اعدام سه زندانی سنی‌مذهب در مشهد؛ پنج زندانی دیگر در خطر اعدام

شنبه, 13ام دی, 1399
اندازه قلم متن

حکم اعدام سه زندانی اهل سنت که به اتهام «بَغی از طریق عضویت در گروه سَلَفی حزب ‌الفرقان و عضویت در جبهه همبستگی ملی اهل‌ سنت ایران» به اعدام محکوم شده‌ بودند، اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، اجرای حکم اعدام «حمید راست‌بالا، کبیر سعادت جهانی و محمدعلی آرایش» به صورت ناگهانی بوده و «خانواده آنان از ملاقات آخر محروم بوده‌اند».

طبق این گزارش، این سه زندانی صبح روز پنج‌شنبه ۱۱ دی‌ماه در زندان وکیل‌آباد مشهد اعدام شده‌اند.

این سه نفر سال ۹۴ توسط وزارت اطلاعات بازداشت شدند و سال ۹۸ حکم اعدام آنها صادر شد،‌ ولی خبر صدور احکام آنها مردادماه امسال و پس از تایید احکام اعدام در دیوان عالی کشور رسانه‌ای شد.

در این پرونده، پنج متهم دیگر به نام‌های فرهاد شاکری، عیسی عیدمحمدی، تاج‌محمد خُرمالی، حکیم عظیم گرگیج و عبدالرحمن گرگیج نیز با اتهامات مشابه به اعدام محکوم شده‌اند ولی از سرنوشت نهایی پرونده آنها گزارشی منتشر نشده است.

گروه حزب‌ الفرقان در حد فاصل سال‌های ۷۱ تا ۹۳ در استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی فعالیت داشت و حکومت ایران این گروه را «تروریستی» می‌داند.

بر اساس گزارش‌های منتشره، «گروه همبستگی ملی اهل سنت ایران» نیز در حد فاصل سال‌های ۷۱ تا ۷۶ فعالیت داشته است.

شبکه جهانی کلمه که گزارش‌های مربوط به اهل سنت را پوشش می‌دهد، نوشته است افرادی که با اتهام عضویت در این گروه به زندان و اعدام محکوم شده‌اند، در آن دوران تنها بین ۱۰ تا ۱۲ سال سن داشته‌اند.

خبرگزاری هرانا به نقل از یک منبع مطلع نوشته است که این زندانیان در طول دوران بازداشت شکنجه شده‌اند و ماموران وزارت اطلاعات «اقدام به ضرب و شتم آنان با شوکر، پاشیدن اسپری فلفل بر روی اندام‌های جنسی و تهدید به بازداشت و تجاوز به خانواده‌‌شان کرده بودند».

مردادماه امسال که خبر صدور حکم اعدام این ۹ شهروند اهل سنت صادر شد،‌ دولت آمریکا حکومت ایران را به «سوء رفتار شدید قضایی» متهم کرد و خواستار لغو چنین احکامی شد.

آمریکا در سال‌های اخیر همواره ایران را به نقض گسترده حقوق اقلیت‌های مذهبی از جمله شهروندان بهایی و سنی متهم کرده است.

منبع: هرانا، کلمه/ ر. ح./ ف. دو.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.