پایان سال ۲۰۲۰؛ ایران هم‌چنان ششمین زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است

پنجشنبه, 4ام دی, 1399
اندازه قلم متن

یران ششمین زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است. کشور ایران در سال ۲۰۲۰ حداقل ۱۵ خبرنگار را بازداشت کرده است

«سازمان گزارش‌گران بدون مرز» با انتشار بخش اول بیلان سالانه خود در حوزه «خشونت علیه آزادی اطلاع‌رسانی» گفته است طی سال ۲۰۲۰ در جهان ۳۸۷ روزنامه‌نگار بازداشت و زندانی شده‌اند.

گزارش‌گران بدون مرز در بیلان سالانه خود نوشته است، علاوه بر بازداشت، ۵۴ روزنامه‌نگار به گروگان گرفته شده و چهار نفر ناپدید شده‌‌اند.

در بخش اول بیلان سالانه این سازمان که در تاریخ ۲۴ آذر ماه منتشر شده، آمده است پنج کشوری که بیشترین خبرنگاران زندانی را در سال ۲۰۲۰ داشته‌اند، عبارتند از چین، عربستان سعودی، مصر، ویتنام و سوریه.

از میان این پنج کشور، چین با ۱۱۷ روزنامه‌نگار زندانی، بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران جهان است که یک سوم این زندانیان یا به عبارتی، ۴۵ نفر از آن‌ها خبرنگاران غیرحرفه‌ای هستند.

پس از چین، عربستان سعودی با ۳۴ خبرنگار بازداشت شده در رتبه دوم قرار دارد و مصر با ۳۰ خبرنگار بازداشت شده، ویتنام با ۲۸ خبرنگار زندانی و سوریه با ۲۷ خبرنگار زندانی در رتبه‌های بعدی جدول قرار گرفته‌اند.

طبق این آمار، ایران ششمین زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است. کشور ایران در سال ۲۰۲۰ حداقل ۱۵ خبرنگار را بازداشت کرده است.

هم‌چنین براساس این آمار، بازداشت زنان خبرنگار در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و در حال حاضر ۹ درصد از مجموع خبرنگاران بازداشت شده را زنان تشکیل می‌دهند.

از سوی دیگر، از میان ۵۴ خبرنگاری که در سال ۲۰۲۰ به گروگان گرفته شده‌اند، ۴۱ نفر آن‌ها خبرنگار حرفه‌ای، هفت نفر خبرنگار غیرحرفه‌ای و شش نفر کارمند رسانه بوده‌اند.

بزرگ‌ترین گروگان‌گیرها، «دولت اسلامی» (داعش)، گروه «حوثی»، «القاعده» و هیات «تحریرالشام» هستند که عملیات خود را بیشتر در کشورهای سوریه، یمن و عراق اجرا کرده‌اند.

گزارش‌گران بدون مرز با اعلام نگرانی از وضعیت خبرنگارانی که از سوی غیردولتی‌ها به گروگان گرفته‌ شده‌اند، نوشته است: «گروگان‌گیران از این خبرنگاران به عنوان اهرم فشار علیه گروه‌های سوم (دولت، سازمان یا گروه دیگر) استفاده می‌کنند تا گروه ثالث را وادار به انجام ‌خواسته‌های خود کنند. خبرنگاران به علل گوناگون، از جمله دلایل سیاسی و یا اقتصادی و باج‌گیری به گروگان گرفته می‌شوند.»

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.