همسازی ملی جمهوری خواهان سوسیال دموکرات و لائیک ایران: تحریم ها و مردم ایران

دوشنبه, 25ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن

تحریم ها و مردم ایران

این بیانیه گزارشی است از شرایط زندگی مردم ایران در سالها تحریم های سنگین و تحمل فشار و سرکوب حکومت استبداد مذهبی در داخل کشور.
ما کوشش داریم تا عدم وجود آزادی، عدم امنیت، بی عدالتی، تبعیض در جامعه بخصوص در جامعه زنان و فقر فراگیر در میان اکثریت مردم، که همگی به دلیل ادامه حاکمیت استبدادی بر مردم ایران است را در معرض افکار عمومی مردم جهان قرار دهیم.
در جمهوری اسلامی، زندان، شکنجه، اعدام، از جمله ابزار روزمره حکومتی برای ادامه سیاست خفقان عمومی در کشور ایران است.
ما خواستاریم که این گزارش مورد توجه نمایندگان پارلمان کشورهای دموکرات جهان، مطبوعات آزاد و دولتهای علاقمند به حقوق بشر قرار گیرد.
تحریم ها ابتدا از طرف آمریکا بعد از تراژدی گروگانگیری حاکمان جمهوری اسلامی در سفارت امریکا، در تهران درنوامبر۱۹۷۹ شروع شد و در سالهای بعد سازمان ملل و سایر کشور های اروپائی نیز به دلیل فعالیت های تروریستی جمهوری اسلامی و نیز غنی‌سازی اورانیوم که احتمال ساختن سلاح های هسته ای از آن می رفت، آنها را متناسب با مصالح و منافع خود تا به امروز ادامه داده‌اند.
تحریم‌ها طی سال‌های متمادی لطمات فراوانی به اقتصاد کشور و مردم ایران وارد آورده است و اقتصاد مملکت را به رکود عمیقی کشانده است. جامعه جهانی و جمهوری اسلامی، سرانجام درسال ۲۰۱۵ همراه ۵ کشور شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان و اتحادیه اروپا، پس از مدتها مذاکره معاهده‌ای بستند که قرار شد جمهوری اسلامی فعالیتهای هسته‌ای خود را محدود نماید و در برابر آن تحریمها برداشته شوند: برجام (برنامه جامع
اقدام مشترک). ۱۸ اکتبر ۲۰۱۵. در نتیجه تحریمهای سازمان ملل در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ برداشته شدند.
پرزیدنت ترامپ به دلیل ناکافی بودن تعهدات برجام در ۲۰۱۹ از معاهده بیرون آمد و تحریم ها را دوباره از سرگرفت. حتی از سازمان ملل متحد خواست که تحریم هایش را دوباره برقرار نماید. این تحریمها مشمول حال صادرات انرژی، امور کشتی‌رانی، فعالیت های بخش اقتصادی می گردد و در عین حال کمپانی‌های در حال معامله با ایران نیز در بر میگرفت.
این سیاست سبب شد که ارز خارجی تهی شود و صادرات نفت شدیدا نقصان پیدا نماید. جمهوری اسلامی در گزارش خود زیان حاصل از تحریمها به اقتصاد ایران تا به امروز را یک تریلیون دلار برآورد نموده که این خسارت در واقع به ملت ایران وارد شده و حاصل ناکارآمدی در مدیریت کشور بوده است.
این پول متعلق به مردم ایران است و ثروت حاصل از جبران این خسارت می‌بایستی برای رفاه و آسایش مردم ایران و کمک به خانواده‌های محتاج و کم درآمد و فقیر ایران باشد.
فشار تحریم‌ها عمدتآ بر دوش مردم فقیر ایران است. گرانی سرسام‌‌آور حاصل از تحریم‌ها فقر، گرسنگی، بیکاری را نسبت به اکثریت توده فقیر مردم افزایش داده است و حق سلامتی و و در اختیار داشتن دارو را از ایشان سلب نموده است. در حالی که همین تحریمها برای اقلیت وابسته به حکومت اسلامی که ثروت ملی ایرانیان را دزدیده‌اند نه تنها قابل تحمل است بلکه الیگارشی ملی و سپاه پاسداران آن، که گرداننده‌های کل اقتصاد کشور هستند با استفاده از همین تحریم‌ها و با وارد کردن اجناس و داروهای قاچاق به چپاول خود ادامه می‌دهند.
پرزیدنت بایدن، چهار سال پس از بیرون رفتن آمریکا توسط پرزیدنت ترامپ از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) هفته گذشته با همراهان اروپائی‌اش، تقاضای مذاکره با ایران را نمود. البته آقای بایدن تحریم‌های شورای امنیت را که مجددا ترامپ برقرار کرده بود را هفته پیش ضمن نامه‌ای به شورای امنیت لغو نمود اما تحریم‌های سختی را که پرزیدنت ترامپ برقرار نموده هنوز باقی هستند.
