نگرانی از بازداشت دستکم ۱۴ فعال مدنی و دانشجوی کرد در ایران

دوشنبه, 22ام دی, 1399
اندازه قلم متن

بازداشت دستکم ۱۴ فعال مدنی و دانشجوی کرد در چند روز گذشته، انتقاد نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در ایران را به دنبال داشته است.

ارسلان یاراحمدی، سردبیر وبسایت سازمان حقوق بشری هه‌نگاو به بی بی سی فارسی گفت اغلب بازداشتی‌ها در فعالیت مدنی و انجمن‌های کوهنوردی و زیست محیطی فعالیت داشته‌اند.

به گفته ارسلان یاراحمدی “بازداشت‌ها عمدتا از سوی نیروهای اداره اطلاعات کردستان و آذربایجان غربی انجام شده است”.

کاوه کرمانشاهی، شبکه حقوق بشر کردستان هم به بی بی سی فارسی گفت “به نظر می‌رسد برخی بازداشت‌ها در اقدامی هماهنگ صورت گرفته است”.

او گفت نیروهای امنیتی “هنگام یورش خشونت زیادی به کار برده و وسایل شخصی دستگیرشدگان را با خود برده‌اند”.

بنابر اطلاعات جمع‌آوری شده در سازمان اطلس زندان‌های ایران که اطلاعات مربوط به زندانیان ایران را جمع‌آوری می‌کند، در حال حاضر ۱۷۶ نفر از شهروندان کرد ایران به اتهام‌های سیاسی و عقیدتی در زندان به سر می‌برند.

بازداشت‌های روز شنبه

صحیب بادروج و فرزاد سامانی از فعالان دانشجویی روز شنبه در خوابگاه دانشگاه خوارزمی کرج بازداشت شدند. در همان روز، فرهاد موسی‌پور و بهمن یوسف زاده دو دانشجوی دیگر دانشگاه پیام نور مهاباد هم در سردشت بازداشت شدند. فریدون موسی پور برادر فرهاد موسی پور نیز در سردشت بازداشت شده است. آنها در موسسه زبان انگلیسی “ریزمان” بازداشت شدند.

در یورشی دیگر در روز شنبه، نیروهای امنیتی شش نفر از جمله دریا طالبانی، شپور خضری، سالار رهوی، ایمان عبدی، سیروان نوری و افشین مام احمدی نیز در مهاباد دستگیر شدند.

روز شنبه در مریوان نیز دانا صمدی و کاروان مینویی و در بوکان عظیمه ناصری بازداشت شدند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.