رافائل گروسی از ایران خواست بازرسی‌های اتمی را به وسیلۀ اخاذی تبدیل نکند

دوشنبه, 11ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی. Reuters

در نخستین روز از اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی، مدیر کل این نهاد خواستار حفظ و ادامۀ بازرسی‌ها از تأسیسات اتمی ایران شد و از حکومت تهران خواست که از این مسئله جهت اخاذی یا اعمال فشار استفاده نکند. در این حال، تهران هشدار داد که اگر نشست جاری شورای حکام به صدور قطعنامه علیه ایران منجر شود، این کشور به توافق فنی و موقتی اخیر خود با آژانس خاتمه می‌دهد.

در این حال، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که سه کشور اروپایی امضاکنندۀ برجام (فرانسه، بریتانیا و آلمان) در اعتراض به توقف بازرسی‌ها از تأسیسات اتمی ایران قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد می‌کنند. در این قطعنامه، سه کشور اروپایی ضمن ابراز نگرانی شدید خود از توقف بازرسی از تأسیسات ایران، از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهند که فوراً زمینۀ بازرسی‌ از کلیه تأسیسات خود را فراهم کند. ایالات متحد آمریکا پشتیبانی خود را از این قطعنامه اعلام کرده است. قرار است روز جمعه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد این قطعنامه رأی‌گیری کند.  

نقض مداوم برجام توسط تهران و تصمیم اخیر جمهوری اسلامی مبنی بر توقف بازرسی از تأسیسات اتمی خود کانون مباحث نشست جاری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. پیشتر جمهوری اسلامی در یادداشتی غیررسمی به اعضای این شورا هشدار داده بود که صدور قطعنامه علیه ایران نقض گفتگوهای سازندۀ تهران و آژانس و اقدامی کاملاً بی ثمر و ویرانگر خواهد بود. نمایندۀ روسیه نیز در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از قبل مخالفت خود را با صدور هر نوع قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران ابراز داشت و آن را مغایر با تلاش‌های جاری جهت احیای برجام توصیف کرد.

با این حال، حکومت اسلامی ایران پیشنهاد اروپا را برای یک ملاقات غیررسمی با حضور نمایندگان آمریکا و اروپا رد کرده و گفته است : با توجه به مواضع و اقدام‌های اخیر آمریکا و کشورهای اروپایی، حکومت ایران زمان حاضر را برای انجام یک ملاقات غیررسمی با آمریکا مناسب نمی‌داند. سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران با اظهار این مطلب افزود که جو بایدن همچنان سیاست “فشارهای حداکثری” دونالد ترامپ را ادامه می‌دهد و تا زمانی که تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو نشود این کشور دلیلی برای گفتگوی رسمی یا غیررسمی با آمریکا نمی بیند. با این حال، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، ضمن ابراز تأسف از پاسخ منفی ایران همچنان بر آمادگی واشنگتن برای انجام گفتگو با تهران تأکید کرد.  

از: ار اف ای

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.