لوموند: تهران مناسبات جدید تجاری اسرائیل در خلیج فارس را هدف گرفته است

دوشنبه, 11ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن
ناصر اعتمادی
کشتی تجاری اسرائیلی که هدف دو موشک در دریای عمان قرار گرفت. .

کشتی تجاری اسرائیلی که هدف دو موشک در دریای عمان قرار گرفت. . AP – Katsumi Yamamoto

لوموند روزنامۀ عصر پاریس با اشاره به حملۀ اخیر ایران به کشتی اسرائیلی در آب‌های عمان، نوشته است که با این حمله تهران مناسبات جدید تجاری میان اسرائیل و کشورهای عرب حوزۀ خلیج فارس را بعد از عادی شدن مناسبات آنها هدف گرفته است.

لوموند از این حمله در عین حال به عنوان عصر جدیدی در اقدام های تحریک آمیز و درگیری‌های نظامی میان حکومت تهران و رقبای منطقه‌ای اش پس از ماه‌ها خویشتنداری یاد کرده است. گزارشگران لوموند به نقل از تحلیلگران امور دفاعی در اسرائیل تصریح می‌کنند که طراحان حملۀ اخیر کوشیده‌اند که آسیب محدودی به کشتی اسرائیلی وارد آورند به طوری که هیچیک از بیست و هشت سرنشین این کشتی در این حمله جان خود را از دست نداد.

به نوشتۀ لوموند، حملۀ اخیر در عین حال یک نقطۀ حساس را هدف گرفت و آن مناسبات جدید اقتصادی اسرائیل با بحرین و امارات پس از امضای موافقتنامه های صلح میان آنها است. به نوشتۀ لوموند از زمان عادی شدن مناسبات اسرائیل با دو کشور عرب حوزۀ خلیج فارس رفت و آمد کشتی های تجاری میان بندر “ایلات” در اسرائیل و بنادر دو کشور عرب حوزۀ خلیج فارس به طور ملموسی افزایش یافته است. به نوشتۀ لوموند، با حمله به کشتی اسرائیلی، حکومت اسلامی ایران خواسته است این پیام را بدهد که مناسبات اقتصادی جدید میان اسرائیل و کشورهای عرب خلیج فارس در تیررس تهران است.

لوموند می افزاید که از زمان ترور محسن فخری‌زاده، مسئول برنامۀ مخفی اتمی ایران، اسرائیل خود را برای رویارویی با چنین حملاتی آماده کرده است. سرویس‌های اطلاعاتی ارتش اسرائیل معتقدند که با روی کار آمدن جو بایدن حکومت ایران اکنون معتقد است که با ممنوعیت عملیات نظامی در منطقه روبرو نیست، زیرا با شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، حکومت ایران دیگر نگرانی بابت واکنش نظامی دولت واشنگتن ندارد. لوموند سپس به مقالۀ روزنامۀ کیهان اشاره می کند که صریحاً گفته است که حمله به کشتی اسرائیلی در دریای عمان نشان می‌دهد که دورۀ عملیات و اقدام‌های نظامی بی پاسخ اسرائیل در سوریه، عراق و … به سر آمده است.  

لوموند با اشاره به حملات اخیر به پایگاه‌های آمریکا در عراق به نقل از مقامات اسرائیلی افزوده است که حکومت تهران می‌خواهد برای به دست آوردن اهرم فشار در مذاکره با آمریکا پیشتر قدرت تخریبی خود را نشان بدهد. به نوشتۀ گزارشگران لوموند، در مقابل، اما، اسرائیل به دولت بایدن توصیه می‌کند تا زمانی که تحریم‌های دونالد ترامپ به قوت خود باقی است هیچ عجله ای برای سازش با ایران از خود نشان ندهد. اسرائیل در عین حال تلاش های خود را با کشورهای عرب خلیج فارس هماهنگ می‌کند که شدیداً نگران از اقدام‌های تهران هستند. آموس یادلین، رئیس پیشین اطلاعات ارتش اسرائیل، گفته است که منافع کشورهای عرب خلیج فارس تکمیل کنندۀ منافع اسرائیل هستند. زیرا، نگرانی‌های آنها بیشتر متوجۀ اقدام‌های خرابکارانه، موشک‌ها و گروه های شبه نظامی وابسته به ایران در منطقه است. به گفتۀ یادلین، کشورهای عرب منطقه می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که آمریکا بر این فعالیت‌ها چشم نمی‌بندد، هر چند اولویت‌ اسرائیل این موارد نیستند.     

از: ار اف ای 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.