بلایی که کشاورزان رودبار جنوب کرمان را به خاک سیاه نشاند/ دفن سرمایه ۷۰ هزار نفر زیر خروارها شن

دوشنبه, 6ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن
هنوز برخی از روستاها حمام ندارند و اصلا نمی دانند حمام و وسایل استحمام چیست و در جوی آب خود را می‌شویند.

کشاورزان جنوب استان کرمان روزهای سخت و مصیبت باری را سپری می‌کنند؛ علاوه بر کم آبی و خشکی زمین‌های کشاورزی این روزها طوفان شن تمامی دارایی و محصولات کشاورزان زحمتکش و محروم منطقه رودبار جنوب را به یغما برده و خسارت‌های هنگفت و جبران ناپذیری به کشاورزان جنوب استان وارد کرده که شاید به این زودی‌ها قابل جبران نباشد.
بلایی که کشاورزان رودبار جنوب کرمان را به خاک سیاه نشاند/ دفن سرمایه 70 هزار نفر زیر خروارها شن
به گزارش‌ ایلنا، طوفان شن در روزهای اخیر باعث نابودی بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزان جنوب استان کرمان و مدفون شدن محصولات آنها در زیر انبوهی از شن شده تا دسترنج مردم زحمتکش و محروم استان نیست و نابود شود.
مردمانی که علاوه بر مشکلات آب شرب، نبود راه، امکانات بهداشتی و آموزشی حالا بر اثر طوفان شن تمامی سرمایه و دستمایه زندگی شان هم به تاراج رفته است. طوفانی شنی که اگر در طول ۴۰ سال گذشته تاکنون برای آن از سوی مسئولان تدبیری اندیشیده می شد امروز شاهد نابودی محصولات چند میلیونی و دسترنج صدها کشاورز جنوب استان نبودیم.
جواد احمدی نژاد میری نماینده شورای شهرستان رودبار جنوب در استان کرمان در گفت‌وگو با ایلنا در این باره اظهار داشت: ۹۰ درصد محصول و کشاورزی جازموریان در طوفان شن چند روز پیش از بین رفت و کشاورزان دچار خسارت‌های مالی غیر قابل جبرانی شدند.
بلایی که کشاورزان رودبار جنوب کرمان را به خاک سیاه نشاند/ دفن سرمایه 70 هزار نفر زیر خروارها شن
وی افزود: مشکل طوفان شن در منطقه همیشگی است که گاهی با شدت کمتر و گاهی نیز با شدت بیشتری اتفاق می‌افتد. در دولت‌های گذشته تاکنون می توانستند به این مشکل ورود کنند و برای جلوگیری از خسارت طوفان شن اقدامات بازدارنده ای انجام دهند که متاسفانه هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. مسئولان با یک برنامه ریزی بلند مدت می توانستند با کاشت درختان بومی منطقه تا حد زیادی مقابل حوادث طبیعی مانند طوفان شن را بگیرند یا حداقل خسارت های آن را کاهش دهند.
نماینده شورای شهرستان رودبار جنوب در استان ادامه داد: کشاورزی که یک هکتار هندوانه کاشته بود حدودا ۴۰ میلیون تومان هزینه کرده است حالا در نظر بگیرید این کشاورز با ۳۰ هزار هکتار چقدر متضرر شده و در واقع این فرد تمام دارایی خود را از دست داده است.

نیم متر محصولات کشاورزی در زیر شن مدفون شده است

احمدی نژاد میری ادامه داد: در رودبار جنوب کشاورزان در فصل سرما بر روی محصولات کاشته شده در زمین کشاورزی پلاستیک می‌کشند که از سرما زدگی محصولات جلوگیری کنند. در طوفان اخیر پلاستیک‌های محافظ پاره شده و نیم متر محصولات کشاورزی در زیر شن مدفون شدند.

ستاد بحران برای شن های روان چاره ای بیندیشد

وی گفت: بعد از وقوع طوفان شن و خسارت به محصولات کشاورزی فرماندار و رئیس جهاد کشاورزی رودبار جنوب در بین کشاورزان خسارت دیده از طوفان شن بخش جازموریان حاضر شدند ولی این تنها کافی نیست و ستاد بحران باید تصمیم اساسی برای مردم این منطقه بگیرد. در واقع کارشناسان امر باید به منطقه اعزام شوند و چاره ای اساسی و همیشگی برای جلوگیری از شن‌های روان بیندیشند. با کوچکترین بادی در منطقه شن‌ها روان می شود و زندگی مردم را به طور کامل مختل می کند.
احمدی نژاد میری اضافه کرد: زندگی ۸۰ درصد جمعیت ۶۰-۷۰ هزار نفری بخش جازموریان تحت تاثیر شن های روان قرار دارد و تعداد بسیار اندکی از این جمعیت از تاثیر شن های روان در امان هستند که آنها نیز در عوض در مسیر سیل قرار دارند.

