نماینده چابهار در مجلس: جگرگوشه‌های مردم برای کسب روزی حلال رفتند و جنازه‌هایشان برگشت

یکشنبه, 10ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار و چند شهر دیگر استان سیستان و بلوچستان در مجلس ایران گفته است: “اتفاقاتی مانند کشته شدن سوخت‌بران در سیستان و بلوچستان موجب ناامیدی مردم خواهد شد.”

آقای سعیدی امروز، شنبه نهم اسفند، گفت: امیدوارم با تدبیر مجلس اتفاقات اخیر در سیستان و بلوچستان و کشته شدن چندین سوخت‌بر ریشه‌یابی شود.

او گفته است: خودمان را جای مردم این منطقه بگذاریم که جگرگوشه‌هایشان برای کسب روزی حلال رفتند و جنازه‌هایشان برگشت.

تشکیل پرونده در دادسرای نظامی

پیشتر، قوه قضائیه ایران اعلام کرد که برای حوادث سراوان در دادسرای نظامی استان سیستان و بلوچستان پرونده تشکیل شده است.

علیرضا موسایی، دادستان نظامی این استان، هجوم معترضان به ساختمان فرمانداری سراوان را “تعرض مسلحانه” خواند و گفت این کار را “اشرار مسلح و معاندان” انجام داده اند.

این در حالی است که در تصاویر منتشر شده از اعتراض‌هایی که در پی تیرانداری دوشنبه گذشته به سوخت‌بران در منطقه مرز سراوان با پاکستان صورت گرفت، در دست معترضان اسلحه دیده نمی‌شود.

توضیح ویدئو،

حادثه سراوان؛’هر چه بیشتر خشونت کنید، کینه‌ها و چالش‌های امنیتی بیشتر تشدید می‌شود’

روز دوشنبه ۴ اسفند نیروهای امنیتی به سوی کسانی که قصد باز کردن جاده‌ای مسدود در منطقه‌ مرزی بم‌پشت برای انتقال سوخت به پاکستان را داشتند، شلیک کردند. رسانه‌های محلی از کشته شدن دست کم ده نفر در تیراندازی نیروهای امنیتی خبر دادند. مقام‌های ایران گفته‌اند دو تا سه نفر در جریان این تیراندازی کشته شده‌اند.

یک روز بعد معترضان با تجمع در سراوان به ساختمان فرمانداری حمله کردند و پلیس برای متفرق کردن آنها گاز اشک‌آور شلیک کرد.

از آن زمان جو امنیتی شدیدی در شهرهای استان سیستان و بلوچستان برقرار شده است.

امروز پیکر سرگروهبان مرزبانی کورین که در جریان اعتراضات کشته شد برای خاکسپاری به زادگاهش فاروج در خراسان شمالی منتقل شد.

رد شدن از پست Instagram, 1

پایان پست Instagram, 1

کمپین فعالین بلوچ از ادامه “اعتراضات پراکنده” در چند شهر استان سیستان و بلوچستان خبر داده است. بنابر تصاویری که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده است دیشب گروهی از معترضان در ورودی ساختمان بخشداری آشار را به آتش کشیدند و معترضانی به صورت تک یا چند نفره از مواد آتش‌زا برای مسدود کردن خیابان‌ها استفاده کرده‌‌اند.

همچنین تصاویری از انتقال نیروهای ضدشورش از استان‌های همجوار و همین‌طور گشت هوایی با هلی کوپتر بر فراز مناطق بروز اعتراض‌ها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان دیروز، جمعه، گفت که مسئولان خودشان راضی بودند برای دور زدن تحریم‌ها، سوخت از مرز خارج شود.

رد شدن از پست Instagram, 2

پایان پست Instagram, 2

شب گذشته ۴ سازمان حقوق بشری از جمله عفو بین‌الملل به قطع تقریبا کامل اینترنت در استان سیستان و بلوچستان اعتراض کردند و گفتند جمهوری اسلامی ایران با این روش که پیشتر هم به کار برده تلاش می کند تا “جرایم حقوق بشری خودش را پنهان کند.”

آنها گفتند که دولت از روز چهارشنبه برای سه روز شبکه داده های موبایل در این استان را از کار انداخت، جایی که ۹۶ درصد جمعیت منطقه برای دسترسی به اینترنت از تلفن های موبایل استفاده می کنند.

مردم محلی اوایل روز شنبه از بازگشت سرویس اینترنتی خبر دادند.

منتقدان برخورد با معترضان در سیستان و بلوچستان را با سرکوب اعتراض‌های آبان ۹۸ مقایسه و آن را “روال تمرین شده سرکوب، قطع اینترنت و ادامه سرکوب” توصیف کرده‌‌اند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.