جمهوری اسلامی حکومت مرگ: جاوید دهقان خلد جهت اجرای حکم اعدام به قرنطینه زندان زاهدان منتقل شد

جمعه, 10ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – جاوید دهقان خلد، زندانی سیاسی محکوم به اعدام در زندان زاهدان جهت اجرای حکم اعدام به قرنطینه منتقل شده و خانواده او جهت ملاقات آخر فراخوانده شدند. مصطفی نیلی، وکیل مدافع جاوید دهقان خلد امروز پنجشنبه ۹ بهمن ماه با اعلام این خبر می گوید “سه روز قبل رد اعاده دادرسی در سیستم ثبت شده” و قصد داشته که روز شنبه تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ را ثبت کند. جاوید دهقان خلد در آذرماه سال جاری نیز جهت اجرای حکم همراه تعدادی دیگر به سلول انفرادی منتقل و با به تعویق افتادن اجرای حکم به بند بازگشته بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پنجشنبه ۹ بهمن ماه، وکیل مدافع جاوید دهقان خلد، زندانی محکوم به اعدام زندان زاهدان از انتقال او به قرنطینه این زندان جهت اجرای حکم اعدام خبر داد.

مصطفی نیلی با انتشار یادداشتی گفته است “مادر جاوید دهقان خلد تماس گرفت و گفت که وی به قرنطینه زندان زاهدان منتقل شده و خواسته برای ملاقات آخر به زندان بروند. سه روز پیش رد درخواست اعاده دادرسی در سیستم ثبت شد و قصد داشتم شنبه تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ را ثبت کنم”.

او در ادامه می گوید: “برای اعدام هیچ وقت دیر نمی شود ولی اگر انجام شود جبران ناپذیر است”.

نیلی همچنین در خصوص اتهامات این زندانی سیاسی محکوم به اعدام گفته است: “در کیفرخواست به محاربه و عضویت و همکاری موثر با گروه های ضدنظام متهم شده و بر این اساس حکم اعدام برای وی صادر شده است”.

جاوید دهقان خلد در آذرماه سال جاری نیز جهت اجرای حکم همراه تعدادی دیگر به سلول انفرادی منتقل و با به تعویق افتادن اجرای حکم به بند بازگشته بود.

بنابر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۲۰ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰) دستکم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۲ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.