تشدید سرکوب شهروندان کرد و بلوچ؛ هشدار سازمان حقوق بشر ایران

چهارشنبه, 8ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۷ بهمن ۱۳۹۹: طی ۵ هفته‌ گذشته روند اعدام شهروندان بلوچ شدت گرفته و طبق آمار ثبت شده، دست‌کم ۱۹ بلوچ در زندان مرکزی مشهد و زندان مرکزی زاهدان اعدام شدند. از این میان چهار نفر برای اتهامات امنیتی و سیاسی به اعدام محکوم شده بودند. همچنین موج بازداشت شهروندان و فعالان کرد که از روز ۲۰ دی ماه در شهرهای کرج، تهران، مهاباد، ربط، نقده، بوکان، مریوان، سنندج، سقز و سروآباد آغاز شد، همچنان ادامه دارد. تا کنون حدود ۷۰ نفر بازداشت شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران نسبت به تشدید سرکوب و افزایش اعدام‌ها در کردستان و بلوچستان هشدار می‌دهد و خواستار واکنش جدی‌تر نهادهای حقوق بشری و جامعه جهانی است.

محمود امیری‌مقدم، سخنگو و مدیر این سازمان گفت: «نهادهای حقوق بشری و جامعه مدنی ایران باید با واکنش قوی نسبت به اعدام‌های بی رویه زندانیان بلوچ و دستگیری‌های گسترده فعالان کرد، هزینه نقض فاحش حقوق بشر در مناطق اتنیکی را بالا ببرند».

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، طی پنج هفته گذشته، اعدام شهروندان بلوچ روند سریع‌تر به خود گرفته است. طبق آمار ثبت شده توسط نهاد آمار سازمان حقوق بشر ایران،‌ طی این مدت (از روز ۲۹ آذر ۱۳۹۹ تا امروز) دست‌کم ۱۹ شهروند بلوچ در شهرهای مشهد و زاهدان اعدام شده‌اند که دست‌کم چهار نفر ایشان با اتهامات سیاسی و امنیتی به اعدام محکوم شده بودند.

یک منبع مطلع به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «هم‌اکنون ۱۲۴ زندانی محکوم به اعدام در زندان مرکزی زاهدان وجود دارد که حکم اعدام ایشان قطعی شده است. اکثریت ایشان با اتهامات مربوط به مواد مخدر هستند و تعدادی هم زندانیان سیاسی اهل‌تسنن و تعداد کمی هم متهم به قتل».

هم زمان با این اعدام‌ها، در غرب ایران نیز موجی از بازداشت و سرکوب شهروندان کرد آغاز شده است.

طبق گزارش‌هایی که به دست سازمان حقوق بشر ایران رسیده است، از ۲۰ دی ماه سال جاری و با شروع موج کم سابقه‌ای از بازداشت‌ها، که به‌نظر می‌رسد به قصد سرکوب جامعه مدنی کردستان صورت گرفته باشد، ده‌ها نفر که در حوزه‌های مختلف فرهنگی، محیط زیست و دانشجویی فعال بودند، بازداشت شدند.

این بازداشت شدگان همگی از شهروندان کرد در شهرهای کردنشین یا تهران و کرج هستند.

یک منبع مطلع که در این‌خصوص با سازمان حقوق بشر ایران صحبت می‌کرد، گفت: «بازداشتی‌ها تا کنون اجازه تماس با خانواده‌های خود را نداشته‌اند، جز در یک مورد که مادر یکی از آنها رفته بود و سر و صدا کرده بود. هیچ تماس تلفنی و یا ملاقاتی وجود نداشته است».

این منبع در خصوص تعداد بازداشت شدگان گفت: «برآورد تعداد دقیق بازداشت‌شدگان دشوار است چون بازداشت‌ها در شهرهای مختلف بوده و ممکن است خانواده‌هایی باشند که هنوز موضوع را خبری نکرده‌اند. ولی برآورد ما حدود ۷۰ بازداشت است».

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، دست‌کم ۵۷ نفر درطی دو هفته اخیر بازداشت شده‌اند. همچنین به گزارش وبسایت حقوق بشری هنگاو، در طی ۱۶ روز گذشته دست‌کم ۷۴ شهروند کرد توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند که پنج نفر از آنها آزاد شده و ۶۹ نفر کماکان در بازداشت به‌سر می‌برند.

بازداشت و سرکوب فعالان مدنی در ایران به یک امر متداول تبدیل شده است و این سرکوب‌ها در مناطق اتنیکی شدت بیشتری دارد. با این‌حال بازداشت‌های اخیر درطی سال‌های گذشته کم سابقه بوده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.