تجمع‌ اعتراضی بازنشستگان،‌ پزشکان و سهامداران بورس در تهران و سراسر کشور

یکشنبه, 21ام دی, 1399
اندازه قلم متن

همزمان با کاهش محدودیت‌های مربوط به شیوع کرونا در ایران، گزارش‌ها حاکیست تجمع‌های اعتراضی بازنشستگان، اقشار صنفی و شاغلان بخش‌های مختلف دولتی دوباره در استان‌های مختلف کشور شکل گرفته و در حال تکرار است.

بر اساس گزارش‌ها و تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، روز یکشنبه ۲۱ دی‌ماه بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی با تجمع در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی بار دیگر خواستار تحقق مطالبات معیشتی از جمله افزایش مستمری و تامین رفاه شدند.

تجمع‌کنندگان شعارهایی از جمله «شعار ما این زمان، معیشت است و درمان» و «خواسته اصلی ما، حقوق طبق تورم» سر دادند. برخی از افراد نیز ضمن اشاره به بدتر شدن وضعیت معیشتی خود می‌گویند «تنها نفس می‌کشیم و زندگی نمی‌کنیم.»

علاوه بر تهران،‌ گزارش‌های رسیده از مراکز ایلام،‌ اصفهان،‌ گیلان، خوزستان،‌ آذربایجان شرقی،‌ لرستان و شماری دیگر از استان‌ها نیز حاکی از تجمع بازنشستگان در مقابل ساختمان تامین اجتماعی و استانداری است.

پیش از این نیز بازنشستگان معترض به وضعیت معیشتی سه بار دیگر در دی‌ماه، آذرماه و تیرماه دست به تجمع‌های سراسری زده بودند.

از جمله مطالبات بازنشستگان، متناسب‌سازی عادلانه مستمری و پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی است. آن‌ها همچنین به دریافت حقوق پایین‌تر از «خط فقر» انتقاد دارند و خواستار مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها و حق تشکل‌یابی آزاد و مستقل هستند.

در تیرماه اتحاد سراسری بازنشستگان بیانیه‌ای صادر و تجمع‌های خیابانی بازنشستگان را نشان «شجاعت» و دلیل «جان به لب رسیدن آن‌ها تحت فشار هزینه‌های سرسام‌آور تورمی» خوانده بود.

سهامداران بورس: روحانی فریب‌مان داد

همزمان با تجمع‌های بازنشستگان، تصاویری نیز از اعتراض سهام‌داران بازار بورس در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی در تهران منتشر شده است.

این سهام‌داران در اعتراض به ریزش‌های اخیر بورس، خواستار استیضاح وزیر اقتصاد و محاکمه مدیران بورس شده‌اند.

در ویدیوهای منتشرشده، تجمع‌کنندگان شعارهایی از جمله «مرگ بر مفسد اقتصادی» سر می‌دهند و در پلاکاردهای خود خطاب به حسن روحانی، رییس‌جمهور، تشویق او به سرمایه‌گذاری در بورس را «فریب» خواندند.

برخی از این پلاکاردها سازمان بورس را «دزدان ملاصدرا استریت» خوانده است.

روز شنبه نیز گزارش‌هایی از تجمع سهامداران در مقابل ساختمان بورس و پرتاب تخم‌مرغ به این ساختمان منتشر شده بود.

اعتراض پزشکان به تغییر روال درمان معتادان

در سوی دیگر در پایتخت کشور، ده‌ها نفر از پزشکان و کارمندان شاغل در مراکز درمان سوء مصرف مواد مخدر استان تهران در مقابل سازمان نظام پزشکی دست به تجمع زدند.

خبرگزاری ایلنا به نقل از یکی از معترضان نوشته آن‌ها نسبت به سیاست‌های «غیرکارشناسانه» سازمان غذا و دارو و اظهار نظرهای «غیرمسئولانه» این سازمان اعتراض کردند.

این فرد گفته است: «شیوع بیشتر اعتیاد و خروج بیماران از چرخه درمان،‌ اصلی‌ترین تبعات اجرای این تصمیم است و از مسئولان می‌خواهیم به ضرر ما و بیماران تصمیم نگیرند.»

بر اساس این گزارش، تغییر احتمالی در روال درمان بیماران اعتیاد از جمله عرضه داروی متادون در داروخانه‌ها مساله مورد اعتراض این قشر است.

اعتراض به آزمون «ناعادلانه» نهضت سوادآموزی

خبرگزاری ایلنا گزارش داده گروهی از پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی آموزشیاران و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی در مقابل مجلس دست به تجمع زده‌اند.

این معترضان که می‌گویند «حدود شش هزار نفر» هستند، پس از ۱۰ تا ۱۵ سال فعالیت شغلی در نقاط محروم کشور نتوانسته‌اند در آزمون استخدامی تیرماه قبولی کسب کنند و شغل خود را از دست داده‌اند.

معترضان سیستم آزمون را «ناعادلانه» و «تبعیض‌آمیز»‌ خوانده‌اند.

تجمع‌های پراکنده

گزارش‌ها همچنین حاکی از شکل‌گیری برخی دیگر از تجمع‌های پراکنده اقشار در تهران است.

کانال تلگرام «حقوق بشر در ایران» نوشته شماری از کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های دولتی در اعتراض به محرومیت از حق تامین اجتماعی و با هدف همسان‌سازی حقوق و مزایا در مقابل ساختمان مجلس تجمع اعتراضی برگزار کردند.

همچنین جمعی از رانندگان و حواله‌داران شرکت خودروسازی سایپا در اعتراض به تحویل ندادن خودروهای ثبت نامی مقابل این شرکت تجمع کرده و شعار دادند «سایپا خیانت می‌کنه، وزیر حمایت می‌کنه.»

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.