سام رجبی بعد از درگذشت مادرش به مرخصی رفت

یکشنبه, 21ام دی, 1399
اندازه قلم متن

سام رجبی فعال محیط زیست در ایران یک روز بعد از درگذشت مادرش لیلی هوشمند افشار اجازه یافته برای مدتی کوتاه از زندان اوین به مرخصی برود.

کتایون رجبی، خواهر سام رجبی، در توییتی تایید کرده که برادرش به مرخصی آمده است. به گزارش خبرگزاری حقوق بشری هرانا مرخصی او پنج روزه است.

این فعال محیط زیست که در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ بازداشت شده بود ۱۰۸۰ روز را بدون مرخصی در زندان بسر برده بود.

روز جمعه خبر رسید که لیلی هوشمند افشار مادر آقای رجبی که در بستر بیماری بود و نمی‌توانست برای ملاقات پسرش به زندان برود درگذشته است.

کتایون رجبی در توییت خود نوشت که “سام توانست برای بدرقه مادر بیاید ولی افسوس که سامی دیر آمد.”

خانم رجبی که خارج از ایران زندگی می‌کند نوشته بعد از سه سال اجازه داشتم صورت برادرم را ببینم. او پیشتر از ابتلای برادرش به کرونا در زندان خبرداده بود.

فعالان محیط زیست هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده ماشانی، مراد طاهباز و کاووس سیدامامی در اولایل بهمن ۹۶ توسط اطلاعات سپاه دستگیر شدند.

به گفته قوه قضاییه آقای سیدامامی در ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ مدتی پس از بازداشت در زندان اوین “خودکشی” کرد، ادعایی که از سوی خانواده و نهادهای حقوق بشری پذیرفته نشد.

از سمت راست امیر حسین خالقی، هومن جوکار، طاهر قدیریان، سپیده کاشانی، سام رجبی، نیلوفر بیانی
توضیح تصویر،از سمت راست امیر حسین خالقی، هومن جوکار، طاهر قدیریان، سپیده کاشانی، سام رجبی، نیلوفر بیانی

احکام زندان این هفت فعال در پایان بهمن ماه ۱۳۹۸ درحالی که برای بیش از دو سال از بازداشت آنها می گذشت صادر شد.

مراد طاهباز و نیلوفر بیانی به ۱۰ سال حبس، هومن جوکار و طاهر قدیریان هشت سال و سام رجبی و سپیده کاشان دوست هر یک به شش سال حبس محکوم شدند.

امیرحسین خالقی حمید به اتهام “جاسوسی” به شش سال و عبدالرضا کوهپایه به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به چهار سال زندان محکوم شدند.

این درحالی است که وزارت اطلاعات اعلام کرده بود که این فعالان را “جاسوس” نمی‌داند و رئیس سازمان محیط زیست ایران هم گفته بود کمیته چهار نفره دولت به این نتیجه رسیده که شواهدی علیه فعالان حیات وحش وجود ندارد.

نیلوفر بیانی همزمان با صدور آن احکام در شرح حالی از وضعیت خود نوشته بود که بازجویان اطلاعات سپاه، برای گرفتن اعترافات ساختگی، او را طی “دستکم ۱۲۰۰ ساعت بازجویی” در معرض “شدیدترین شکنجه های روحی و روانی، تهدید به شکنجه فیزیکی و تهدیدهای جنسی” قرار داده اند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.