پس از اعدام‌های مشهد و زاهدان؛ نگرانی از سرنوشت نامعلوم جاسم حیدری در زندان اهواز

یکشنبه, 14ام دی, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – جاسم حیدری، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، طی هفته گذشته از یکی از سلول‌های انفرادی زندان شیبان اهواز خارج و به مکان نامعلومی منتقل شد. انتقال ناگهانی این زندانی محکوم به اعدام در کنار عدم پاسخ‌دهی روشن مسئولین و اعدام دستکم ۵ نفر با اتهامات سیاسی-امنیتی در زندان‌های مشهد و زاهدان طی روزهای اخیر باعث افزایش نگرانی‌ها در خصوص احتمال اجرای حکم وی شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی هفته گذشته، جاسم حیدری، زندانی سیاسی محکوم به اعدام از یکی از سلول‌های انفرادی زندان شیبان اهواز خارج و به مکان نامعلومی منتقل شد.

در مراجعه امروز یکشنبه ۱۴ دی‌ماه خانواده آقای حیدری به دادگاه انقلاب اهواز و ستاد خبری اداره اطلاعات اهواز پاسخ مشخصی به آنها داده نشده است. انتقال ناگهانی این زندانی محکوم به اعدام در کنار عدم پاسخ‌دهی روشن مسئولین و اعدام دستکم ۵ نفر با اتهامات سیاسی-امنیتی در زندان‌های مشهد و زاهدان طی روزهای اخیر باعث افزایش نگرانی‌ها در خصوص احتمال اجرای حکم وی شده است.

یک منبع مطلع از شرایط این زندانی به هرانا گفت: “چند روز پیش از انتقال، فردی از یکی از نهادهای امنیتی با خانواده او تماس گرفته و از آنها خواستند تا جاسم را برای اعتراف و مصاحبه تلویزیونی راضی کنند و در صورت مصاحبه وعده تغییر در حکمش را دادند. با این وجود آقای حیدری به خانواده‌اش گفته است که فریب این وعده‌ها را نخورند و حاضر به مصاحبه نشده است.”

جاسم حیدری در آذرماه ۱۳۹۶، پس از بازگشت به کشور توسط ماموران وزارت اطلاعات در تهران بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در زندان اوین منتقل شد. گفته می‌شود که این شهروند در زمان بازداشت برای اخذ اعترافات اجباری تحت ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته و برای مدتی مجبور به استفاده از ویلچر شده است.

آقای حیدری اسفندماه همان سال از تهان به اهواز منتقل شد. در ادامه این فشارها، مرضیه حیدری، مادر وی نیز در تاریخ ۲۰ اسفندماه ۹۶ توسط ماموران اداره اطلاعات اهواز بازداشت و مدتی بعد به زندان سپیدار اهواز منتقل شد. خانم حیدری حدود یک ماه بعد با تودیع قرار از زندان آزاد شد.

آقای حیدری نهایتا توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی محمدی از بابت اتهام بغی از طریق همکاری با یکی از گروه‌های مخالف نظام به اعدام محکوم شد. این حکم در آبان‌ماه امسال توسط دیوان عالی کشور تایید شد.

وی در جریان اعتراضات فروردین‌ماه امسال در زندان شیبان اهواز از بند ۵ به یکی از سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شده بود. آقای حیدری نهایتا به همراه چند زندانی دیگر در این خصوص به “۱. اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق جنجال و هیاهو- تسبیب در قتل ۴ نفر مرد مسلمان، ۲. مشارکت در جرایم ۱.تخریب و احراق عمدی اموال عمومی ۲. اخلال در نظم عمومی ۳. تسبیب قتل ۵ زندانی” متهم شده بود.

جاسم حیدری، فرزند کاظم (کویت)، متولد ۲۰ دیماه ۱۳۶۸ و از شهروندان عرب اهل شهر اهواز است. وی پیشتر نیز به دلیل فعالیت‌های خود سابقه بازداشت و محکومیت داشته است. وی زمانی که تنها ۱۷ سال داشت در شهرستان شوش بازداشت و به اتهام اقدام علیه امنیتی ملی به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.