خطیب‌زاده: می‌توانستیم نازنین زاغری را ۵ سال پیش آزاد کنیم

دوشنبه, 18ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن

سخنگوی وزارت خارجه انجام مذاکره مستقیم و غیرمستقیم با آمریکا را رد کرد

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران- تسنیم

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که اگر «اقدامات مخرب جرمی هانت» نبود، نازنین زاغری ۵ سال پیش آزاد می‌شد.

او در نشست خبری هفتگی خود گفت: «جرمی هانت می‌داند اگر اقدامات مخربش رخ نمی‌داد اتفاق امروز چند سال قبل رخ می‌داد.»

جرمی هانت، وزیرخارجه سابق انگلیس در سال ۲۰۱۶ با تبادل نازنین زاغری به شرط پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند بدهی بریتانیا به ایران مخالفت کرده و آن را «باج‌خواهی» خوانده بود.

بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی انگلیس، به خاطر پیش‌پرداخت خرید تانک‌های چیفتن در سال ۱۹۷۶است که پس از وقوع انقلاب به ایران تحویل داده نشدند.

مذاکره برای این تبادل پول در ازای آزادی خانم زاغری در دوره‌ای که فلیپ هاموند در مقام وزارت خارجه بود آغاز شد.

محمدجواد ظریف و فلیپ هاموند طی چند دور مذاکره محرمانه به چارچوبی برای ختم پرونده سازمان اطلاعات سپاه برای نازنین زاغری در ازای دریافت ۴۰۰ میلیون پوند رسیده بودند.

محمد جواد ظریف در سپتامبر ۲۰۱۹ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل این موضوع را تایید کرد و گفت «گرچه به عنوان وزیر خارجه هیچ نقشی در تصمیمات قضایی برای یک شهروند ایرانی ندارم اما من می‌توانم برای فرد خارجی متهم به جاسوسی، مداخله کنم و به دادگاه پیشنهاد مبادله بدهم.»

جمهوری اسلامی تنها نظام سیاسی در جهان است که از شهروندان کشورش که تابعیت مضاعف دارند به عنوان گروگان برای پیش بردن برنامه‌های سیاسی یا اختلافات حقوقی استفاده می‌کند.

نازنین زاغری که روز گذشته ۵ سال محکومیتش به پایان رسید، کارمند ایرانی-بریتانیایی بنیاد خیریه تامسون رویترز بود که در فروردین ۱۳۹۵هنگام بازگشت به بریتانیا در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد. سازمان اطلاعات سپاه او را به جاسوسی و «تلاش برای براندازی نرم» متهم و نهایتا دادگاه انقلاب نیز او را به پنج سال حبس محکوم کرد.

خانم زاغری با وجود پایان دوران محکومیتش هنوز قادر به ترک ایران و پیوستن به خانواده‌اش نیست. پس از آنکه دادگاهی در انگلیس جلسه رسیدگی و صدور حکم بازپرداخت بدهی انگلیس به ایران را به دلیل بحران کرونا به تعویق انداخت، مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی اتهامات جدیدی متوجه خانم زاغری کرده‌اند. احتمالا روند رسیدگی به این اتهامات تا زمان انتقال ۴۰۰ میلیون پوند بدهی انگلیس ادامه خواهد داشت.

با آمریکا مذاکره نداریم

خطیب‌زاده در بخش دیگری از نشست خبری امروز خود به موضوع مذاکره با آمریکا هم اشاره کرد و گفت: «هیچ تماس مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا درباره موضوعات برجامی و غیربرجامی نداشته و نداریم.»

او درباره پیشنهاد وزیر خارجه آمریکا برای حضور ایران در مذاکرات سیاسی افغانستان که در نامه روز گذشته آنتونی بلینکن به اشرف غنی منعکس شده بود گفت: «هنوز دعوتنامه‌ای از سازمان ملل در خصوص افغانستان دریافت نکرده‌ایم و بعد از اینکه دریافت کنیم بررسی خواهیم کرد. نگاه ما به دوستان دوستی است نه ابزاری. افغانستان برگ مذاکراتی ما با هیچکس نیست.»

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.