روزنامه انگلیسی «شبکه گسترده وزارت اطلاعات در اروپا» را برملا کرد

چهارشنبه, 15ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن

اسدی برای برنامه‌ریزی طرح حمله در پاریس از پوشش دیپلمات سفارت  استفاده کرد. تابلوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس-STEPHANE DE SAKUTIN / AFP

رای پرونده اسدالله اسدی روز پنجشنبه اعلام می‌شود

آرش عزیزی تاریخدان، نویسنده و مترجم

اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی که در دادگاهی در بلژیک به جرم تلاش برای بمبگذاری در نشستی از مخالفین حکومت ایران محاکمه شده است، احتمالا شبکه‌ای از عوامل جمهوری اسلامی در سراسر قاره اروپا را رهبری می‌کرده است. به گزارش روزنامه دیلی اکسپرسِ لندن، در خودروی اسدی هنگام دستگیری‌اش در آلمان دفترچه سبزی پیدا شده که به دقت ۲۸۹ مکان در ۱۱ کشور اروپایی را نام برده که تصور می‌رود اسدی با عوامل رژیم ایران در آن‌ها تماس داشته است.

حکم اسدی روز پنجشنبه این هفته اعلام می‌شود و می‌تواند تا ۲۰ سال زندان به دنبال داشته باشد. گفته می‌شود او از پوشش خود به عنوان دیپلمات در سفارت جمهوری اسلامی در وین استفاده کرده تا تدارک حمله به نشست «شورای ملی مقاومت» در منطقه ویل‌پنت در نزدیکی پاریس در سال ۲۰۱۸ را ببیند. این شورا عمدتا متشکل از هواداران سازمان مجاهدین خلق است.

شواهدی که دو ماه پیش در دادگاه ارائه شد نشان می‌دهد که اسدی احتمالا رئیس عوامل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در کل قاره اروپا بوده است.

نشستی که به گفته دادستانی اسدی قصد بمبگذاری در آن‌را داشته با حضور چند ده هزار نفر از هواداران مجاهدین خلق و مهمان‌‌های برجسته خارجی همچون استفن هارپر، نخست‌وزیر سابق کانادا و رودی جولیانی، وکیل  شخصی دونالد ترامپ برگزار شد.

جزئیات دستگیری و محاکمه اسدی را قبلا در ایندیپندنت فارسی آورده‌ایم. او دو روز پیش از برگزاری نشستِ مجاهدین در یک رستوران «پیتزا هات» در کشور لوگزامبورگ با زوجی دیدار کرد و به آن‌ها مواد منفجره تحویل داد. این زوج ساکن آنتورپِ بلژیک، امیر سعدونی و نسیمه نعامی، هستند که آن‌ها نیز به همراه اسدی محاکمه می‌شوند. در آن دیدار سرنوشت‌ساز این دو علاوه بر مواد منفجره، یک دستگاه تلفن جدید و پاکتی حاوی ۱۶ هزار پوند از اسدی تحویل گرفتند. اسدی در ضمن دستور العمل‌های چگونگی استفاده از بمب را تحویل‌شان داد که طبق گزارش‌ها قرار بود با کنترل از راه دور (از فاصله ۵۰ تا ۳۰۰ متری)  منفجر شود.

در گزارش دیلی اکسپرس آمده که خانم نعامی بمب را در کیسه پلاستیکی آبی قرار داده بود و قصد داشت آن‌را به مهرداد عرفانی (یا عارفانی)، شاعر مقیم بلژیک، تحویل دهد تا او در پوشش حامی مجاهدین خلق در نشست پاریس شرکت کند.

همکاری سرویس‌های امنیتی اروپایی،‌ بخصوص بلژیک و آلمان،‌ در آخرین لحظه موفق به خنثی کردن این عملیات مرگبار شد. اما شواهد پرونده نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی اهدافی فراتر از این حمله داشته است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.