«۴۰ درصد» از محصول پسته رفسنجان نابود شد

سه شنبه, 22ام مرداد, 1392
اندازه قلم متن

pesteh

گرمای ۴۰ تا ۵۰ درجه‌ای هفته‌های اخیر و بعد از آن بارندگی و کاهش یکباره دما در باغ‌های پسته در شهرستان‌های پسته‌خیز استان کرمان به ویژه رفسنجان خسارات فراوانی بر جای گذاشته است.

در این زمینه خبرگزاری مهر دوشنبه ۲۱ مرداد ماه گزارش داده است که تغییرات آب و هوایی شدید در سال جاری به غیر از پسته، بسیاری از محصولات کشاورزی دیگر استان کرمان را تحت‌الشعاع اثرات مخرب خود قرار داده است.

بر اساس این گزارش، استان کرمان بزرگترین باغ‌های مصنوعی بارور کشور را در خود جای داده است که از درختان پسته تشکیل شده و محصول این باغ‌ها سالانه درآمدی معادل ۱.۶ میلیارد دلار عاید این باغدارها می‌کند.

پسته همچنین بزرگترین محصول کشاورزی صادراتی ایران است و سال گذشته حدود ۹۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

رضا بمانی مسئول جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان در این خصوص به مهر گفته است که گرمای سال جاری موجب بروز افزایش گرما‌زدگی در باغ‌های پسته رفسنجان شده است.

به گفته وی، نوسان دما در تابستان بین ۲۰ تا ۵۰ درجه بوده و طی روزهای گذشته و قبل از بارندگی‌ها دما به ۴۴ درجه نیز رسید که موجب افزایش میزان تعرق از برگ و تبخیر از سطح خاک و در نهایت افزایش پوکی، سقط جنین و افزایش دهن‌بستی در محصول پسته این شهرستان شده است.

محمد افراسیابی یکی از فعالان بخش صادرات و تولید پسته نیز به خبرگزای مهر گفته است که بسیاری از محصولات سال جاری بعد از گرما زدگی خسارت شدید دیده است.

خبرگزاری مهر خسارت وارده به محصولات را «نابودی ۴۰ درصد از محصول پسته رفسنجان» عنوان کرده است.

افراسیابی در ادامه به نقش مخرب بارندگی نیز گفته است که هیچ‌گاه سابقه بارندگی‌های به این شدت وجود نداشته است. به گفته وی، این بارندگی‌ها نه تنها فایده‌ای برای رفع خشکسالی ندارد بلکه بارندگی نزدیک فصل برداشت که طی ۱۵ دقیقه موجب آبگرفتگی شدید باغ‌ها می‌شود، خسارات شدید به محصول وارد کرده است.

بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر سطح زیر کشت پسته ایران ۴۴۰ هزار هکتار است و استان کرمان با بیش از ۳۰۰ هزار هکتار به عنوان مهمترین منطقه پسته کاری ایران و جهان شهره شده است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.