“زینب حاج قاسم”؛ مبلغ پدر و عروس حزب الله

دوشنبه, 15ام دی, 1399
اندازه قلم متن

احسان مهرابی، روزنامه نگار

زینب سلیمانی در نماز جمعه
توضیح تصویر،زینب سلیمانی در نماز جمعه

غسان بن جدو، خبرنگار شبکه المیادین، در مصاحبه او را به سبک نام و فامیل عربی ” زینب قاسم سلیمانی ” می خواند و او نیز خودش را “زینب حاج قاسم”. این عبارت ها توصیفی از دختر قاسم سلیمانی است که به واسطه جایگاه پدرش در یک سال اخیر مطرح شده و به نوعی تنها صفتش مبلغ پدر بودن است. اما او کیست و در یک سال اخیر چه فعالیت‌هایی کرده است؟

پیش از این به ندرت زنان و دختران فرماندهان کشته شده سپاه پاسداران در فضای عمومی مطرح شده‌اند. فاطمه امیرانی، همسر و آسیه باکری، دختر حمید باکری و ژیلا بدیهیان، همسر محمد ابراهیم همت، از جمله استثناها بودند که دیدگاهشان در فضای سیاسی برخلاف جریان اکثریت سپاه پاسداران بوده و به همین دلیل این حضور از طرف حکومت تبلیغ نشده است.

زینب سلیمانی اما بخشی از جریان رسانه‌ای حکومت درباره پدرش است. به تصادف اسم او نیز با همین محتوا همخوانی دارد. زینب، خواهر امام سوم شیعیان که در ادبیات تشیع “پیام آور عاشورا “است.

پیش از کشته شدن قاسم سلیمانی نیز زینب تنها فرزند او بود که در فضای عمومی حاضر می شد. از جمله سال ۱۳۹۵ فیلم حضورش به همراه فاطمه مغنیه، دختر عماد مغنیه، در یک برنامه منتشر شد.

زینب سلیمانی فرزند آخر قاسم سلیمانی و دختر سوم او است. به گفته خودش، “ته تغاری” و به زبان عربی “دلوعه” است. پیش از کشته شدن قاسم سلیمانی نیز تنها فرزند مجرد خانواده بود و خواهرانش نرگس و فاطمه و برادرانش حسین و محمد رضا ازدواج کرده بودند. از این جهت در سال های اخیر بسیار همراه پدرش بوده و بارها همراه او به سوریه، عراق و لبنان نیز سفر کرده است.

به همین دلیل برخی از اعضای گروه های نیابتی ایران در منطقه نیز او را در کنار پدرش می شناختند. این روابط در ادبیات زینب سلیمانی نیز تاثیر گذاشته و حسن نصرالله را “آقا سید” می خواند. اولین مصاحبه مفصلش نیز به جای تلویزیون ایران با شبکه المیادین وابسته به حزب الله لبنان بوده است.

زینب سلیمانی در مراسم یادبود پدرش
توضیح تصویر،زینب سلیمانی در مراسم یادبود پدرش

به گفته زینب سلیمانی، قرار بوده در سفر آخر قاسم سلیمانی نیز همراهش باشد اما پدرش پیش از سفر تماس گرفته و گفته که “شرایط در عراق خوب نیست.”

زینب سلیمانی دوره نوجوانی خود را در تهران و شهرک دقایقی که محل زندگی فرماندهان ارشد سپاه پاسداران است سپری کرده است. زینب تهرانی‌مقدم، دختر حسن تهرانی مقدم، در نامه ای به زینب سلیمانی از دیدن یکدیگر در مدرسه و مسجد این شهرک روابط پدرانشان سخن گفته است.

به گفته محمد مهدی طهرانچی، رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی، زینب سلیمانی در این دانشگاه علوم سیاسی خوانده است. در سال های اخیر نیز بیشتر همراه پدرش بوده است. او در مصاحبه با المیادین می گوید که قاسم سلیمانی از او خواسته بود “رابط بدون فیلتر” پدرش و خانواده نیروهای نظامی ایران باشد که در جنگ با عراق و یا در سال های اخیر در عراق و سوریه و دیگر کشورهای منطقه کشته شده‌اند.

گزارش های منتشر شده در سال های اخیر حکایت از روابط گرم خانواده سلیمانی با خانواده سران حزب الله لبنان داشت. گفته شده بود که زینب سلیمانی مدتی را نیز در لبنان بوده است. مدتی پس از کشته شدن قاسم سلیمانی نیز فیلمی از حضور او در لبنان و سخن گفتنش به زبان عربی منتشر شده بود.

زینب سلیمانی مدت کوتاهی پس از کشته شدن پدرش با رضا صفی‌الدین، فرزند هاشم صفی الدین، نفر دوم حزب الله ازدواج کرد. زینب مغنیه، دختر عماد مغنیه، این خبر را منتشر کرد. بعدها عزت الله ضرغامی، رئیس سابق صدا و سیما، نوشت که “بزرگان”، به زینب سلیمانی توصیه کرده بودند ازدواجش را که مقدمات آن قبل از کشته شده پدرش فراهم شده بود، بیش از این به تاخیر نیندازد.

زینب سلیمانی همراه برادرش
توضیح تصویر،زینب سلیمانی همراه برادرش

زینب سلیمانی از جمله معدود زنانی است که توانسته سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه باشد و در جایگاه نماز جمعه تهران نیز سخنرانی کند. او سخنران مراسم تشییع پدرش در دانشگاه تهران بود و دو هفته بعد از کشته شدن پدرش در حالی که اسلحه به دست داشت سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه کرمان بود. نکته برجسته در سخنرانی های او نیز انتقام از کشته شدن پدرش است.

زینب سلیمانی رییس بنیاد قاسم سلیمانی نیز هست و ماه گذشته خبر اختصاص بیش از هشت میلیارد تومان بودجه به این بنیاد خبرساز شد. او اما پس از واکنش ها به اختصاص این ردیف خواستار آن شد که این ردیف بودجه به “حل مشکلات مردم و ترویج مکتب” قاسم سلیمانی اختصاص پیدا کند. مدتی بعد اما مشخص شد که این بنیاد امسال ۱۰ میلیارد تومان بودجه داشت.

زینب سلیمانی در سالگرد کشته شدن پدرش نیز با راشا تودی و المیادین گفت و گو کرده است. گزارش‌های رسانه های خارجی یکی از دلایل شهرت پدرش نیز بود و اینک او نیز از فرصت حضور در این رسانه ها استفاده می کند.

قاسم سلیمانی جدیدترین سوژه نهادهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی است. خاطرات و روایت های مربوط به دیگر فرماندهان سپاه پاسداران در سال های اخیر پایان یافته و همین موضوع تفاوت او و دیگر فرماندهان است. در این میان زینب سلیمانی نیز بخشی از این تبلیغات است. با این حال تجربه ثابت کرده که فرزندان فرماندهان سپاه اما تنها می توانند تا حد محدودی در فضای عمومی و سیاسی حضور داشته باشند و سایه پدرشان همواره بر سر آنان باقی می ماند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.