لوموند: سکوت خامنه‌ای نشانۀ رضایت است

سه شنبه, 5ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن
ناصر اعتمادی

خامنه‌ای در دیدار با سران سه قوه در نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور.
خامنه‌ای در دیدار با سران سه قوه در نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور. © ایرنا

لوموند روزنامۀ عصر پاریس با اشاره به آخرین سخنرانی رهبر حکومت مذهبی ایران، علی خامنه‌ای، در جمع نمایندگان مجلس خبرگان، نوشته است که آیت‌الله خامنه‌ای در این سخنرانی کوشید تنش به وجود آمده میان مجلس و دولت ایران را بر سر مصوبۀ مجلس یعنی توقف اجرای پروتکل الحاقی کاهش دهد و با سکوت خود دربارۀ توافق امضاء شده میان دولت روحانی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رضایت خود را نیز اعلام کند.

لوموند نوشته است که در واقع خامنه‌ای قصد ندارد در حال حاضر با روحانی مخالفت کند و می‌داند که روحانی در پی به دست آوردن وقت برای نجات برجام است که با خروج آمریکا از آن و فشارهای حداکثری این کشور بر تهران سخت ضعیف و شکننده شده است. لوموند افزوده است که برغم سکوت خود خامنه‌ای در عین حال کوشید با بندبازی در ستایش مصوبۀ مجلس شورای اسلامی برای کاهش بیشتر تعهدات ایران به برجام و به ویژه اعمال محدودیت بازرسی از تأسیسات اتمی و نظامی این کشور سخن بگوید. او مصوبۀ مجلس را خوب توصیف کرد و دولت را به اجرای کامل آن فراخواند و افزود که اختلافات مجلس و دولت باید بدون نفاق خاتمه یابد و در آخر سر هم برای جلب نظر جناح تُندروی رژیم تأکید نمود که غنی سازی اورانیوم در صورت نیاز با غلظت شصت درصد نیز صورت خواهد گرفت.

لوموند نوشته است که در پس سکوت و بندبازی خامنه‌ای برای حفظ تعادل میان جناح‌های رژیم این پیام نهفته است که دولت روحانی با امضای توافق جدید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خطوط اساسی مصوبۀ مجلس را نقض نکرده است به طوری که حتا رافائل گروسی در پایان سفر اخیر خود به تهران و امضای توافق با سازمان انرژی اتمی ایران تأکید کرد که مصوبۀ مجلس شورای اسلامی ایران “وجود دارد و از بیست و سوم فوریه نیز اجرا خواهد شد.”

لوموند در پایان به نقل از علی واعظ، مدیر تحقیق دربارۀ ایران در “گروه بین‌المللی بحران” در آمریکا، نوشته است : “طنز قضیه این است که اوضاع ایران و آمریکا انعکاس یا همسان یکدیگر هستند. دولت‌های دو کشور آرزو می کنند می توانستند با فشردن یک دکمه برجام را از نو احیاء کنند، اما هر دو دولت با اجبارهای سیاست‌های داخلی خود روبرو هستند.” با این حال، علی واعظ ابراز خوش بینی کرده که رهبران دو کشور بتوانند راهی برای حل دیپلماتیک بحران اتمی ایران بیابند.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.