اقدام به خودکشی زندانی محکوم به قطع دست، در زندان ارومیه

سه شنبه, 30ام دی, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – شب دوشنبه ۲۹ دی، هادی رستمی، زندانی محکوم به قطع چهار انگشت دست راست در زندان ارومیه، با خوردن شیشه شکسته اقدام به خودکشی کرد و به بیمارستان منتقل شد. این اقدام آقای رستمی در اعتراض به تداوم نگهداری او در بند امن زندان ارومیه صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دوشنبه شب ۲۹ دی ۱۳۹۹، هادی رستمی، زندانی محکوم به قطع چهار انگشت دست راست در زندان ارومیه با خوردن شیشه شکسته اقدام به خودکشی کرد و به بیمارستان منتقل شد.

اقدام به خودکشی آقای رستمی در ساعت ۲۳ شب صورت گرفته و حدود ساعت ۱۲:۳۰ بامداد به بیمارستان منتقل شده است.

یک منبع نزدیک به آقای رستمی در این خصوص به هرانا گفت: “هادی رستمی از حدود یک ماه و بیست روز قبل به بند امن زندان ارومیه منتقل شد و مسئولان زندان به او گفتند که تا شش ماه دیگر باید در این بند تحمل حبس کند. اقدام به خودکشی آقای رستمی در اعتراض به این موضوع صورت گرفته است.”

از زمان انتقال این زندانی به بیمارستان از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.

هرانا شهریورماه امسال در گزارشی از تایید حکم قطع دست وی به همراه دو زندانی دیگر در دیوان عالی کشور خبر داد. صدور این حکم در حالی است که هادی رستمی، یکی از متهمان این پرونده در دفاعیات خود اعترافاتش را تحت فشار و شکنجه اعلام کرده و در زمان وقوع برخی از سرقت‌ها در زندان تهران بزرگ در حال تحمل محکومیت پیشین خود بوده است. لازم به ذکر است حکم قطع دست از جمله مواردی است که نافی اصل کرامت انسانی است. کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات‌های غیر‌انسانی و موهن را ممنوع کرده است.

پس از انتشار این گزارش آقای رستمی چندین بار احضار و تهدید شده است که با رسانه ‌ای شدن پرونده حکم قطع ید وی زودتر اجرا خواهد شد.

پس از این ماجرا هادی رستمی در تاریخ ۲۵ آبان‌ماه ۱۳۹۹، به دنبال گشایش پرونده ای جدید، به شعبه ۲ دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه اعزام شد. در جریان این جلسه، آقای رستمی از بابت اتهام “اخلال در نظم زندان” مورد تفهیم اتهام قرار گرفته و برای وی قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی صادر شد.

هادی رستمی، فرزند ناصر، متولد ۱۳۶۵، متاهل و اهل شهرستان مهران واقع در استان ایلام است.

خودکشی زندانیان به دلیل رفتار نامناسب مسئولان و شرایط نگهداری زندانیان در زندانهای ایران مسبوق به سابقه است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.