مردم علاوه بر طوفان شن با کمبود آب شرب نیز مواجه اند

وی با اشاره به اینکه مشکلات مردم رودبار جنوب یکی دو تا نیست، ادامه داد: مردم اینجا علاوه بر مشکل شن‌های روان با کمبود آب نیز مواجه‌اند و بسیاری از روستاها در بخش جازموریان از آب کشاورزی برای مصارف شرب استفاده می کنند که این آب به هیچ وجه بهداشتی نیست.

بسیاری از مردم اینجا حمام را نمی شناسند

احمدی نژاد عنوان کرد: هنوز برخی از روستاهای ما حمام ندارند و اصلا نمی دانند حمام و وسایل استحمام چیست و در جوی آب خود را می‌شویند و از همین آب جوی برای شستشوی ظروف، البسه و حتی برای مصارف شرب شان استفاده می کنند و ۴۰ درصد روستاهای جازموریان با این مشکل مواجه اند و در فقر و محرومیت به سر می برند.
وی تصریح کرد: یک سال است در روستایی که با مرکز شهر کمتر از ۲ کیلومتر فاصله دارد اداره آب و فاضلاب نتوانسته یک شبکه قدیمی آب را که لوله گذاری آن به بیش از ۴۰ سال قبل باز می‌گردد را تعمیر کند. حالا چطور توقع داریم مشکل آب شرب تمامی جنوب استان را برطرف کنند.
نماینده شورای شهرستان رودبار در استان با بیان اینکه برای رفع مشکلات شهرستان رودبار جنوب در همه حوزه ها نیاز به یک بودجه ملی است، افزود: برای رفع این مشکلات نیاز است مسئولان استانی و کشوری پای کار بیایند که این مشکلات با یک عزم و اراده ملی برطرف شود.

خسارت های چند صد میلیاردی کشاورزان با مبلغ ناچیز بیمه جبران نمی شود

وی ادامه داد: وقتی کشاورزی برای یک هکتار هندوانه ۴۰ میلیون و برای سیب زمینی ۱۰۰ میلیون تومان هزینه می کند و بعد بر اثر طوفان شن و سرما از بین می رود با مبالغ ناچیز بیمه که برای هر هکتار بین ۴ تا ۶ میلیون تومان می پردازد این خسارت جبران نمی شود.
احمدی نژاد میری گفت: برای کشاورز خسارت دیده صرف ندارد که برای دریافت مبلغی ناچیز از اداره بیمه کلی دوندگی کند. کشاورزی که بیش از ۵۰ هکتار محصولاتی مانند هندوانه، سیب زمینی و گوجه را از دست داده بیشتر از آن چیزی که تصور می شود متضرر شده و جبران این خسارات کار آسانی نیست.

محصول پیاز کشاورزان را حتی مجانی نمی برند

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به مشکل فروش کشاورزان شهرستان رودبار جنوب برای محصول پیاز نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر پیاز منطقه را حتی به صورت مجانی هم نمی‌خواهند در حالی که در مغازه ها همین پیاز را کیلویی ۶ هزار تومان می فروشند ولی همین پیاز را حاضر نیستند از کشاورز هزار تومان هم خریداری کنند.
وی با اشاره به اینکه روز گذشته محصول پیازی که کاشته بودم را خواستم بفروشم که گفتند کیلویی هزار و ۷۰۰ تومان بیشتر نمی خریم. و این در حالی است که اگر بخواهم یک کامیون پیاز را از روی زمین برداشت کنیم پول کارگر آن ۵ میلیون تومان می شود و این در حالی است که برای هر هکتار پیاز بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کرده ام و اصلا برداشت این محصول برایم به صرفه نیست. به همین دلیل تصمیم گرفته ام که این محصول را پس از برداشت بین روستائیان نیازمند توزیع کنم و حداقل با این اقدام کار خیری انجام بدهم.
بلایی که کشاورزان رودبار جنوب کرمان را به خاک سیاه نشاند/ دفن سرمایه 70 هزار نفر زیر خروارها شن
وی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از اختیارات شوراها محدود شده است، گفت: می‌گویند شوراها یک رابط بین مردم و مسئولان هستند و متاسفانه صدای ما هم دیگر به جایی نمی رسد و از این موضوع بسیار ناراحتیم که نمی توانیم آنگونه که شایسته است برای مشکلات مردم گام برداریم.

