مشاور امنیت ملی آمریکا: قبل از هر تصمیمی درباره ایران به دنبال رسیدن به موضعی واحد با اروپا هستیم

جمعه, 17ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفت آمریکا با بریتانیا، فرانسه و آلمان در حال مذاکره است تا پیش از هرگونه تصمیمی در مورد پرونده هسته‌ای ایران با این سه‌کشور اروپایی به موضعی واحد رسیده باشد.

سالیوان روز پنج‌شنبه در نشست خبری خود در کاخ سفید گفت: آمریکا در مورد مساله هسته‌ای جمهوری اسلامی با اتحادیه اروپا، به ویژه با این سه کشور اروپایی، «در سطوح مختلف دولتی» به صورت «فعالانه» در حال رایزنی است.  

او گفت: «نمی‌خواهم پیش از به نتیجه رسیدن اعلام نظر کنم.»

سالیوان با اشاره به سیاست خارجی دولت بایدن در «احیای» روابط آمریکا با متحدانش گفت: رییس‌جمهوری طی این مدت با متحدان کلیدی آمریکا در اروپا و آسیا رایزنی کرده و تیم امنیت ملی ایالات متحده در حال همکاری با این کشورها است تا به «یک دستور کار بلند پروازانه» برسند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید لغو منع سفر شهروندان چند کشور عمدتا مسلمان‌نشین به آمریکا، لغو منع خدمت افراد تراجنسیتی در ارتش و پایان دادن به حمایت آمریکا از جنگ یمن را نمونه‌هایی از تصمیم‌های دولت بایدن دانست که بر مبنای ارزش‌های ایالات متحده اتخاذ شده‌اند.

سالیوان همچنین بر عزم دولت بایدن بر پاسخگو کردن روسیه نسبت به «گستره‌ای از فعالیت‌های مخربی که مرتکب شده» تاکید کرد و گفت از جمله این اقدامات می توان به تلاش برای دخالت در انتخابات آمریکا، مسمو‌م‌سازی شهروندان کشورهای مختلف با استفاده از گازهای شیمیایی و هک کردن نهادهای فدرال آمریکا اشاره کرد.

او با اشاره به اینکه ایالات متحده در هر زمان و به هر شیوه‌ای که تشخیص دهد با اقدامات روسیه برخورد خواهد کرد گفت در همین حال واشینگتن در مسائلی که به منافع آمریکا مربوط است با مسکو همکاری خواهد کرد.

سالیوان همچنین به اقدام دولت بایدن در بازنگری سیاست خارجی مرتبط با کره شمالی اشاره کرد و گفت واشینگتن به همین منظور با متحدان منطقه‌ای خود، به ویژه ژاپن و کره جنوبی به رایزنی‌های نزدیک خواهد پرداخت.

علاوه بر این، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به تصمیم آمریکا برای پایان حمایت خود از جنگ یمن گفت آمریکا در این زمینه دیپلماسی بسیار فعال‌تری را در پیش خواهد گرفت و این اقدامات را در هماهنگی با مسئولان بلندپایه عربستان سعودی و امارات انجام می‌دهد.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.