فیگارو: جنگ یا صلح با ایران به مویی بند است

شنبه, 2ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن

جو بایدن.

جو بایدن. REUTERS/Kevin Lamarque/File Photo

فیگارو، روزنامۀ چاپ پاریس، در شمارۀ امروز خود، جمعه نوزدهم فوریه، هشدار داد که جنگ یا صلح با ایران از این پس به مویی بند است درست همانند بحران موشک‌های کوبا در سال ١٩۶٢ که می‌رفت به جنگی اتمی میان آمریکا و شوروی سابق تبدیل شود.

فیگارو با اشاره به نقض مداوم برجام از سوی  حکومت ایران به آخرین تصمیم این کشور اشاره کرده که می‌گوید تا سه روز دیگر بازرسی از تأسیسات خود، یعنی اجرای پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح های اتمی، را متوقف می‌کند. فیگارو از قول یک دیپلمات فرانسوی افزوده است که اجرای این تصمیم بسیار خطرناک است و بمنزلۀ ضربۀ خنجر دیگری است که رژیم ایران بر پیکر بی رمق برجام فرود می آورد. زیرا، حتا اگر حکومت ایران بعداً با بازرسی از تأسیسات خود از نو موافقت کند، تا اجرای تصمیم جدید، دورۀ تاریکی سپری خواهد شد که هیچکس نمی داند طی آن چه اتفاقی افتاده است. به نوشتۀ فیگارو توقف بازرسی ها به منزلۀ مرگ نهایی برجام و این به این معنا خواهد بود : یا بمب اتمی ایران یا جنگ با ایران.

فیگارو سپس با اشاره به سفر پیش بینی شدۀ رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران برای جلوگیری از توقف بازرسی‌ از تأسیسات این کشور به نقل از یک دیپلمات فرانسوی نوشته است : “باید همۀ تلاش‌ها را تا آخرین لحظه انجام داد.”  

به گمان مقاله‌نویس فیگارو توپ از این پس در زمین ایران است، زیرا، رئیس جمهوری جدید آمریکا با اتخاذ تدابیر و موضعگیری‌های مشخص به وضوح نشان داده که دورۀ “فشار حداکثری” دونالد ترامپ به پایان رسیده و وی مدافع گفتگو برای حل دیپلماتیک مناقشۀ اتمی ایران است.

فیگارو نوشته است : فرانسه نیز که از آغاز نقش بسیار فعالی در پروندۀ اتمی ایران داشته، امروز کاملاً با دولت آمریکا در خصوص این پرونده هم موضع است. همانند فرانسه و سایر کشورهای اروپایی جو بایدن برجام را ضروری می‌داند، اما، برای حفظ صلح و ثبات منطقه آن را ناکافی می خواند.

به نوشتۀ فیگارو نجات برجام سرآغاز مسیر طولانی و پر مانع است. فیگارو به نقل از یک دیپلمات فرانسوی وضعیت فعلی را بسیار شکننده و ناپایدار توصیف کرده و افزوده است : بازگشت به دورۀ پیش از برجام دیگر میّسر نیست و به قول دیپلمات فرانسوی، تکثیر موشک‌های بالستیکی، موشک‌های کروز و پهپادهای ایران تاثیری مستقیم بر بی ثباتی منطقه دارد. افزون بر این، نمی توان واکنش اسرائیل را به سیاست واشنگتن در قبال ایران نادیده گرفت. اسرائیل همانند عربستان هرگز مخالفت خود را با برجام پنهان نکرده و همواره از سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی پشتیبانی نموده است.

جمعه نوزدهم فوریه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بار دیگر مخالفت خود را با برجام اعلام کرد و گفت که بازگشت آمریکا به برجام مسیر دستیابی ایران به سلاح اتمی را هموار می‌کند. نتانیاهو همچنین گفت که اسرائیل مصمم است از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کند و موضع اش در اینباره تغییر نکرده است. همزمان مایکل مک‌کُل نمایندۀ جمهوریخواه و عضو کمیسیون امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد به تمایل جو بایدن مبنی بر بازگشت وی به برجام از او خواست تا از اهرم فشارهایی که دونالد ترامپ ایجاد کرده جهت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای استفاده کند. 

از: ار اف ای

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.