جمهوری اسلامی حکومت مرگ و اعدام: اعدام ۴ زندانی سیاسی در زندان سپیدار اهواز

دوشنبه, 11ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – عصر روز یکشنبه ۱۰ اسفندماه حکم اعدام جاسم حیدری، علی خسرجی، حسین سیلاوی و ناصر خفاجیان ۴ زندانی سیاسی در زندان سپیدار اهواز به اجرا درآمد. باوجود اینکه اعدام این شهروندان دقایقی پس از ملاقات آخر آنان با خانواده ها صورت گرفته است، مسئولان زندان خانواده این شهروندان را از قرار اجرای حکم مطلع نکرده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عصر روز یکشنبه ۱۰ اسفندماه ۱۳۹۹، حکم اعدام جاسم حیدری، علی خسرجی، حسین سیلاوی و ناصر خفاجیان (خفاجی) ۴ زندانی سیاسی در زندان سپیدار اهواز به اجرا درآمد.

کریم دحیمی، مدافع حقوق بشر که در حوزه جامعه عرب‌های ایران فعال است، در خصوص اعدام این شهروندان به هرانا گفت: «نیروهای امنیتی بعد از ظهر دیروز با خانواده این زندانیان تماس گرفته و از آنها خواسته‌اند که در میدان چهارشیر اهواز حاضر شوند. بعد خانواده این افراد را بدون اینکه از قرار اجرای حکم اعدام مطلع باشند به زندان سپیدار و به ملاقات با فرزندان خود برده اند. در ملاقاتی که کمتر از ۲۰ دقیقه به طول انجامیده، توسط خود زندانیان از قرار اجرای حکم مطلع شدند. با این حال مسئولان به آنها گفته اند که قرار بر اعدام نیست و آنان را به زندان شیبان منتقل می کنیم. به گفته خانواده زندانیان؛ آنها نیم ساعت بیرون زندان سپیدار منتظر بودند که با بیرون آوردن اجساد این زندانیان متوجه اجرای حکم اعدام آنان شده اند و پس از آن زندان نیز تائید کرده که اعدام صورت گرفته است.»

از میان این شهروندان بهمن‌ماه امسال جاسم حیدری، علی خسرجی و حسین سیلاوی به همراه علی مطیری، دیگر زندانی سیاسی که حکم اعدام او در تاریخ ۹ بهمن‌ماه اجرا شد، با دوختن لب‌های خود در اعتراض به ممنوعیت ملاقات و بدرفتاری مسئولان زندان اقدام به اعتصاب غذا کرده بودند.

سازمان عفو بین‌الملل فروردین ماه امسال در خصوص انتقال علی خسجری، حسین سیلاوی و دیگر هم پرونده آنان ناصر خفاجی (خفاجیان) به مکان نامعلوم اظهار نگرانی کرده بود.

علی خسرجی و حسین سیلاوی در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۹۶ به همراه ناصر خفاجیان (خفاجی) توسط نیروهای امنیتی به اتهام دست داشتن در حمله به پاسگاه حمید در ۴۰ کیلومتری شهر اهواز و کلانتری ۲۳ کوی مجاهد شهر اهواز، بازداشت شدند. پرونده آنان در شعبه ۱۲ بازرسی عمومی و انقلاب اهواز به ریاست قاضی جلیلیان مورد بررسی قرار گرفت. این شهروندان نهایتا از بابت اتهام بغی توسط دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محکوم شدند. این احکام نهایتا در دیوان عالی کشور نیز به تایید رسید.

علی خسرجی ۲۹ ساله و حسین سیلاوی ۳۳ ساله بودند.

جاسم حیدری در آذرماه ۱۳۹۶، پس از بازگشت به کشور توسط ماموران وزارت اطلاعات در تهران بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در زندان اوین منتقل شد. گفته می‌شود که این شهروند در زمان بازداشت برای اخذ اعترافات اجباری تحت ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته و برای مدتی مجبور به استفاده از ویلچر شده است.

آقای حیدری اسفندماه همان سال از تهران به اهواز منتقل شد. در ادامه این فشارها، مرضیه حیدری، مادر وی نیز در تاریخ ۲۰ اسفندماه ۹۶ توسط ماموران اداره اطلاعات اهواز بازداشت و مدتی بعد به زندان سپیدار اهواز منتقل شد. خانم حیدری حدود یک ماه بعد با تودیع قرار از زندان آزاد شد.

آقای حیدری نهایتا توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی محمدی از بابت اتهام بغی از طریق همکاری با یکی از گروه‌های مخالف نظام به اعدام محکوم شد. این حکم در آبان‌ماه امسال توسط دیوان عالی کشور تایید شد.

جاسم حیدری، فرزند کاظم (کویت)، متولد ۲۰ دیماه ۱۳۶۸ و از شهروندان عرب اهل شهر اهواز بود. وی پیشتر نیز به دلیل فعالیت‌های خود سابقه بازداشت و محکومیت داشته است. او زمانی که تنها ۱۷ سال داشت در شهرستان شوش بازداشت و به اتهام اقدام علیه امنیتی ملی به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.