حزب دموکرات با بدست آوردن دو کرسی ایالت جورجیا در سنا، کنترل کنگره را در اختیار می‌گیرد

چهارشنبه, 17ام دی, 1399
اندازه قلم متن
ار.اف.ای
دو نامزد دموکرات برای کرسی‌های جورجیا در مجلس سنای آمریکا، جان آساف (سمت چپ) و رافائل وارنوک (در وسط) در کنار جو بایدن، رئیس جمهوری برگزیدۀ این کشور (سمت راست)، دیده می‌شوند ـ آتلانتا، ۴ ژانویه ۲۰۲۱

دو نامزد دموکرات برای کرسی‌های جورجیا در مجلس سنای آمریکا، جان آساف (سمت چپ) و رافائل وارنوک (در وسط) در کنار جو بایدن، رئیس جمهوری برگزیدۀ این کشور (سمت راست)، دیده می‌شوند ـ آتلانتا، ۴ ژانویه ۲۰۲۱ AFP – JIM WATSON

نامزدهای دموکرات با بدست آوردن دو کرسی جورجیا در مجلس سنای آمریکا، پیروزی بزرگی برای جو بایدن به ارمغان آوردند. رئیس جمهوری آمریکا که پیش از این از اکثریت پارلمانی در مجلس نمایندگان این کشور برخوردار بود، این چنین از حمایت سنا نیز که در آمریکا از اختیارات بسیاری بویژه در انتصاب مقامات دولتی برخوردار است بهره‌ مند می‌شود. در همین حال، کنگرۀ آمریکا نیز امروز در اجلاس مشترک دو مجلس با شمارش آراء رای دهندگان ارشد، پیروزی قطعی جو بایدن را اعلام خواهد داشت.

جو بایدن، رئیس جمهوری برگزیدۀ آمریکا، هر چند تا هنگام گام نهادن به کاخ سفید با دشواری‌های پیاپی ایجاد شده از سوی پیش نشین خود روبرو خواهد بود، اما امروز چهارشنبه ششم ژانویه نفس یا نفس‌های راحتی خواهد کشید. اگر پیروزی دو نامزد دموکرات در جورجیا، رافائل وارنوک و جان آساف، در پی روند قانونی مورد تائید قرار گیرد، راه برای دولت جو بایدن بسیار هموارتر خواهد شد، زیرا او با خیالی آسوده تر می‌تواند سیاست‌های مورد نظر خود را به تصویب کنگره برساند و افراد مورد اطمینان خود را در مناصب گوناگون بگمارد.

با پیروزی دو نامزد دموکرات در جورجیا، شمار کرسی‌های در اختیار دموکرات‌ها در سنا همانند جمهوری خواهان به ۵۰ خواهد رسید، اما از آنجا که معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز در سنا از یک رای برخوردار است، کفۀ ترازو بسود حزب دموکرات سنگین خواهد شد.

جو بایدن اما از آن رو که امروز کنگرۀ این کشور، با شمارش آراء رای دهندگان ارشد، پیروزی قطعی وی را در انتخابات ریاست جمهوری اعلام خواهد کرد نیز انگیزۀ دیگری برای ابراز خرسندی دارد.

دونالد ترامپ که از روز سوم نوامبر بدون هیچ مدرک و شاهدی، رقبای دموکرات خود را به تقلب در انتخابات متهم می‌کند، طرفداران خویش را برای فشار به کنگره به واشینگتن فراخوانده و چنانکه پیش بینی می‌شود، یکبار دیگر در برابر آنان همین اتهام را تکرار خواهد کرد، اما دیگر حتی معاون وی، مایک پنس، نیز دست رد به سینۀ او زده و آشکارا گفته است که نمی‌تواند با نتایج انتخابات مخالفت کند.

در جورجیا، رافائل وارنوک، کشیش ۵۱ ساله، از همان کلیسائی که مارتین لوتر کینگ در آن به انجام مراسم مذهبی می‌پرداخت، بر رقیب جمهوری خواه خود، سناتور کلی لوفلر پیروز شد. این گرینش یک پیروزی تاریخی بشمار می رود، زیرا برای نخستین بار است که یک نامزد سیاه پوست از این ایالت جنوبی به سنای آمریکا راه می‌یابد.

نامزد دیگر دموکرات جان آساف نیز در پی شمارش ۹۸ درصد برگه‌های رای گیری، پیروزی خود را اعلام داشت. او صبح چهارشنبه در گفتاری کوتاه از «جورجیا برای ابراز اعتماد» به او تشکر کرد. اگر گزینش جان آساف، در پایان روند قانونی، مورد تائید قرار گیرد، او جوان‌ترین سناتور آمریکا از هنگام انتخاب جو بایدن به این مقام در سال ۱۹٧۳ به اینسو خواهد بود. جان آساف تنها ۳۳ سال دارد.

این دو گزینش اگر مورد تائید قرار گیرند، شکست تلخی برای حزب جمهوری خواه خواهد بود، زیرا در پی از دست دادن کاخ سفید، سنا را نیز با ناکامی در این ایالت محافظه کار ناگزیر به رقبای دموکرات واگذار می‌‌کند.

این خبر تکمیل می‌شود …


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.