ما از دولت های درگیر در برجام تقاضا داریم در قراردادهایی که با جمهوری اسلامی می‌بندند به گونه‌ای رفتار کنند تا سختی و سنگینی متوجه دولت و دست‌اندرکاران حکومت اسلامی باشد تا مردم ایران و لازم است که برای رعایت انسانیت و حقوق ملت‌ ها به مشکلاتی که دامن مردم ایران را گرفته است توجه کامل داشته باشند.
ما خواستار گذار از جمهوری اسلامی ایران بدست مردم ایران هستیم در این هدف به یاری همه آزادیخواهان جهان نیاز داریم و آگاهیم که دنیای متمدن هنوز به آن پایه‌ای از رشد حقوقی نرسیده تا بتواند در گذار از حاکمیت های استبدادی از نظر قانونی با آنها همسازی کند.
با این وجود لازم می‌دانیم به کشورهای طرف مذاکره با جمهوری اسلامی هشدار دهیم که مردم ایران در اثر جمهوری اسلامی و تحریمها مشقت های زیادی را تحمل کرده اند حق دارند از شما بخواهند تا طی مذاکرات دست کم حکومت ایران را وادار به رعایت حقوق جهانشمول انسانی به ویژه اصول اساسی زیر کنید:
آزادی اندیشه و بیان را ارج بگذارد. زندانیان سیاسی را آزاد کند. حکم اعدام را از قوانین کشوری بردارد. شکنجه را متوقف سازد. دستگیری‌های خودسرانه شهروندان را کنار بگذارد.
حق داشتن وکیل آزاد و مستقل را رعایت کند. حقوق جهان‌شمول شهروندی را محترم شمارد. حق انتخابات منصفانه و آزاد را از مردم سلب نکند.
حق آزادی دین و مذهب را برای مردمان ایران رعایت کند.)
حداقل این دولت ها می توانند بر آنچه به جمهوری اسلامی از سرمایه های مسدود شده ایران می‌پردازند نظارت داشته باشند و آنها را با شرایطی در اختیار جمهوری اسلامی قرار دهند تا مردم ایران از حق زندگی، مال و ثروت ملی خود بهره گیرند نه اینکه این ثروت‌ها خرج گسترش تروریسم در منطقه گردد. نه آنکه مانند بار پیش ۱۵۰ بلیون دلار دارائی های مسدود شده (بلوکه شده) ایران همراه ۱.۸ بیلیون دلار بهای خرید هواپیماهای تحویل داده نشده امریکا کمک به استراتژی تهاجمی منطقه‌ای جمهوری اسلامی در حفظ و تقویت تروریستهای منطقه و طعمه غارتگران مردم که وابسته به زمامداران دیکتاتور کشور هستند گردد و کمک به اکثریت مردم فقیر ایران به فراموشی سپرده شود.
شما که این ثروت ها را مسدود کرده‌اید باید امروز قادر باشید علاوه بر توقف تولید تسلیحات اتمی، راه‌هایی پیدا کنید که این ثروت‌ها تنها برای رفاه ملت ایران مصرف شود نه اینکه به مصرف گسترش تسلیحات نظامی و جنگ افروزی در منطقه برسد یا به جیب عوامل رژیم سرازیر گردد. باید تا آنجا که ممکن است کوشید که این پول‌ها به صورت جنسی در اختیار مردم قرار گیرند و همینطور با این پول‌ها بیمارستانها، مراکز کمکهای درمانی، مدارس و دانشگاه‌های مجانی تأسیس شوند و به ویژه در شهر های دور دست و روستاهای دورافتاده. به وضعیت فقر، درمان مجانی، رفاه و امنیت عمومی، آموزش، خانه‌سازی، آب رسانی، گسترش کشاورزی، ایجاد صنایع کوچک تولیدی، بهبود مناسبات اقتصادی و اجتماعی پرداخته شود. تنها از این راه است که میتوان استراتژی تروریستی جمهوری اسلامی در منطقه را متوقف کرد و یا از گسترش آن کاست و آرامش و صلح را در خاورمیانه به وجود آورد. شما بهتر از هرکس آگاهید که اثرات جنگ در خاورمیانه دامن اروپا و آمریکا را خواهد گرفت.
همسازی ملی جمهوری‌خواهان سوسیال دموکرات و لائیک ایران


نهاد راهبردی
۱۵ مارس ۲۰۲۱ /۷

برای مطالعه بیانیه با فرمت پی دی اف لطفا اینجا کلیک کنید


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها: ,

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.