حق‌شناس با اشاره به پرونده‌های فساد دوره شهرداری قالیباف: سپاه اعلام موضع کند

یکشنبه, 26ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن

عیسی شریفی (نفر وسط)، مدیر ارشد دوره قالیباف در دوران شهرداری تهران

عیسی شریفی (نفر وسط)، مدیر ارشد دوره قالیباف در دوران شهرداری تهران

محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران، با توصیف دوره مدیریتی قالیباف در شهرداری تهران با عنوان «باتلاق فساد»، خواستار اعلام موضع قاطع و شفاف سپاه پاسداران درباره پرونده فساد هلدینگ یاس و عیسی شریفی، قائم مقام قالیباف در دوران شهرداری تهران، شده است.

او که روز یک‌شنبه، ۲۶ بهمن در جلسه شورای شهر تهران سخن می‌گفت، به پیگیری خود درباره این پرونده از طریق ستاد کل نیروهای مسلح ایران اشاره کرده و به نقل از محمدباقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفته است: «شعبه رسیدگی‌کننده ویژه در سازمان قضایی نیروهای مسلح» مامور این پرونده است.

به گفته آقای حق‌شناس در جریان رسیدگی به این پرونده و «رأی صادره، هیچ توجهی به حقوق شهرداری تهران صورت نگرفته و عملاً شهرداری هیچ‌گونه نقش و جایگاهی در ماجرا نداشته است».

هلدینگ مالی یاس، از زیرمجموعه‌های اقتصادی بنیاد تعاون سپاه بود که بهمن سال ۹۶ پس از افشای پرونده‌های فساد متعدد منحل شد.

درباره ابعاد فساد این پرونده تاکنون گزارش‌های متعددی منتشر شده و به گفته عبدالله رمضان‌زاده، فعال سیاسی و سخنگوی دولت خاتمی، این هلدینگ درگیر یک پرونده فساد ۱۳ هزار میلیارد تومانی بوده است.

آقای حق‌شناس همچنین با اشاره به مطرح بودن نام عیسی شریفی، معاون قالیباف در پرونده فساد هلدینگ یاس، گفته است دوران حضور محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران در سال ۸۴ تا ۹۶، منجر به «باتلاق فساد» و «کلاف سردرگم» مدیریتی شد و شهرداری تهران دچار «فساد سیستماتیک» بود.

این عضو شورای شهر تهران گفته است سپاه پاسداران باید درباره این پرونده و «پرونده‌های مشابه پیدا و پنهان» موضع خود را اعلام کند ولی اشاره‌ای به این پرونده‌ها نکرده است.

پیش از این، محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران گفته بود که در پرونده فساد هلدینگ یاس، عیسی شریفی، « به ۲۰ سال حبس قطعی و رد مال به ارزش ۴۸۰ میلیارد تومان محکوم شده است».

همچنین بر اساس تفاهم بین شهرداری و سپاه پاسداران، در این پرونده نهادهای وابسته به سپاه پاسداران تاکنون پذیرفته‌اند که «پنج هزار میلیارد تومان» به شهرداری خسارت بدهد.

اعضای شورای شهر تهران می‌گویند مبالغ طلب شهرداری تهران در این پرونده «سال‌های ۹۲‌-۹۳ است و پرونده مفصل‌تر و میزان خسارت واقعی بیشتر است».

پرونده آقای شریفی در دادسرای نظامی به صورت کاملا محرمانه بررسی شده و مسعود مهردادی و محمود سیف، دو چهره امنیتی که با سازمان اطلاعات سپاه و نیروی قدس سپاه در ارتباط بودند نیز درگیر این پرونده فساد هستند ولی درباره رای محکومیت احتمالی آنها و میزان تخلفات‌شان خبری منتشر نشده است.

پرونده‌های فساد این افراد مرتبط با روابط قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه و هلدینگ یاس با شهرداری تهران در دوران محمدباقر قالیباف است که منجر به عقد «قراردادهایی که ۲۲ هزار میلیارد تومان ارزش داشت»، شد.

محمدجواد حق‌شناس در بخش دیگری از سخنان خود به پرونده‌هایی چون واگذاری پروژه‌ هزار و یک شب به قیمت ۱۶۵ هزار تومان، پرونده خیریه امام رضا که به زهرا مشیر، همسر محمدرضا قالیباف مربوط است و واگذاری زمین در فرمانیه به بانک تات اشاره کرده و خواستار پیگیری فساد در رابطه به این پرونده‌ها شده است.

محمدباقر قالیباف که در حال حاضر رئیس مجلس شورای اسلامی است، تاکنون درباره این اتهامات و همچنین پرونده فساد عیسی شریفی اظهارنظر نکرده است.

آقای شریفی در دوران شهرداری قالیباف در تهران، مهم‌ترین مدیر معتمد او به شمار می‌رفت و بسیاری از مسائل مدیریت و اجرایی شهرداری تهران در کنترل او قرار داشت.

منبع: وب‌سایت شورای شهر تهران، آرشیو رادیو فردا/ ر.ح

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.