کرونا در ایران؛‌ هشدار وزیر بهداشت درباره بروز شرایط خوزستان در دیگر استان‌ها، شناسایی ۸۵۵۴ بیمار جدید، فوت ۸۱ بیمار دیگر

سعید نمکی، وزیر بهداشت، با هشدار نسبت به احتمال بروز شرایط بحرانی خوزستان در دیگر نقاط ایران، به شهروندان «التماس» کرد که سفر نروند.

همزمان معاون وزیر بهداشت نیز به ضعف در قرنطینه بیماران مبتلا به کرونا در کشور اذعان کرده است.

آن‌طور که خبرگزاری ایرنا، روز سه‌شنبه، ۱۹ اسفند گزارش کرده، آقای نمکی گفته بر اساس بررسی‌ها، «۵۷ درصد بیماران جدید» در استان خوزستان، به ویروس جهش یافته‌ای که نخستین‌بار در بریتانیا مشاهده شد، مبتلا بودند.

وی شرایط استان خوزستان از نظر ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را به یک «طوفان سهمگین» تشبیه کرده و گفته است در این استان‌ «جوان‌ترها بیشتر از قبل از بین رفتند».

وزیر بهداشت ایران به روال معمول آمار تفکیکی درباره شیوع و وضعیت این بیماری ارائه نداد.

مقام‌های وزارت بهداشت و مقام‌های محلی، چند هفته است که وضعیت کرونا در خوزستان را «بسیار وخیم» توصیف می‌کنند.

با وجود این، ستاد ملی مقابله با کرونا با درخواست قرنطینه این استان که بارها از سوی مقام‌های محلی استان خوزستان طرح شده، مخالفت کرده است.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز یکی از ضعف‌های مشهود در کنترل بیماری کرونا در ایران را «ایزوله سازی و قرنطینه بیماران» عنوان کرد.

به گزارش مهر، وی با اشاره به شیوع ویروس جهش یافته کرونا در ایران، بر ضرورت «بازآرایی جدید برای مقابله با رفتار بیماری» از جمله شناسایی و قرنطینه سریع بیماران، تاکید کرد.

در ادامه درخواست‌های مقام‌‌های رسمی مبنی بر خودداری شهروندان از سفر، حسین ذوالفقاری، رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا نیز گفته «سفر به شهرها و از شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی ممنوع است و از ۲۵ اسفند ماه که رنگ‌بندی شهرها اعلام می‌شود، تا ۱۵ فروردین ماه به همان منوال خواهد بود.»

به گفته وی، چنانچه در طول تعطیلات، وضعیت شهری تغییر کند و «قرمز یا نارنجی شود، مسافرین سه روز مهلت دارند که از آن شهر خارج شوند و مسافری هم نمی‌تواند وارد آن شهر بشود.»

علی رئوفی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری هرمزگان نیز گفته از ۲۰ اسفندماه در همه ورودی‌های هرمزگان آزمایش کرونا انجام می‌شود و مسافران بدون تست کرونا اجازه ورود به شهرستان‌های استان ندارند.

بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا مسافرت به شهرهایی که وضعیت آن‌ها آبی یا زرد است ممنوع نیست، ولی هرمزگان به دلیل اینکه استانی مسافرپذیر است سفر کردن به آن ممنوع است.

در آخرین گزارش درباره آمار رسمی کرونا در ایران، سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز سه‌شنبه، ۱۹ اسفند از شناسایی ۸۵۵۴ بیمار دیگر مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

وی بدون ارائه آمار تفکیکی، افزود که با احتساب این افراد، شمار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در ایران به یک میلیون و ۷۰۶ هزار و ۵۵۹ نفر رسید.

بر اساس آمار وزارت بهداشت، طی این مدت، ۸۱ بیمار دیگر مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان به ۶۰ هزار و ۸۶۷ نفر رسید.

