جمهوری اسلامی حکومت مرگ: یک زندانی در زندان لاکان رشت اعدام شد

جمعه, 19ام دی, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – سحرگاه روز پنجشنبه ۱۸ دی‌ماه، حکم اعدام یک زندانی در زندان لاکان رشت به اجرا درآمد. این زندانی پیشتر از بابت اتهام قتل به ۷ بار اعدام محکوم شده بود و از حدود سه سال و نیم قبل در یکی از سلول‌های انفرادی زندان لاکان رشت نگهداری می‌شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه روز پنج‌شنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۹،  یک زندانی در زندان لاکان رشت اعدام شد.

هویت زندانی اعدام شده “فرزاد ناصر جورشری، فرزند علی جان، ۳۶ ساله، پدر دو دختر ۷ و ۱۵ ساله و با اتهام قتل” توسط هرانا احراز شده است.

فرزاد ناصر جورشری از سال ۹۵ به اتهام قتل در اداره آگاهی رشت بود و پس از حدود ۹ ماه به زندان لاکان رشت منتقل شد و از حدود سه سال و نیم قبل در یکی از سلول‌های انفرادی بند امن زندان لاکان رشت بسر می‌برد.

یک منبع مطلع از وضعیت پرونده آقای ناصر جورشری به هرانا گفت: « فرزاد ناصر جورشری سال ۹۵ خود را به اداره آگاهی رشت معرفی کرد و گفت که طی سال‌های اخیر چند زن را به قتل رسانده است. او درباره انگیزه این اقدام به ماموران گفته بود آنها زنانی بودند که پیش از ازدواج همسر دومم با من با او در ارتباط دوستی بودند و از ارتباط همسرم با مرد دیگری در دوران مجردی‌اش فیلم گرفته بودند. پس ا ازدواج من و همسر دومم آنها به همسرم نزدیک شده بودند و وقتی همسرم قصد آنها را از این کار به من گفت تصمیم گرفتم همه آنها را به قتل برسانم و آنها را طی ده سال تا سال ۹۵ با فاصله کشتم و نهایتا خودم آمدم خود را تحویل دهم.»

این منبع مطلع در ادامه افزود: «از میان خانواده‌های شاکی که ۷ تن بودند آقای ناصر جوشری ۵ تن از آنها حاضر به دادن رضایت شده بودند و دو خانواده نیز مبلغ بالایی را به عنوان دیه درخواست کرده بودند که وی توان پرداخت نداشت و نهایتا صبح امروز حکم اعدام او در زندان اجرا شد.»

به گفته این منبع مطلع آقای ناصر جورشری مدعی بوده که در اداره آگاهی از او تحت فشار اعتراف‌هایی گرفتند و تعدادی از این قتل‌ها را اصلا قبول نداشت. ازجمله قتل هشتمین زن که در دادگاه منکر آن شد و گفت تحت فشار از او اعتراف گرفته شده. قاضی نیز نهایتا او را از این قتل تبرئه کرده بود.»

لازم به ذکر است همسر فرزاد ناصر جورشری نیز از سال ۹۵ تاکنون دوران محکومیت حبس خود را سپری می‌کند.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۲۰ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰) دستکم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۲ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.