خودکشی از بیم اعدام؛ گزارشی از افزایش شمار متوفیان و اعدام شدگان زندان لاکان رشت

دوشنبه, 15ام دی, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – یک زندانی دیگر که پیشتر از بابت اتهام “قتل” به اعدام محکوم شده بود سحرگاه روز پنج‌شنبه ۱۱ دیماه در زندان لاکان رشت اعدام شده است. با احتساب این زندانی شمار زندانیان اعدام شده روز پنج‌شنبه در این زندان به ۲ تن رسیده است. هرانا پیشتر از اعدام یک کودک_مجرم به نام محمدحسن رضایی، در این زندان خبر داده بود. این زندانیان طی هفته گذشته همراه با ۳ زندانی دیگر جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند که ۳ تن دیگر با اخذ مهلت از اولیای دم به بند بازگردانده شدند. همزمان برادر یکی از این ۳ زندانی که خود به صورت بلاتکلیف در زندان لاکان رشت بسر می‌برد، از بیم اجرای حکم اعدام برادرش، از طریق حلق آویز کردن اقدام به خودکشی کرد و جان باخت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،  با گذشت زمان اعدام یک زندانی دیگر در زندان لاکان رشت در سحرگاه روز پنج‌شنبه ۱۱ دیماه ۱۳۹۹ محرز شد.

هویت زندانی اعدام شده “فریدون توکلی، حدودا ۳۵ ساله، با اتهام قتل، از بند ۸ زندان لاکان رشت” توسط هرانا احراز شده است.

لازم به ذکر است که اعدام این زندانی تاکنون از سوی رسانه‌های رسمی داخل ایران اعلام نشده است.

با احتساب این زندانی شمار زندانیان اعدام شده در تاریخ ۱۱ دیماه در زندان لاکان رشت به ۲ تن رسیده است.

هرانا پیشتر در گزارشی از اجرای حکم محمدحسن رضایی کودک-مجرم محکوم به اعدام در زندان لاکان رشت خبر داده بود.

این زندانیان طی هفته گذشته همراه با ۳ زندانی دیگر از جمله “مهدی آشوری” از بند ۸ زندان لاکان رشت (هر سه با اتهام قتل) جهت اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شده بودند. این سه زندانی دقایقی پیش از اجرای حکم با اخذ مهلت از اولیای دم جهت پرداخت دیه به بند بازگردانده شدند.

همزمان کامران آشوری، برادر مهدی آشوری سحرگاه روز پنج‌شنبه ۱۱ دیماه از بیم اجرای حکم اعدام برادرش، از طریق حلق آویز کردن خود در یکی از سرویس‌های بهداشتی بند ۴ این زندان اقدام به خودکشی کرده و جان باخت.

کامران آشوری که به دلیل اتهامات مرتبط با مواد مخدر از ۱۲ سال قبل در بند ۴ زندان لاکان رشت بسر می‌برد، پیش از اقدام خودکشی طی یادداشتی علت خودکشی‌اش را قطعی شدن اعدام برادرش و انتقال او جهت اجرای حکم و همچنین تصمیم همسر خود برای ارائه دادخواست طلاق عنوان کرده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۲۰ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰) دستکم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۲ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.