ادامه آتش‌سوزی جنگل‌های مرزی ایران و آذربایجان در منطقه حیران

یکشنبه, 28ام دی, 1399
اندازه قلم متن

درحالی که مقام‌های دو استان گیلان و اردبیل و از جمله مدیرکل منابع طبیعی اردبیل روز شنبه از مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها در منطقه حیران گزارش داده بودند، دادستان اردبیل صبح یک‌شنبه از ادامه آتش‌سوزی در جنگل‌های مرزی ایران و جمهوری آذربایجان خبر داد و گفت که بخش عمده آتش‌سوزی در خاک آذربایجان است اما بخشی از جنگل‌ها در خاک ایران نیز دچار حریق شده است.

همزمان منابع محلی نیز از ادامه آتش‌سوزی در جنگل‌های هر دو سوی مرز خبر دادند و گفتند که آتش به نزدیکی ویلاها و هتل‌های گردنه حیران رسیده و جاده  ارتباطی گیلان و اردبیل که در مجاورت این جنگل‌ها قرار دارد برای ساعاتی مسدود شده است.

آتش‌سوزی در جنگل آقچای در مرز آستارا و جمهوری آذربایجان از یک‌شنبه هفته گذشته آغاز شد و از عصر جمعه به جنگل‌های گردنه حیران در خاک ایران گسترش یافت.

پیشتر شهامت هدایت، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفته بود که آتش‌سوزی در خاک ایران با حضور ماموران منابع طبیعی استان گیلان و اردبیل در منطقه حیران مهار شده است.

او گفت که ماموران منابع طبیعی استان گیلان از ساعات اولیه سرایت آتش از حوزه جمهوری آذربایجان به جنگل‌های حیران حضور داشتند و شش اکیپ آتش‌نشانی و امدادی شامل ۲۰ نفر از نیروهای زبده مهار آتش‌سوزی در جنگل‌ها با تجهیزات پیشرفته از اردبیل به این منطقه اعزام شده‌اند.

با این حال مقام‌های هر دو استان گیلان و اردبیل، تاکید کردند که با توجه به شرایط جوی و وزش باد، آماده مقابله با از سرگیری آتش‌سوزی در منطقه حیران هستند.

عبدالله طباطبایی، دادستان اردبیل، اما گفت که شامگاه شنبه از محل آتش‌سوزی جنگل‌های آستارا در مرز ایران و آذربایجان بازدید کرده است و آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد.

طباطبایی البته گفت که تاکنون ۴۰۰ هکتار از این جنگل‌ها در خاک جمهوری آذربایجان دچار حریق شده و بخشی حدود چهار هکتار از جنگل‌ها نیز در خاک ایران دچار آتش‌سوزی شده است.

دادستان اردبیل همچنین گفت که آماده هرگونه مساعدت قضایی جهت تسهیل در امور مربوط به مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های آستارا در مرز آذربایجان هستیم.

همزمان عباس موسوى، سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو، گفت که ایران ضمن اعلام آمادگی برای هرگونه کمک به جمهورى آذربایجان برای مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های مرزی دو کشور، تسهیلات لازم را برای تردد هواپیماها و هلی کوپترهای آتش‌نشان این کشور فراهم کرده است.

موسوی گفت که این همکاری‌ها و آمادگی برای هرگونه کمک تا مهار کامل آتش‌سوزی در جنگل‌های مرزی ایران و آذربایجان در آستارا و گردنه حیران ادامه خواهد یافت.

آتش‌سوزی‌های در جنگل‌های مرزی ایران و جمهوری آذربایجان و همچنین جنگل‌های استان گیلان و مازندران طی روزهای اخیر همزمان با فصل باد گرم، باد فصلی و ویژه این منطقه، رخ داده است.

محمد قربانی‌لرد، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان، با اشاره به شروع وزش باد گرم از ۲۰ دی ماه در گیلان، گفت که از روز ۲۰ تا ۲۶ دی ماه حدود ۸۱ فقره حریق در استان گیلان رخ داد و تقریبا ۱۴۰ هکتار جنگل طعمه حریق شده است.

او همچنین به ادامه آتش‌سوزی در ارتفاعات اشکورات، در شهرستان رودسر، اشاره کرد و گفت که سرعت وزش باد بسیار زیاد بود و تعداد زیادی از جوانان منطقه برای اطفای حریق وارد میدان شدند، اما به دلیل کمبود امکانات نتوانستیم کاری انجام دهیم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان گفت که اغلب آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های گیلان تا شامگاه شنبه مهار شده است اما در مناطقی مانند سیاهکل و اشکورات دود ناشی از سوختن کنده‌های قدیمی وجود دارد که خطرناک نیست.

قربانی‌لرد با اشاره به پیش بینی هواشناسی مبنی بر تشدید وزش باد گرم از روز دوشنبه هفته جاری، گفت که امکانات و تجهیزات ما جوابگوی نیروهای خودمان است، اما برای داوطلبان امکانات لازم را نداریم، لذا در این‌باره باید بخشداری‌ها و دهیاری‌ها را تجهیز کنیم و امیدواریم که با مدیریت درست بتوانیم از پیشامدهای احتمالی جلوگیری کنیم.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.