افشای اطلاعات تازه از افراد مرتبط با اسدالله اسدی؛ ادامه تحقیقات پلیس در ۱۱ کشور اروپایی

جمعه, 3ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن

اسدالله اسدی، دیپلمات شاغل در سفارت ایران در اتریش

اسدالله اسدی، دیپلمات شاغل در سفارت ایران در اتریش

رسانه‌های آلمان روز پنج‌شنبه گزارش دادند که سرنخ‌های تازه‌ای از افراد مرتبط با اسدالله اسدی، دیپلمات شاغل در سفارت ایران در اتریش، به دست آمده و احتمالا این افراد برای نهادهای اطلاعاتی ایران کار می‌کرده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها، پلیس این کشور دو دفترچه یادداشت در خودروی این دیپلمات کشف کرده که در یک دفترچه دستورالعمل رمزگذاری شده ساخت بمب دستی نوشته شده و در دفترچه دیگر که شامل ۱۸۹ یادداشت است، اطلاعاتی درباره مکان‌های مختلف گردشگری و تاریخی در کشورهای آلمان، فرانسه، اتریش، جمهوری چک، مجارستان، ایتالیا، بلژیک و هلند نوشته شده است.

اطلاعات نوشته شده در دفترچه دوم نشان می‌دهد که آقای اسدی به برخی افراد ناشناس که نام‌ ایرانی دارند، مبالغی بین ۲۵۰۰ تا ۵ هزار یورو پرداخت کرده است.

مقام‌های قضایی آلمان بر این باور هستند که افراد دریافت‌کننده پول با نهادهای اطلاعاتی ایران در ارتباط بوده‌اند و در حال تحقیق هستند که آیا آقای اسدی مسئولیت هدایت این گروه از افراد را بر عهده داشته است.

اسدالله اسدی متهم اصلی در پرونده طرح بمب‌گذاری در گردهم‌آیی سال گذشته سازمان مجاهدین خلق ایران در پاریس است و تیرماه سال ۹۷ بازداشت شد.

این دپیلمات حدودا ۵۰ ساله که در سفارت ایران در اتریش شاغل بود، متهم است که ماده‌ای انفجاری به وزن نیم کیلوگرم در اختیار یک زوج ایرانی ساکن در بلژیک قرار داده تا این همایش را هدف حمله قرار دهند.

اسدالله اسدی که از حضور در دادگاه خودداری کرده هرگونه نقش در توطئه بمب‌گذاری در گردهم‌آیی مجاهدین خلق که توسط نیروهای امنیتی خنثی شد، را تکذیب کرده است.

قرار بود حکم اسدالله اسدی که احتمالا ۲۰ سال حبس خواهد بود، روز جمعه صادر شود، اما دادگاه آنتوِرپ بلژیک بدون ارائه توضیحی در این خصوص آن را تا چهارم فوریه، دو هفته دیگر، به تعویق انداخت.

در این پرونده سه متهم دیگر به نام‌های امیر سعدونی، نسیمه نعامی و مهرداد عارفانی نیز حضور دارند.

پیش از این اعلام شده بود که در مجموع ۱۰۰ هزار یورو پول به حساب‌های بانکی امیر سعدونی و نسیمه نعامی، زوج ایرانی ساکن بلژیک واریز شده ولی منبع ارسال این پول‌ها مشخص نیست.

دادستان برای میر سعدونی و نسیمه نعامی ۱۸ سال زندان و برای مهرداد عارفانی ۱۵ سال حبس درخواست کرده است.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون هر گونه دخالت و آگاهی تهران را از تلاش برای انفجار در گردهمایی مجاهدین خلق را تکذیب کرده و گفته است که پرونده و اتهامات طرح‌شده علیه آقای اسدی، «نقض مصونیت دیپلماتیک» است.

منبع: روزنامه زوددویچه تسایتونگ، شبکه یک آلمان، رادیوفردا/ ر. ح./ ف. دو.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.