رییس سازمان حفاظت محیط زیست: باید میان برق و آلایندگی یکی را انتخاب کرد

یکشنبه, 19ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن

همزمان با تاکید رییس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر اینکه «باید میان برق و آلایندگی یکی را انتخاب کرد»، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت که علاوه بر شرکت‌های چینی، لهستانی‌ها و هندی‌ها نیز با مجوز رسمی درحال استخراج بیت کوین در ایران هستند.

عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان اینکه «بالاخره باید میان برق و آلایندگی یکی را انتخاب کرد»، گفت: حدود پنج هزار مگاوات برق در کشور با سوخت مازوت تولید می‌شود و به این دلیل برخی از نیروگاه‌هایی که با شهرها فاصله دارند همچنان مازوت می‌سوزانند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های برق، گفت که با توجه به کمبود گاز در نیروگاه‌ها، تعدادی از نیروگاه‌ها مجبور هستند برای تولید برق مازوت بسوزانند و در غیر این صورت ممکن است برق قطع شود.

کلانتری افزود که مصرف گاز خانگی در ایران طبق نظر وزیر نفت، امسال ۱۵ درصد افزایش داشته است و از این رو نیروگاه‌ها با کمبود گاز مواجه هستند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد که با توجه به این مسائل و مشکلات، بالاخره باید میان برق و آلایندگی یکی را انتخاب کرد و درباره اینکه خودش میان مدیریت تامین برق و آلایندگی در شرایط مازوت‌سوزی، کدام را انتخاب می‌کنید، گفت: «برای من، هوای سالم از همه چیز مهم‌تر است.»

همزمان مجیدرضا حریری، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین، اعلام کرد که علاوه بر چینی‌ها، شرکت‌هایی از لهستان و هند نیز با دریافت مجوز در ایران و با استفاده از برق این کشور در حال استخراج بیت کوین هستند.

حریری گفت که «در مزارع استخراج بیت‌کوین در ایران، شاهد سرمایه گذاری لهستانی‌ها، چینی‌ها و هندی‌ها هستیم و این سه کشور به صورت رسمی مجوز گرفته و در حال استخراج بیت کوین هستند اما اینکه مانوری مداوم بر سرمایه‌گذاری چینی‌ها صور می‌گیرد، موضوع مهمی است که باید بررسی شود.»

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره سهم شرکت‌های چینی در استفاده از برق برای استخراج بیت کوین و خاموشی و قطع برق در تهران و دیگر شهرهای ایران، گفت که میزان مصرف برق مصرفی در کشور برای استخراج بیت کوین با مجوز قانونی، کمتر از یک درصد از تولید برق کشور است.

او گفت که این آمار البته استخراج‌کنندگان رسمی را در برمی‌گیرد و نه کسانی که بدون مجوز و در قالب مرغداری ، کارخانه صنعتی و اشکال دیگر در استخراج بیت کوین فعال هستند.

مجیدرضا حریری افزود که به عبارت دیگر همه کسانی که به صورت قانونی کار استخراج بیت کوین را انجام می‌دهند، بین یک تا ۱/۵ درصد از ظرفیت برق تولیدی نیروگاه‌های کشور را استفاده کنند، بنابراین این مساله که «چینی‌ها باعث خاموشی‌ها یا آلودگی‌ها هستند» نمی‌تواند واقعی باشد.

او تاکید کرد که سهم چینی‌ها از میزان برق مصرفی مزارع استخراج بیت کوین کمتر از نیمی از ۱/۵ درصد میزان استفاده از برق برای استخراج بیت کوین است.

حریری تاکید کرد که هر سرمایه‌گذاری که مجوز لازم را دریافت کند، باید تضمین شده به فعالیت خود ادامه دهد، گفت «نرخ برقی که صاحبان این مزارع پرداخت می‌کنند، مطابق با نرخی برقی است که از کشور صادر می‌شود و نکته اینجاست که چنین کاری بهتر است یا به‌کارگیری تمام خطوط انتقال نیرو برای صادرات برق به عراق و بروز بحران برای دریافت پول آن.»

این درحالی است که مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران، پیشتر رسما تایید کرده بود «استخراج‌کنندگان ارزهای مجازی» از عوامل افزایش مصرف برق در کشور هستند.

با این‌که برخی مقام‌ها بعدا اشاره کردند استخراج بیت‌کوین دلیل اصلی قطع برق نیست اما محمود واعظی، رییس دفتر حسن روحانی، اعلام کرد که او دستور داده وزارت اطلاعات برای برخورد محکم با استخراج ارز دیجیتال اقدام کند. واعظی گفت: «این‌که گفته شود دولت بیت‌ کوین استخراج می‌کند یک جفاست.»

از اواسط دی ماه که خاموشی‌ها ناگهانی و گسترده برق در تهران و چند کلانشهر دیگر آغاز شد، مقام‌ها و مسئولان دلایل مختلفی از جمله افزایش مصرف خانگی و کمبود گاز برای ارائه به نیروگاه‌ها، افزایش صادرات گاز و برق و کاهش سهمیه مصرف داخلی، و همچنین مزرعه‌های بزرگ استخراج بیت کوین از جمله این دلایل عنوان شده است.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.