک آسیب چندین ساله است.»

قالیباف در جلسه هیات عمومی دیوان محاسبات کشور گفت: ساختار اقتصادی کنونی ما کاملا متکی به نفت بوده و یک ساختار کاملا رانتی و دولتی است و به جای صادرات، رویکرد واردات دارد.

او ادامه داد: در شرایطی که ساختار اقتصادی به جای تکیه بر تولید بر دلالی و سوداگری متکی است چگونه می تواند به جنگ اقتصادی رود. این فرضیه امکان پذیر نبوده و یک شوخی بزرگ است.

قالیباف کسری بودجه را «ام الخبائث» خواند و گفت: کسری در سیاست مالی به کسری در سیاست پولی یعنی جیب مردم از طریق ناترازی بانک ها، افزایش پایه پولی، افزایش نقدینگی و … تبدیل می شود در نتیجه جیب مردم خالی خواهد شد.

همزمان عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره بودجه سال آینده گفت: درباره بودجه فعلا نمیتوانم نکته‌ای بگویم چون  همه چیز در حال تغییر است و اخیرا رییس مجلس به رییس جمهور نامه ای نوشته اند و ما نگرانی هایی از قانون بودجه داریم و بودجه باید کارامد و واقعی و منطبق با نیازهای کشور باشد. نواقص بودجه  را در سالهای گذشته یادآوری کردیم و امسال هم گفتیم.

کدخدایی ادامه داد:  قانون بودجه ایرادات متعددی دارد و ما بارها ایرادات را به دولت و مجلس اعلام کردیم. مجلس نمی تواند شاکله بودجه را تغییر دهد. بودجه باید واقعی و منطبق بر نیازهای کشور باشد و توصیه می‌کنیم بودجه امسال هم همین گونه باشد.

پیشتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفته است: مبنای تدوین و طراحی لایحه بودجه سال آینده ، ظرفیت های اقتصادی کشور و و اقعیت های عرصه بین المللی بوده است و با تحلیل دقیق داده ها و داشته های داخلی ارائه شده است .

روحانی با بیان اینکه «برخی منتقدان بودجه سال آینده دچار همان اشتباه راهبردی نادیده گرفتن و انکار واقعیت ها و توانایی اقتصادی کشور شده اند»، ادامه داد: برخلاف تصور و تحلیل کسانی که معتقدند بودجه با اتکا به اتفاقات بین المللی و نتایج انتخابات  آمریکا تدوین شده، باید تاکید کنیم که بودجه ۱۴۰۰ دقیقا با اتکا و تکیه بر ظرفیت های اقتصادی ایران نوشته شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.