برگزاری نشست نمایندگان کنگره آمریکا درباره محکومیت «نقض حقوق بشر و اقدامات تروریستی ایران»

پنجشنبه, 14ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن

 تام مک‌کلینتاک، نماینده جمهوری‌خواه عضو مجلس نمایندگان آمریکا

تام مک‌کلینتاک، نماینده جمهوری‌خواه عضو مجلس نمایندگان آمریکا

نشست مجازی شماری از نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا درباره پیش نویس قطعنامه‌ای برای محکومیت «نقض حقوق بشر و اقدام تروریستی ایران» روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند ماه برگزار شد.

در این نشست مجازی که به دعوت «جوامع ایرانیان آمریکا» برگزار شد، ۲۴ نماینده عضو مجلس نمایندگان آمریکا از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در خصوص ضرورت حمایت از «ایرانِ سکولار و غیر اتمی» سخنرانی کردند.

تام مک‌کلینتاک، نماینده جمهوری‌خواه عضو مجلس نمایندگان آمریکا در سخنرانی خود خطاب به برگزار کنندگان این نشست مجازی گفت، من دولت کشورم را تشویق می‌کنم به درخواست‌های شما گوش فرا دهد و به طور سازنده با خانم (مریم) رجوی و پلتفرم جفرسونی (برنامه پیشنهادی) او برای ایرانی آزاد، سکولار و دموکراتیک به طور سازنده تعامل کند.

تام مک‌کلینتاک در بخش دیگری از اظهارات خود به محکومیت یک دیپلمات ایرانی توسط دادگاه بلژیک به اتهام مشارکت در طراحی یک حمله تروریستی اشاره کرد.

اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی شاغل در اتریش، به اتهام توطئه برای بمب‌گذاری در اجتماع شورای ملی مقاومت در تیرماه سال ۹۷ بازداشت شد و پس از برگزاری چند جلسه دادرسی، ۱۶ بهمن امسال، یک دادگاه در بلژیک او را به گذراندن ۲۰ سال زندان محکوم کرد.

دیوید شوایکرت، عضو جمهوریخواه ایالت آریزونا در مجلس نمایندگان هم از برگزار کنندگان این نشست مجازی خواست «به تلاش و کار خوب خود برای دستیابی به دموکراسی و آزادی» ادامه دهند.

ودی چو، عضو دموکرات ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان نیز تاکید کرده است که «مردم ایران بسیار بهتر از حکومت‌شان هستند» و « تنها چیزی که روحانیون ایران می‌‌دانند، خشونت و سرکوب است.»

برد شرمن،‌ نماینده دموکرات نمایندگان آمریکا هم در سخنرانی خود به پیش‌نویس قطعنامه در این مجلس اشاره کرد و گفت، این قطعنامه تروریسم دولتی ایران در سطح داخلی و خارجی را محکوم می‌کند و حق مردم ایران را برای داشتن حکومتی دموکراتیک، سکولار و غیر اتمی به رسمیت می‌شناسد.

اشاره برد شرمن به پیش‌نویس قطعنامه‌ای است که ۱۱۲ نفر از اعضای جمهوری‌خواه و دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا آن را امضا کرده‌اند و در آن خواستار محکومیت «نقض حقوق بشر» در ایران شده اند.

در این قطعنامه پیشنهادی همچنین حمایت دولتی ایران از تروریسم در گذشته و اکنون علیه شهروندان و مقام‌های آمریکایی و همچنین اپوزیسیون (حکومت) ایران از جمله طرح توطئه برای بمب‌گذاری در گردهمایی «آزادی ایران ۲۰۱۸- آلترناتیو» در پاریس محکوم شده است.

این قطعنامه پیشنهادی به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ارجاع شده تا پس از تصویب در این کمیته در صحن مجلس به رای گذاشته شود.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به انتقادهای کشورهای غربی٬ هرگونه نقض حقوق بشر در این کشور را انکار می‌کند.

در پیش نویس این قطعنامه که توسط برد شرمن و تام مک‌کلینتاک تدوین شده، به موارد محل اختلاف دولت آمریکا با حکومت ایران مانند «فعالیت‌های هسته‌ای»، فعالیت‌های ایران در منطقه که «مخل ثبات» توصیف شده و «توسعه موشک‌های بالستیک» نیز اشاره شده است.

در حالی این نشست برگزار شده است که تنش بین ایران و آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در روزهای اخیر بالا گرفته است.

به رغم تاکید مقام‌های دولت جو بایدن بر آمادگی آمریکا برای مذاکره با ایران برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، جمهوری اسلامی ایران هرگونه مذاکره پیش از کاهش تحریم‌ها را رد کرده و روند عدول از تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب برجام را تسریع کرده است.

در همین زمینه، گفته می‌شود آمریکا طرح قطعنامه‌ای را به شواری حکام ارائه کرده است که در آن از اعضای این شورا می‌خواهد ایران را به‌ خاطر عدول از تعهدات هسته‌ای خود، اعمال محدودیت بر فعالیت بازرسان آژانس و عدم پاسخگویی دربارهٔ منشأ اورانیوم کشف شده در دو سایت اعلام نشده، توبیخ کند.

با استفاده از توییتر و رادیو فردا؛ خ

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.