مقام‌های وزارت بهداشت ایران نه تنها از ارائه آمار تفکیکی کرونا خودداری می‌کنند، بلکه آمار دولتی روزانه آنها از سوی منابع مستقل با تردیدهای جدی روبروست.

بر اساس برآوردهای سازمان نظام پزشکی ایران، شمار قربانیان کرونا در ایران، دست‌کم سه تا چهار برابر آمار رسمی است که توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود.

از: رادیو فردا

*****

اعتراض تند وزیر بهداشت به دیگر ارگان‌ها: در ایران وزیر باید دست و پا ببوسد تا کار انجام شود

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران با اعتراض به بی‌توجهی دیگر ارگان‌ها در مهار ویروس کرونا در این کشور گفت: «وزیر بهداشت همیشه باید خواهش و تمنا کند؛ دست ببوسد، پا ببوسد، تا کار انجام شود؛ در جاهای دیگر دنیا وقتی وزیر بهداشت موضوعی را نوشت، انجام می شود.» این اعتراض وزیر کشور در حالی است که دولت قصد دارد بخش عمده‌ای از جاده‌های ایران را برای مسافرت‌های نوروزی باز نگه دارد.

نمکی بدون اشاره مستقیم به وزارت کشور و نیروی انتظامی که مسئولیت کنترل راه‌ها در ایران را برعهده دارند، گفت: «التماس می کنیم حتی اگر همه دروازه ها باز شد به سفر نروید. نگذارید خوزستان های دیگر ایجاد شود، التماس می کنم تماس ها از منطقه آلوده به مناطق دیگر را قطع کنید مگر موارد خیلی ضروری با تست های قبلی مطمئن.»

او گفت: «در جمعیت ساکن غیر شناور مدیریت ساده تر می شود وقتی جمعیت مواج باشد مدیریت سخت می شود، از مردم می خواهیم مسافرت نروید، بمانید. حضرت عباسی نروید اگر بروید ضرر می کنید، خدا نکند چند خوزستان خلق کنیم. اگر خدای نکرده چند خوزستان دیگر شکل گرفت نمی توانم روی تاب آوری نظام سلامت قسم بخورم. برخی می گویند تاب آوری مردم کم شده است، تاب آوری همکاران نظام سلامت به شدت کم شده است. در خوزستان ۷۸ همکار من به ویروس حهش یافته آلوده شده اند.»

نمکی افزود: «نمی توانم پرستاری را از یک منطقه دیگر به خوزستان ببریم، وقتی در طول یک هفته پرستار و کادر بهداشت و درمان نیم ساعت پلک نزده است و بی خوابی ایمنی بدن او پایین می آید و بیمار می شود، کار سخت می شود.»

وی گفت: «یک ماه قبل به روسای دانشگاههای علوم پزشکی گفتم خود را برای یکی از سخت ترین ایام مدیریت کرونا که آن هم  مدیریت ویروس جهش یافته است، آماده کنیم. راه سختی برای مدیریت کرونا در پیش داریم آنچه به علم و دانایی و تجربه بر می گردد این است که وقتی نظام بهداشت و درمان محکم انگلیسی به زانو در می آید یعنی ویروس چموش تر از آن چیزی است که تصور می کنیم.»

وزیر بهداشت ادامه داد: «این ویروس ۷۲ ساعت بیشتر وقت نمی دهد و با ویروس قبلی تفاوت دارد. روزانه با افراد موثر در استانها در تماس هستم. اکنون در خوزستان با طوفان سهمگینی مواجه هستیم  و اگر همکاری ها و مدیریت نبود، وضعیت بسیار سختی داشتیم.»

وزیر بهداشت افزود: اگر مسافرت باشد نمی شود از یک کانون جدید آلوده جلوگیری کرد. هر روز باید چرخش ویروس را به جاهای دیگر نظاره کنیم. به عنوان یک متخصص می گویم، چه تست سریع و چه «پی سی آر» انجام شود. درصد زیادی بین ۲۵ تا ۳۸ درصد «پی سی آر» های در مدرن ترین مراکز دنیا منفی کاذب است ممکن است میزان ویروس تا حدی باشد که نتوانیم تشخیص دهیم. تست سریع هم منفی کاذب دارد.

