هشدار انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران درباره عواقب تاخیر در خرید واکسن

یکشنبه, 14ام دی, 1399
اندازه قلم متن

واکسن کرونا

انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران با انتشار بیانیه‌ای با تاکید بر ضرورت “خرید فوری واکسن کرونا” اعلام کرد هرگونه تاخیر در خرید واکسن موجب بروز خسارات جبران ناپذیر می‌شود.

این انجمن ضمن استقبال از شروع آزمایشات بالینی اولین واکسن ایرانی کرونا نوشته “با توجه به گسترش روزافزون پاندمی، کثرت جمعیت، وسعت ابتلا، تعداد بالای مرگ و میر، افزایش احتمال جهش ویروس در شرایط گسترش آلودگی، نیاز به زمان طولانی برای تکمیل مراحل ۱، ۲ و ۳ کارآزمایی بالینی و نیز ظرفیت محدود تولید انبوه واکسن در کوتاه مدت، این انجمن بر خرید فوری واکسن به میزان مورد نیاز تاکید می‌کند”.

در این بیانیه از مسئولان خواسته شده تا اطلاع رسانی درباره خرید واکسن خارجی و تولید واکسن داخلی “شفاف” و از سوی “مرجعی واحد” صورت بگیرد تا از “سخن‌پراکنی و تناقض‌گویی ” جلوگیری به عمل آید.

در بیانیه انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران آمده “هرگونه تاخیر در خرید واکسن موجب بروز خسارات جبران ناپذیر و از دست رفتن جان انسان های بیشتری شده، همزمان شانس ایجاد سویه‌های جدید ویروس و مقاوم به واکسن در کشور را بیشتر می‌کند”.

این انجمن اعلام کرده که به دلیل مسئولیت علمی و اخلاقی در خصوص واکسن و سلامت این موارد را به اطلاع مردم ایران می‌رساند.

انجمن ایمونولوژی ایران تاکید کرد که “تولید واکسن موضوعی فنی و تخصصی است” و “از مجریان طرح‌های مطالعاتی واکسن انتظار می‌رود از اظهارنظرهای خارج از تخصص خود در رسانه‌ها خودداری کنند

این انجمن همچنین تایید کرد که “حسب اعلام منابع رسمی ایران علاوه‌ بر اولین واکسن معرفی شده در زمینه کرونا، چند واکسن ایرانی دیگر نیز در آستانه ورود به کارآزمایی بالینی هستند”.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت ایران دیروز گفت تامین واکسن برای مردم از چهار طریق دنبال می‌شود: خرید مستقیم از یک کشور خارجی تولیدکننده، خرید از سبد کوواکس سازمان بهداشت جهانی، تولید مشترک با یک شرکت خارجی و در نهایت تولید واکسن ساخت ایران.

دولت ایران تولید واکسن داخلی را یکی از اولویت‌های خود عنوان کرده است اما بسیاری در روزهای اخیر با انتقاد از سیاست دولت، خواهان خرید هرچه سریع‌تر واکسن‌های معتبر خارجی شدند.

زمان آغاز واکسیناسیون در ایران اعلام نشده و مقام‌های ایران در هفته‌های گذشته سخنان متفاوت و متناقضی درباره خرید واکسن مطرح کرده‌اند.

دو روز پیش محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور ایران، اعلام کرد که ایران برای خرید ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا از کوواکس و چین به توافق‌هایی رسیده است و خرید واکسن از هند و روسیه را نیز در دستور کار دارد.

مقام‌های ایرانی تا چند هفته پیش می‌‎گفتند تحریم‌های آمریکا مانع از خرید واکسن می‌شود اما پس از آن که کوواکس به بی‌بی‌سی گفت آمریکا مجوز خرید واکسن را داده، اعلام شد مشکل خرید واکسن از کوواکس حل شده است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.