مسئولان به دلیل غیربومی بودن در شرایط بحران در کنار مردم نیستند

وی با بیان اینکه ۹۹ درصد مردم شهرستا رودبار جنوب کشاورز و دامدار هستند، افزود: شهرستانی که ۲۴۰ هزار نفر جمعیت دارد تنها ۲ هزار نفر از مردم آن اداری هستند و همه روسای ادارات رودبار جنوب غیر بومی اند که با خودروهای اداری به محل کارشان رفت و آمد می کنند و این افراد به هیچ عنوان سختی و مشکلات مردم این شهرستان را درک نمی‌کنند و در هنگام بحران هایی مانند همین طوفان شن در کنار مردم نیستند و نمی‌دانند مردم و کشاورزان چه خسارت هایی را متحمل شده اند.
احمدی نژاد میری ادامه داد: مردم روستاهای رودبار جنوب درد و رنج زیادی را تحمل می‌کنند و از حداقل امکانات اولیه مانند بهداشت، آموزش، راه و آب محروم اند. شهرستانی با بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت هنوز بیمارستان درست و حسابی ندارد و از داشتن پزشک متخصص محروم هستند که برای تمام این محرومیت ها مستنداتی در دست داریم.

منطقه ای که دانش آموزان در مدرسه کپری درس می خوانند

وی عنوان کرد: اینجا حتی از خطوط اینترنت مناسبی هم برخوردار نیست و دانش آموزان نمی توانند از فضای مجازی استفاده کنند چرا که اصلا آنتنی وجود ندارد چه رسد به اینکه بخواهند از اینترنت استفاده کنند. مردم حتی گوشی تلفن ندارند و دانش آموزان در یک مدرسه کپری درس می خوانند.

نماینده مجلس هیچ تلاشی برای رفع مشکل طوفان شن نکرد

مسعود دلاوری یکی از اهالی روستاهای نازدشت جازموریان نیز به ایلنا گفت: این سومین طوفانی بود که در بخش جازموریان اتفاق افتاد و تمامی محصولات کشاورزی مان کشاورزان را نابود کرد. هیچ مسئولی به فکر ما مردم محروم نیست. نماینده شهرستان هیچگونه تلاشی تاکنون برای رفع مشکل طوفان شن در منطقه نکرده است.
بلایی که کشاورزان رودبار جنوب کرمان را به خاک سیاه نشاند/ دفن سرمایه 70 هزار نفر زیر خروارها شن

بخشدار برای بازدید وضعیت اسفناک روستا آمد اما از خودرو پیاده نشد

دلاوی ادامه داد: ۱۰۰درصد کشاورزی منطقه از بین رفته و روستای ما با جمعیتی بالغ بر صد خانوار در محرومیت به سر می‌بریم. هیچ مسئولی تاکنون برای بازدید از وضعیت اسفناک بعد از طوفان شن به این روستا نیامده و تنها بخشدار آمد که آنهم از خوردو پیاده نشد.

از طریق سازمان جهاد کشاورزی پیگیر جبران خسارت کشاورزان هستیم

در ادامه نیز منصور شکراللهی نماینده مردم کهنوج، منوجان، رودبارجنوب، قلعه گنج و فاریاب در این باره به خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: از طریق وزارت جهاد کشاورزی برای خسارتی که به کشاورزان جنوب استان کرمان وارد شده پیگیری کرده ام. کشاورزانی که بیمه هستند از طریق صندوق بیمه به آنها هزینه پرداخت می شود و افرادی که بیمه نیستند از طریق ستاد بحران برای جبران خسارت‌های وارد شده به محصولات‌شان تصمیم‌گیری می شود.
وی افزود: امروز نیز به قصد بازدید از مناطق جنوب استان که بر اثر طوفان شن دچار خسارت شدند به همراه نمایندگانی از سوی وزیر کشور، جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه آمده ایم تا با برآورد خسارت ها از طریق ستاد بحران و از سوی سازمان برنامه و بودجه کمک هایی پرداخت شود. افرادی که محصولات کشاورزی‌شان را به طور کامل بیمه کرده اند باید تمام و کمال بیمه شان پرداخت شود. هم اکنون در حال بررسی هستیم که افراد در چه حدی محصولات کشاورزی شان را بیمه کرده اند که بیمه شان قطعا پرداخت شود.
وی ادامه داد: برای برطرف شدن مشکل طوفان شن در منطقه قرار بوده مناطقی را مالچ پاشی کنند که صورت نگرفته اما در برخی از مناطق جنوبی درختکاری انجام شده است.
از: عصر ایران

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.