عفو بین الملل خواهان آزادی مهران رئوف ایرانی-بریتانیایی محبوس در اوین شد

دوشنبه, 2ام فروردین, 1400
اندازه قلم متن

سازمان عفو بین الملل خواهان آزادی بی قید و شرط مهران رئوف، فعال کارگری ایرانی-بریتانیایی که از حدود شش ماه پیش در تهران در بازداشت بسر می برد شده است.

این سازمان غیردولتی مستقر در لندن روز یکشنبه (۲۱ مارس) با صدور بیانیه ای گفت که مهران رئوف به طور «خودسرانه» در زندان اوین تهران محبوس است. عفو بین الملل گفت آقای رئوف در ماه اکتبر گذشته توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیر شد و به مدت طولانی در سلول انفرادی حبس شد.

عفو بین الملل افزود: «او زندانی عقیدتی است و باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود.»

روزنامه دیلی تلگراف به تازگی گزارش داد که آقای رئوف مقالات خبری انگلیسی را به فارسی ترجمه می کرده است. ستار رحمانی، از دوستان مهران رئوف در لندن به این روزنامه گفت وی به همراه ۱۵ فعال کارگری دیگر بازداشت شدند.

این روزنامه به نقل آقای رحمانی نوشت که افراد یادشده در یک کافی شاپ در مورد حقوق کارگران صحبت می کردند «بدون اطلاع از آن که، یک جاسوس، یک دختر جوان، در کافی شاپ بود که به طور مخفیانه صحبت هایشان را ضبط می کرد، و این منجر به دستگیری شد.»

بنا بر گزارش ها، ماموران با حمله به منزل وی در تهران، آن را جستجو و وسایل شخصی از جمله کامپیوتر وی را توقیف کرده بودند.

گفته می شود که مهران رئوف پس از دستگیری به مدت یک ماه در سلول انفرادی قرار گرفت و در نهایت اجازه یافت تا با یکی از اقوام دور خود در ایران تماس تلفنی کوتاهی برقرار کند.

عفو بین الملل پیشتر نیز در بیانیه ای درباره مهران رئوف گفته بود: «او از تماس با بستگان نزدیک خود که همگی در خارج از ایران زندگی می کنند و همچنین حق دسترسی به مشاوران حقوقی، حتی از وکلای مورد تأیید قوه قضائیه که خانواده اش از طرف وی تعیین کردند، محروم شده است.»

مقامات ایرانی در ظرف سال های گذشته شماری دیگری از شهروندان خارجی را بازداشت و محاکمه کرده اند، از جمله نازنین زاغری رتکلیف، ایرانی-بریتانیایی که اخیرا پس از طی پنج سال حبس و آزادی از اوین، با اتهام تازه ای رو به رو است.

بر اساس کیفرخواست جدید، خانم زاغری به «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از طریق شرکت در تجمع مقابل سفارت ایران در لندن در سال ۱۳۸۸ و مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی متهم شده است.

شماری از مقام‌های سیاسی در بریتانیا معتقدند که حکومت ایران با طولانی کردن این پرونده به دنبال دریافت طلب خود از بابت قرارداد تانک‌های چیفتن در قبل از انقلاب است که حدود ۴۰۰ میلیون پوند برآورد می‌شود.

وزارت امور خارجه بریتانیا پیشتر اتهام تازه علیه خانم زاغری را “غیرقابل قبول” و اقدامی “وحشتناک” توصیف کرد و خواهان آزادی کامل او شده بود.عفو بین الملل خواهان آزادی مهران رئوف، شهروند ایرانی-بریتانیایی شد .

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.