انتشار فیلم «نجات کردستان عراق توسط قاسم سلیمانی» صدای مقامات اقلیم کردستان را درآورد

دوشنبه, 6ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن

انتشار یک فیلم شبه‌داستانی ۹ دقیقه‌ای با ادعای «روایتی از نجات کردستان عراق توسط قاسم سلیمانی» در خبرگزاری فارس، واکنش اعتراضی دولت اقلیم کردستان را برانگیخت و آن را «تحریف واقعیت» خواند.

به گزارش شبکه روداو که اخبار اقلیم کردستان را منتشر می‌کند، روز یکشنبه ۵ بهمن، دولت اقلیم کردستان با تحویل نامه‌ای اعتراضی به کنسولگری ایران اعلام کرد که این فیلم «برای پیشمرگه‌ها و رهبری کردها توهین‌آمیز» است.

در این فیلم که با عنوان «توکل» در خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، روز ۴ بهمن منتشر شد، مسعود بارزانی، رئیس وقت اقلیم کردستان عراق، در مواجهه با نیروهای داعش فردی مستأصل و ناامید نمایش داده می‌شود که ظاهراً علی‌رغم میلش نهایتاً با قاسم سلیمانی تماس می‌گیرد و قاسم سلیمانی بلافاصله با هلی‌کوپتر به منطقه می‌رود و نیروهای داعش با انتشار خبر حضور او در منطقه روحیه خود را از دست می‌دهند و ناگهان شکست می‌خورند.

به گزارش شبکه روداو، مسئول دپارتمان روابط خارجی منطقه کردستان با بیان این‌که اعتراض رسمی اقلیم کردستان رسماً به کنسول ایران تحویل داده شده، گفت: «ما روابط دوستانه تاریخی با ایران داریم و این نوع تحریف واقعیت‌ها پسندیده نیست.»

بر اساس این گزارش، نصرالله رشنودی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل، در واکنش گفته است که «این فیلم منعکس‌کننده مواضع رسمی ایران نیست».

آقای رشنودی همچنین افزود که «هرگز اجازه نخواهیم داد به هیچ وجه روابط خود را با اقلیم کردستان تضعیف کنیم» و ادعا کرد منبع انتشار این فیم مشخص نیست و احتمال دارد کسانی درصدد تخریب روابط ایران با اقلیم کردستان عراق باشند.

این در حالی است که فیلم «توکل» که نام «محمدباقر مفیدی‌کیا» را به‌عنوان سازنده فیلم بر خود دارد، با لوگوی خبرگزاری فارس در این خبرگزاری نزدیک به سپاه منتشر شده و همچنان نیز در دسترس است.

سیروان بارزانی، از فرماندهان نظامی کردستان عراق در مخمور اربیل، در مورد نقش ایران در آزادسازی این شهر از نیروهای داعش گفته است که «ایران صرفاً کمک تسلیحاتی ارائه داد و پس از آزادسازی مخمور، یک نیروی ایرانی متشکل از حدود ۱۴ عضو با همراهی قاسم سلیمانی از این شهر بازدید کرد و در آنجا ماند».

سیروان بارزانی همچنین با اشاره به این‌که «حدود بیست روز در درگیری‌های این منطقه حضور داشته است» تأکید کرد «بیشتر کمک‌های ایران به پیشمرگه‌ها از طریق اسلحه بود».

این در حالی است که در فیلم شبه‌داستانی منتشرشده در خبرگزاری نزدیک به سپاه، عامل اصلی و تنها عامل شکست داعش در اربیل صرفاً حضور بلادرنگ قاسم سلیمانی پس از تماس مسعود بارزانی با او نمایش داده می‌شود.

مقام‌های دولت اقلیم کردستان می‌گویند که بیش از هزار و ۸۰۰ پیشمرگه در جنگ با داعش کشته شدند و بیش از ۱۰ هزار نفر نیز زخمی شدند و قاسم سلیمانی زمانی وارد مخمور در اربیل شد که نیروهای پیشمرگه این شهر را از دست نیروهای داعش آزاد کرده بودند.

سیروان بارزانی گفته است که فیلم پخش‌شده «موجب خشم رهبران کرد، به‌ویژه رئیس‌جمهور مسعود بارزانی شد، زیرا این فیلم نشان می‌دهد که حمله داعش به مخمور باعث از دست دادن روحیه او شد درحالی‌که رئیس‌جمهور بارزانی طی ۵۰ سال «هدایت نیروهای پیشمرگه و انقلاب» را در دست داشته است.

نصرالله رشنودی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل، گفته است که قاسم سلیمانی به بارزانی بسیار احترام می‌گذاشت و مقام‌های جمهوری اسلامی خواهان گسترش روابط با اقلیم کردستان به‌ویژه با مسعود بارزانی هستند.

با استفاده از شبکه روداو، خبرگزاری فارس، رادیو فردا‎ / ر.ش / پ.پ

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.