بلینکن: دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است

یکشنبه, 26ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن

آنتونی بلینکن

آنتونی بلینکن

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه ۲۵ بهمن بر دیپلماسی اصولی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کرده است.

آنتونی بلینکن در توییتی نوشته است، از دیدن اینکه راب مَالی، نماینده ویژه در امور ایران آغاز خوبی در وزارت خارجه داشته است، خرسندم. دیپلماسی اصولی بهترین راه برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اکنون بیش از سه هفته است که کار خود را شروع کرده است و مقام‌های دولت او می‌گویند، برنامه هسته‌ای ایران یکی از چالش‌های اضطراری پیش روی ایالات متحده است.

به همین دلیل دولت جو بایدن نهم بهمن راب مالی را به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران منصوب کرد.

رابرت مالی یکی از اعضای اصلی تیم باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا در جریان توافق قدرت‌های جهانی با ایران در سال ۲۰۱۵ بود، توافقی که دونالد ترامپ در سال۲۰۱۸ به رغم مخالفت متحدان اروپایی واشینگتن، از آن خارج شد.

وزیر امور خارجه آمریکا در حالی بر «دیپلماسی اصولی» در قبال ایران تاکید کرده است که طی روزهای اخیر گزارش تازه آژانس بین المللی انرژی در تایید تولید اورانیوم فلزی در کارخانه‌ای در ایران واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است.

سه کشور اروپایی حاضر در توافق هسته‌ای موسوم به برجام گفته‌اند که اقدامات ایران «گام کلیدی در مسیر تولید سلاح اتمی» است.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در واکنش به گزارش تولید فلز اورانیوم از ایران خواست «گا‌م‌های خطرناکی» را که اخیرا برداشته، به عقب برگرداند.

ایران اواخر دی‌ماه امسال اعلام کرد که قصد دارد که اورانیوم فلزی که در ساخت بمب هسته‌ای نیز کاربرد دارد، تولید کند. در آن زمان، قدرت‌های اروپایی در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند چنان چه جمهوری اسلامی خواهان «حفظ» توافق برجام است، باید تولید اورانیوم فلزی را فوراً متوقف کند.

با این حال، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران توجهی به در خواست سه کشور اروپایی نکرده است.

دولت جو بایدن از زمان آغاز به کار خود اعلام کرده است تا زمانی که ایران به طور کامل تعهدات برجامی خود را اجرا نکند، آمریکا اقدامی برای رفع تحریمها و بازگشت به برجام نخواهد کرد.

در مقابل مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند، آمریکا می بایست تحریمها را لغو کند، تا این کشور به اجرای تعهدات برجامی خود بازگردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص رویکرد این کشور در قبال ایران و برجام گفته است، ایالات متحده برای حل مساله برنامه هسته‌ای ایران در حال رایزنی نزدیک با متحدان، شرکا و اعضای کنگره است تا اطمینان حاصل کند که آماده برداشتن گام بعدی است و چنین (گامی) را از موضعی قوی بر خواهد داشت.

دولت دونالد ترامپ اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد و تحریم‌های شدیدی علیه ایران وضع کرد.

تهران یک‌سال بعد، در واکنش به اقدام آمریکا، به صورت تدریجی از تعهدات خود در برجام عدول کرد و مجلس شورای اسلامی ۱۲ آذر امسال با تصویب طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»، راه را برای فشار بیشتر بر غرب و کاهش تعهدات باقیمانده ایران باز کرد.

یکی از «اقدامات راهبردی برای لغو تحریم‌ها»، آغاز تولید «اورانیوم فلزی» است.

جمهوری اسلامی ایران تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی را رد می‌کند و می‌گوید برنامه هسته‌ای این کشور صلح آمیز است.

اما محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران دوشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی درباره به پرونده هسته‌ای ایران و تحریم‌های ایالات متحده به طور تلویحی هشدار داده بود که جمهوری اسلامی در صورت ادامه فشارها ممکن است به سمت ساخت سلاح هسته‌ای برود.

با استفاده از توییتر و رادیو فردا؛ خ

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.