ممانعت مسئولان زندان اوین از اعزام «رضا خندان مهابادی» به بیمارستان

سه شنبه, 30ام دی, 1399
اندازه قلم متن

مسئولان زندان اوین از اعزام رضا خندان مهابادی، عضو زندانی هیات دبیران کانون نویسندگان ایران به بیمارستان ممانعت کردند.

براساس خبری که صفحه فیس‌بوک کانون نویسندگان ایران روز سه‌شنبه ۳۰دی۱۳۹۹، منتشر کرده است، آقای خندان از بیماری فشار خون، کوچک بودن حجم ریه و آرتروز گردن رنج می‌برد و براساس همین بیماری‌ها قرار بود طی هفته جاری برای پیگیری درمان به بیمارستان اعزام شود.

مسئولان زندان به دلیل مخالفت با درخواست او مبنی بر پوشیدن لباس معمولی به جای لباس زندان، از اعزام او جلوگیری کرده‌اند.

کانون نویسندگان ایران این اقدام مسئولان زندان را در حالی که بسیاری از خانواده زندانیان به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، نگران حال عزیزان خود هستند، «خلاف موازین حقوق بشر»، «بازی کردن با جان و سلامت زندانی» و «افزودن بر بار رنج و نگرانی خانواده» دانست.

رضا خندان مهابادی، «بکتاش آبتین» و «کیوان باژن» که به دلیل عضویت در کانون نویسندگان ایران و دفاع از آزادی اندیشه و بیان جمعا به پانزده سال و نیم زندان محکوم شده‌اند، از مهر ۱۳۹۹ در زندان اوین به سر می‌برند.

این سه نویسنده در سال ۱۳۹۴ از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و پس از آن با قرار وثیقه آزاد شدند. اردیبهشت ۱۳۹۸، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب هر سه آن‌ها را با دو اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به ۶ سال حبس محکوم کرد.

مصادیق و مستندات این دو اتهام، عضویت و فعالیت در کانون نویسندگان، مشارکت در تدوین کتاب تاریخچه کانون، انتشار نشریه داخلی کانون و حضور در مراسم بزرگداشت «احمد شاملو»، «جعفر پوینده» و «محمد مختاری» بوده است.

شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران نیز در دی ۱۳۹۸ حکم آقایان آبتین و خندان مهابادی را عینا تایید کرد، اما در مورد آقای باژن به دلیل عدم سابقه بازداشت، حکم را به سه سال و شش ماه زندان کاهش داد. این دادگاه بدون حضور متهمان و موکلان‌شان برگزار شده بود.

کانون نویسندگان ایران یک نهاد غیردولتی است که به‌طور رسمی در سال ۱۳۴۷ فعالیت خود را با هدف تشکل‌یابی صنفی نویسندگان و مبارزه با سانسور آغاز کرد. اعضای این کانون، متشکل از نویسندگان، ویراستاران و مترجمان هستند و بارها نویسندگان آن با سانسور، پرونده‌های قضایی، احضار، حکم‌های سنگین و حتی قتل مواجه شده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.