علت مرگ پرندگان در تالاب میانکاله «سَم بوتولیسم» اعلام شد

جمعه, 17ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن

سازمان دامپزشکی ایران علت مرگ پرندگان در تالاب میانکاله در استان مازندران را «سم بوتولیسم» اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، بهمن نقیبی، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی، روز جمعه، ۱۷ بهمن‌ماه، ضمن اشاره به افزایش آمار تلفات پرندگان در تالاب میانکاله گفت که پس از بررسی لاشه‌های پرندگان، ابتلای آن‌ها به آنفلوآنزای فوق حاد و نیوکاسل رد شد و علت مرگ آن‌ها مانند سال گذشته سم بوتولیسم است.

به گفته آقای نقیبی، عقب‌نشینی آب در تالاب میانکاله شرایط ایجاد سم بوتولیسم را فراهم کرده و اگر این تالاب احیا نشود، تلف شدن پرندگان ممکن است سال‌ها تکرار شود.

اواخر دی‌ماه سال ۹۸ هم بیش از ۴۰ هزار پرنده در تالاب میانکاله تلف شدند و علت مرگ آن‌ها سم بوتولیسم اعلام شد.

بوتولیسم، سمی است که توسط یک باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم ایجاد می‌شود و پرندگان با بلع گیاهان یا حیوانات آلوده به این سم فلج شده و جان خود را از دست می‌دهند.

بر اساس برنامه تنظیمی سازمان محیط زیست در سال ۹۵، احیای تالاب میانکاله قرار بود با حذف حدود ۲۰۰ قطعه آب‌بندان و مزرعه‌های پرورش ماهی در بالادست، لایروبی کانال انتقال آب و تامین حق‌آبه از محل شبکه زهکشی و نکارود پیش برود.

معاون محیط زیست مازندران مهرماه امسال گفت که برای اجرای طرح احیای تالاب میانکاله در یک دوره پنج ساله حدود ۳۳۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده، ولی تاکنون تنها یک‌دهم این اعتبار تخصیص یافته است.

علی‌اکبر یداللهی همچنین از عدم همکاری مراکز دولتی و غیردولتی برای پیشبرد این طرح انتقاد کرده بود.

تالاب میانکاله بخشی از شبه‌جزیره‌ای به همین نام است و در جنوب شرقی دریای خزر قرار دارد.

شبه‌جزیره میانکاله نزدیک به ۷۰ هزار هکتار مساحت دارد. میانکاله به عنوان یک منطقه حفاظت‌شده، پناهگاهی برای حیات وحش و پرندگان مهاجر به شمار می‌رود.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.