بیانیه‌ی مشترک برنامه‌ی نظارت و جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران: استاد حقوق بشر رضا اسلامی را فوری و بدون‌قیدوشرط آزاد کنید!

دوشنبه, 27ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن

پاریس، ژنو، ۱۵ فوریه ۲۰۲۱ (۲۷ بهمن ۱۳۹۹) ـ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر و جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران به شدت از محکومیت و حبس مدافع حقوق بشر رضا اسلامی بر اساس این ادعا که او در یک دوره‌ی آموزشی حقوق بشر با دولت آمریکا همکاری کرده، نگران هستند.

شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۰ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۹ مهر ۱۳۹۹) نخستین جلسه‌ی رسیدگی به پرونده‌ی رضا اسلامی، شهروند ایرانی کانادایی و دانشیار حقوق بشر و حقوق محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی تهران را به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی» برگزار کرد. این اتهام از مشارکت او در سازماندهی و اجرای دوره‌ی حکومت حقوق‌مدار در جمهوری چک با حمایت یک سازمان غیردولتی آمریکایی ناشی شده است. رضا اسلامی بعداً بر اساس ماده‌ی ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی به هفت سال زندان و ممنوعیت از تدریس و سفر به خارج محکوم شد.


© رضا اسلامی. منبع نامعلوم

رضا اسلامی در تاریخ ۱۰ مه ۲۰۲۰ (۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹) در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوین بازداشت و پس از پایان بازجویی‌ها چندی پیش به بند عمومی منتقل شد و در حال حاضر در زندان اوین تهران به سر می‌برد.

ابهام‌های مربوط به محکومیت و حکم زندان رضا اسلامی باعث نگرانی‌های جدی در مورد وضعیت او شده است. برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر و جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران حکم زندان او را که با انگیزه‌ی سیاسی صادر شده محکوم ‌می‌کنند، زیرا این محکومیت فقط به منظور تنبیه او به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری است. سازمان‌های ما خواهان آزادی فوری و لغو اتهام‌های او هستند.

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر و جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران یادآوری ‌می‌کنند که ده‌ها مدافع حقوق بشر به خاطر فعالیت‌های به‌حق حقوق بشری خود در ایران زندانی هستند. با توجه به شرایط بد زندان در زندان‌های ایران، خطر زیاد ابتلا به کووید ۱۹ و محرومیت خودسرانه از آزادی این مدافعان حقوق بشر، سازمان‌های ما یک بار دیگر از دولت‌مردان ایران می‌خواهند که این مدافعان حقوق بشر را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند.

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر (The Observatory (FIDH-OMCT)) در سال ۱۹۹۷ به صورت برنامه‌ی مشترک فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه ایجاد شد. هدف این برنامه مداخله در موارد سرکوب مدافعان حقوق بشر، جلوگیری از این سرکوب و چاره جویی در باره آن است. سازمان جهانی مبارزه با شکنجه و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر هر دو از اعضای ProtectDefenders.eu هستند که سازو‌کار مدافعان حقوق بشر در اتحادیه‌ی اروپاست و جامعه‌ی مدنی بین‌المللی آن را برپا کرده است.

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI)، در پی بسته شدن جمعیت ایرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر (تاسیس ۱۳۵۶) در ایران در سال ۱۳۶۰ و تبعید رهبران آن به خارج، در فروردین ۱۳۶۲ در پاریس تاسیس شد. جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران پیگیرانه نقض حقوق بشر در ایران را افشا و علیه آن مبارزه کرده است. کانون این فعالیت‌ها به‌ویژه الغای مجازات اعدام در ایران، حقوق زنان، زندانیان سیاسی و عقیدتی و اقلیت‌های قومی و دینی،‌ آزادی بیان،‌گردهمایی و تشکل و موضوع‌های دیگر،‌ بوده است. جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران در سال ۱۹۸۶ به عضویت فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر در آمد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.