نمکی گفت: حداقل احتمال این است که ۲۵ درصد افراد ناقل شناسایی نشوند. «پی سی آر» کشورهای دیگر هم همیشه قلابی نبوده که موارد قلابی هم بوده است اما ممکن است افرادی و مسافرانی را با تست منفی سوار اتوبوس، قطار یا هواپیما کنیم در حالی که ناقل است. همه را در اتوبوس مبتلا می کند سفر یک از مهمترین عوامل گسترش ویروس است.

وزیر بهداشت ایران ادامه داد: هر شب آخرین یافته های دنیا در مورد کرونا را مطالعه می کنم خطرناک ترین عامل مسافرت است حتی اگر بلیت مجانی بود، ویزای بیماری و مرگ می فرستند.

این در حالی است که سیما لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه‌شنبه گفت: تاکنون یک میلیون و ۷۰۶ هزار و ۵۵۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۱ نفر از مبتلایان در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶۰ هزار و ۸۶۷ نفر رسیده است.

لاری  با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۹ اسفند ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیص هشت هزار و ۵۵۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۷۹۷ نفر بستری شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۴۵۶ هزار و ۷۵۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه هزار و ۸۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۱ میلیون و ۴۰۲ هزار و ۱۶۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

از: ار اف ای

*****

سفر به سواحل کرونا

قشم، کیش و هرمز به عنوان سه جزیره محبوب گردشگری، رئوس مثلث خطرناکی هستند که عامل تشدید بیماری کرونا در این منطقه محسوب می‌شوند

هادی کی‌کاووسی 

اواخر آذرماه امسال و با اعلام وضعیت آبی در استانهای جنوبی کشور توسط وزارت بهداشت، راه مسافرت به جنوب کشور باز شد. سیل مسافرانی که در این یک‌سال، خسته از یکجانشینی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در انتظار گشایشی به سر می‌بردند به سمت مناطق «کم خطر» به راه افتاد. کاهش نسبی مرگ‌و‌میر ناشی از ویروس کرونا در استانهای جنوبی کشور، دولتمردان و بالطبع مسافران را به دام رویایی اشتباه انداخته بود. اینکه ویروس مرگبار کرونا در حال گذر از این مناطق است و با چنین آرزوی کاذبی به استقبال پایان همه‌گیری رفتند. آرزویی که یک‌سال قبل نیز در همین روزها به شکل دیگری به وقوع پیوسته بود. این که گرما، ویروس را خواهد کشت و با همین تصمیم بود که مسافران به سوی جنوب روانه شدند.

امسال اما هر چند ممنوعیت مسافرت با وسائل نقلیه شخصی توسط ستادملی و وزارت بهداشت عرصه را بر چنین سفرهایی تنگ کرده اما باز هم فعل «سفر کردن» همچنان بی‌وقفه صرف می‌شود. ستاد ملی کرونا اواخر پائیز تمام بخش‌های حمل‌ونقل و دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی را ملزم کرده بود تا استعلام وضعیت مسافران را در دستور کار خود قرار دهند اما تمام مشکلات تنها به استعلام سفر منتهی نمی‌شود. نادیده گرفتن آزمایش کرونا در مبادی ورودی و خروجی، برگزاری تورهای گردشگری، اجرای کنسرت و تداوم جشنواره‌های فرهنگی، هنری در این مناطق سبب شد تا رنگ آبی این مناطق به سرعت جای خود را به رنگهای پرخطر بدهد و مردم این مناطق را دچار دردسر شیوع مجدد کند.

