حسن روحانی: رفع تحریم‌ها از اهداف مهم دولت است، فعلا خسارت نمی‌خواهیم

چهارشنبه, 4ام فروردین, 1400
اندازه قلم متن

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، در نشست هیات دولت

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، در نشست هیات دولت

رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید که رفع تحریم‌ها و غلبه بر کرونا دو «هدف مهم» کابینه او در چهار ماه باقی‌مانده عمر دولت یازدهم است و گفت که ایران فعلا بابت تحریم‌ها «خسارت» درخواست نمی‌کند.

حسن روحانی روز چهارشنبه چهارم فروردین در نخستین جلسه هیات دولت در سال ۱۴۰۰ گفت: «کرونا و تحریم دو هدف مهم ما در این چهار ماه است و هر روز دنبال می‌کنیم تا تحریم از سر مردم کشور برداشته شود».

رئیس‌جمهوری ایران به اظهارات رهبر جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود همان‌طور که علی خامنه‌ای به صراحت گفته، «اگر آن‌ها (طرف‌های غربی) جدی و واقعی به تعهدات برگردند، ما هم به همه تعهدات خود بر می‌گردیم».

آقای روحانی در شرایطی که پیش از این وزیر خارجه و دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی، خواستار جبران «خسارت» ناشی از خروج ایالات متحده از برجام شده بودند، گفته که «فعلا قصد مطرح کردن مسئله خسارت‌ها را هم نداریم که در این سه سال چقدر به ما آسیب زده شده است که سرجای خود مسئولان کشور آن را دنبال خواهند کرد. بنابراین کلام واضح و روشن است».

وزیر امور خارجه ایران سوم اسفند پارسال در یک مصاحبه‌ تلویزیونی گفت که پس از لغو تحریم‌ها توسط آمریکا و بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، انتظار می‌رود دولت جو بایدن در ازای خسارت «یک تریلیون دلاری» اقتصاد ایران، «غرامت» پرداخت کند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
بیشتر در این باره:

ظریف: آمریکا «یک تریلیون دلار» خسارت زده است، غرامت می‌گیریم

ایران از اردیبهشت سال ۹۸ و یک‌سال پس از خروج آمریکا از برجام به صورت تدریجی از تعهدات هسته‌ای خود عدول کرده است و از اوایل اسفند ۹۹ علاوه‌ بر متوقف کردن اجرای پروتکل الحاقی، سانتریفوژهای پیشرفته‌تری را برای غنی‌سازی به خدمت گرفته است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به فعالیت‌های هسته‌ای جدید ایران گفته که تهران برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، باید درباره منشا اورانیوم اعلام‌نشده‌ای که در تاسیسات هسته‌ای آن پیدا شده است، شفاف‌سازی کند.

آمریکا بعد از روی کار آمدن دولت جو بایدن در ژانویه سال جاری، اعلام کرد که آماده بازگشت به برجام و لغو تحریم‌هاست اما خواستار مذاکره مستقیم با ایران شده و می‌گوید جمهوری اسلامی باید اول به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد.

ایران مذاکره مستقیم با آمریکا را رد کرده و خواستار لغو تحریم‌ها به عنوان پیش‌شرطی برای اجرای تعهدات هسته‌ای خود شده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز اول فروردین با اشاره به بحث مذاکره دوباره درباره توافق هسته‌ای، بدون نفی مذاکره درباره برجام، گفت: «اگر قرار است برجام تغییر پیدا کند، باید به نفع ایران تغییر پیدا کند».

اما دولت آمریکا بازگشت به برجام را فرصتی برای بستن یک توافق طولانی و محکم با ایران توصیف کرده که حوزه‌هایی چون برنامه موشکی و همچنین سیاست‌های منطقه‌ای ایران را در برگیرد؛ مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند حاضر به مذاکره درباره این مسائل نیستند.

در هفته‌های گذشته و همزمان با اظهارات رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مبنی بر این‌که انتخابات ریاست‌جمهوری ایران «مولفه‌ای» در مذاکرات هسته‌ای بین تهران و واشینگتن برای احیای برجام به شمار نمی‌رود، وزیر خارجه فرانسه در این زمینه هشدار داده بود.

ژان ایو لودریان گفته بود: «وقتی ما وارد دوره انتخابات شویم دولت در حال تحویل دادن قدرت است و نمی‌تواند هیچ کار مهمی انجام دهد و بعد باید تقریبا شش ماه صبر کنیم».

با استفاده از گزارش‌های پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری و رادیو فردا/ب.ب/ک.ر

از: رادیو فردا

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.