همسازی ملی جمهوریخواهان سوسیال دموکرات و لائیک: کشتار هم‌میهنان بلوچ توسط جمهوری اسلامی را محکوم می کنیم

یکشنبه, 10ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن

کشتار هم‌میهنان بلوچ توسط جمهوری اسلامی را محکوم می کنیم

روز دوشنبه چهارم اسفند ۱۳۹۹ سپاه پاسداران در شهرستان «سراوان» بر روی هموطنان سوخت‌بر بلوچ ما آتش گشود و دهها تن را کشت و شمار زیادی را مجروح ساخت. این جنایت هنگامی رخ داد که در هفته های پیش از آن دهها تن از معترضان بلوچ توسط رژیم اعدام شده بودند.

در پی این کشتار مردم در شهرهای سراوان، سرجنگل، سوران، جکیگور، ایرانشهر و زاهدان به شیوه های مختلف مانند بستن جاده‌ها و تعطیل محل‌های کسب دست به اعتراضات گسترده‌ای زدند. در برابر این اعتراضات نیروهای پلیس با پرتاب گاز اشک‌آور و تیراندازی با گلوله‌های ساچمه‌ای به سوی معترضان، فضای این اعتراضات را بار دیگر به خشونت کشیدند. این درگیریها به بازداشت و زخمی شدن شمار بالایی از هموطنان بلوچ ما انجامید.

به گفته نماینده “جبهه مردم بلوچستان” در روز پنجشنبه شمار کشته شدگان در سراوان به  ۴۰ نفر رسیده،  ۱۵ نفر در اعتراضات زاهدان،  ۵ نفر در اطراف ایرانشهر و  ۴ نفر در خاش کشته شده‌اند و اعتراضات همچنان ادامه دارد. در این روزها مردم سراسر ایران به صورت بی‌سابقه‌ای با مردم سراوان و بلوچستان ابراز همدردی کرده و آنها را تنها نگذاشته‌اند.

استان سیستان و بلوچستان با داشتن ۱۱ درصد وسعت و تنها ۳٫۵٪ از جمعیت کل ایران را داراست. مردم این منطقه در شرایط نامطلوب‌ زندگی می‌کنند و این استان یکی از فقیر‌ترین مردمان کشور بشمار می رود. آمارها نشان می‌دهد که نزدیک به ۷۵ ٪ مردم بلوچستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند. شرایط اشتغال و کارآفرینی در این استان، با آمار ۵۰٪ بیکاری، بسیار پایین است و در تمامی شاخص‌ها وضعیت بدتری نسبت به دیگر استان‌ها دارد.

بی‌کاری و فقر گسترده سبب شده که بخش بزرگی از مردم استان سیستان و بلوچستان از راه سوخت‌بری امرار معاش ‌کنند. روشن است که در این شرایط نارضایتی و اعتراضات مردم گسترده است. حاکمیت جمهوری اسلامی که از حل مشکلات مردم ایران عاجز است، پاسخ مطالبات آنان را همواره با سرکوب و اعدام و کشتار می‌دهد. جمهوری اسلامی رفتاری خشونت آمیز و جنایتکارانه ‌ای را که در آبان ماه ۱۳۹۸ با مردم بیش از صد شهر ایران انجام داد، امروز با هم میهنان بلوچ تکرار می ‌کند.

این رفتار خشونت آمیز دولتی در شرایطی انجام می‌گردد که مبالغ غارت شده از سرمایه ملی ایران توسط خودی‌های جمهوری اسلامی سر به میلیاردها دلار میزند و سپاه بخش بزرگی از گمرک‌ها و بنادر کشور را در اختیار خود گرفته و به قاچاق های میلیاردی مشغول است، در مقابل هموطنانی که برای امرار معاش خانواده خود سوخت‌بری می‌کنند را به بهانه مبارزه با قاچاق به قتل می رساند.

سران جمهوری اسلامی که از مردم و جنبش های اعتراضی مردمی وحشت دارند، فاقد آن درجه از توان فکری و شناخت‌اند که تشخیص دهند که اعدام و کشتار مردم گرسنه و بی پناه هنگامی که جامعه در  وضعیت انفجار آمیز است نه تنها دیگر کسی را هراسناک نمی‌کند بلکه نارضایی مردم را شدیدتر و جامعه را به مرز انفجار نزدیک‌تر میسازد.

همسازی ملی جمهوریخواهان سوسیال دموکرات و لائیک کشتار سوخت‌بران بلوچ را به شدت محکوم می‌کند و تاکید دارد که پیروزی بر حکومت فساد و جنایت و تحقق آزادی و حق حاکمیت ملت و مبارزه با فقر و استبداد و حکومت دینی با همسازی ملی، مبارزات بدور از خشونت، دست زدن به نافرمانی مدنی و دفاع از خود در برابر اقدامات خشونت آمیز بطور همزمان در سراسر ایران کارآمد است.

۹ اسفند ۱۳۹۹– ۴

نهاد راهبردی – همسازی ملی جمهوریخواهان سوسیال دموکرات و لائیک


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.