مثلث برمودای جنوبی

قشم، کیش و هرمز به عنوان سه جزیره محبوب گردشگری، رئوس مثلث خطرناکی هستند که عامل تشدید بیماری کرونا در این منطقه محسوب می‌شوند. رفت و آمد مسافران به این مثلث گرم جنوبی خطر همه‌گیری و تغییر رنگ این منطقه را بالا برده و ممنوعیت سفر با وسایل نقلیه شخصی نیز نتوانسته مانع این حجم از تردد شود.

نزدیک به ۵۰ هزار نفر طی ماه‌های ابتدایی زمستان، اغلب با وسائل نقلیه عمومی از این جزایر دیدن کرده‌اند. هر چند انجام آزمایش پزشکی یکی از شرایط ورود به این جزایر اعلام شده اما بسیاری از انجام این آزمایش چشم‌پوشی می‌کنند. برخی مسافران به محض رسیدن به مبادی ورودی اسکله بندرعباس از گرفتن تست خودداری و راهی اسکله‌های غیرقانونی می‌شوند تا به شکل قاچاق، خود را به جزایر سه‌گانه برسند. برخی معتقدند هزینه ۱۵۰ هزارتومانی آزمایش برای هر عضو یک خانواده در این شرایط اقتصادی سنگین است و آنها به ناچار به راه‌های غیرقانونی تن می‌دهند. ارائه برگه جعلی آزمایش کرونا و جعل عنوان تور مسافرتی و گردشگری از دیگر آسیب‌هایی است که در این چرخه تردد بسیار دیده شده است. فرار مسافران از انجام آزمایش نه تنها خطر شیوع بیماری را بالاتر می‌برد بلکه باعث رونق دوباره قایق‌های غیرمجازی شده که کاربری صیادی دارند و از ایمنی پائینی برخوردارند. اصرار به رسیدن به این جزایر به هر قیمتی و ناتوانی و سیاستهای متضاد مسئولین در ایجاد نظم در این معبر شلوغ باعث شد تا عاقبت این منطقه به رنگهای حاد و پرخطر سابق بازگردد. با این وجود باز هم همتی برای متوقف ساختن این ورود سیل‌آسای گردشگران دیده نشد و در آستانه نوروز این جزایر با سیاست یک بام و دو هوای مسئولان در حال تبدیل به کانون اصلی گردشگری نوروزی هستند.

رشد اقتصادی به قیمت رشد کرونا

رفتن یا نرفتن به مسافرت در ایام کرونا، مسئله‌ای است که در این روزهای منتهی به نوروز بسیار مورد بحث قرار گرفته است. از سویی آگهی‌های آژانس‌های گردشگری در شب عید شروع به تبلیغات تورهای گردشگری به جنوب کشور کرده‌اند و از سویی دیگر مسئولان از مردم می‌خواهند سفر نکنند. مجوز سفر مشروط در نوروز ۱۴۰۰ در حالی با قوانین محدود کننده همزمان شده که به نظر نمی‌رسد تعهدی به اجرایی شدن آن باشد. پروتکلهایی که رعایت نشدن آن منجر به تغییر رنگ جزایر در ماه گذشته شده و مشخص نیست که ادامه این روند به قیمت گرفتن چه جانهایی تمام شود. از سویی برخلاف تبلیغات مسافرت امن با وسائل نقلیه عمومی؛ این وسائل نیز نظارت چندان سختگیرانه‌ای به خود ندیده و اتوبوس و قطار و هواپیما با گنجایش‌هایی خلاف قوانین صادر شده، مانند سابق به کار خود ادامه می‌دهند. تراکم بالا در فضای محدود این وسائل نشان از علاقه هر چه بیشتر مسئولان به کسب درآمد به هر قیمتی دارد و این درآمد بالا منجر به شیوع بالا نیز خواهد شد. تابستان امسال مسعود محمدی، مدیرکل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که: «با هدف حفظ فاصله‌گذاری‌اجتماعی در دوران شیوع کرونا، فروش بلیت در هواپیماها با ظرفیت کمتری انجام می‌شود.»

 اما ویدئوهایی که گاهی توسط مسافران در شبکه‌های‌ اجتماعی منتشر می‌شود نشان از عدم رعایت ظرفیت ۶۰درصدی مقرر دارد. شرایط نابسامان بازار کار، کمبود مسافر و مسائل معیشتی همگی دست به دست هم داده تا وسائل نقلیه عمومی از این حیث آسیب‌پذیرتر از وسایل نقلیه شخصی باشند و این اتوبوس و هواپیما و قطار تا به مقصد برسند مشخص نیست بر سر مسافر چه بلایی می‌آید و چند نفر دیگر را در مقصد آلوده بیماری خواهد کرد.

جشنواره کرونا

مسافران و آژانسهای گردشگری تنها خطاکاران این ماجرا نیستند. بسیاری از مسئولان در رشد این اطمینان کاذب و امنیت سفرهای جنوبی نقش زیادی داشته‌اند. در کنار وسوسه رنگها و تبلیغات گردشگری، عامل مهم دیگری که بسیاری را به سفر به جزایر ترغیب می‌کند برگزاری جشنهای فرهنگی و هنری از سوی نهادهای دولتی است. دو ماه پیش و همزمان با آبی شدن این مناطق بود که سهل‌گیری مسئولان در برگزاری کنسرتهای موسیقی باعث برگزاری کنسرتهایی متعدد در جزیره کیش شد. آمار بیش از سه کنسرت در یک شب نشان از عادی‌سازی شرایط بحرانی برای مردمی داشت که بی‌خبر از همه جا با اعلام نهادهای مسئول؛ راهی تنها مکانی در کشور شده بودند که برگزاری کنسرت و دیدن آن را مجاز شمرده بود. از این رو هجوم مردم بعد از گذشت یک سال سخت و جانفرسا، امری قابل پیش‌بینی بود و بالا رفتن آمار بیماران هم همینطور.

سرازیر شدن سیل مسافران به این مناسبت باعث شد تا آمار مبتلایان کرونایی به ناگهان بالا برود و باعث تغییر رنگ‌بندی این جزیره در سطح کشور شود. پس از برگزاری کنسرتها و همچنین جشنواره‌هایی نظیر جشنواره بین‌المللی فیلم موج کیش، اینک جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش و جشنواره بین‌المللی نی‌انبان از جشنواره‌های پیش رویی هستند که هیچ نشانی از مخالفت با آن در میان مسئولان دیده نمی‌شود.

هر چند در تمامی تبلیغات این جشنواره‌ها سخن از رعایت کامل ضوابط بهداشتی به میان آمده اما استانداردهای دوگانه مسئولین در حال ارسال پیامی اشتباه به مخاطب است. مخاطبی که به امید این دعوت عیدانه و برای چند شب خوشی با راهی شدن به این مناطق با جان خود و خانواده بازی می‌کند. سهل‌گیری تردد مسافران و ورود به مناطق گرم کشور هر چند شادی کوتاه مدتی برای مسافران در پی خواهد داشت اما نتیجه آن با توجه به ویروس جهش یافته موسوم به انگلیسی که در حال پیشتازی در کشور است غیرقابل پیش‌بینی و تاسف‌بار خواهد بود.

آنچه مسلم است این که اگر این مسافرتها مدیریت نشود و محدودیتی در این سیل ایجاد نشود افزایش مجدد مرگ و میر بالا را در جامعه شاهد خواهیم بود. دعوت به مشارکت مردم در رعایت اصول و دستورالعمل‌های بهداشتی زمانی نتیجه بخش خواهد بود که قانون و مسئولین خود نیز در سوی درست این داستان بایستند و هم‌داستان با شیوع مکرر بیماری در سطح جامعه نشوند و با جان مردم بازی نکنند.

از: ایندیپندنت

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل