اعتراض یک وزیر پیشین به «غارت اراضی کشاورزی ایران» با چراغ سبز خامنه‌ای

یکشنبه, 8ام فروردین, 1400
اندازه قلم متن
ار.اف.ای
علی خامنه ای
 

علی خامنه ای khamenei.ir

عباس آخوندی، وزیر پیشین راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به «غارت منابع طبیعی و اراضی کشاورزی» پس از سخنرانی اخیر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و نامگذاری سال جدید هشدار داد.

آخوندی در یاداشتی که روز شنبه در رسانه‌های ایران منتشر شد، نوشت: «اخیرا فردی در توییتر اعلام کرد که در انقلاب اقتصادی ۱۴۰۰ تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی آزاد خواهد بود البته این تنها ایده این شخص نیست. سوداگران همواره با قیافه جانبداری از مستضعفان در پی غارت منابع طبیعی و اراضی کشاورزی بوده‌اند.»

به تازگی حجت الله عبدالملکی، که خود را «کارشناس اقتصاد مقاومتی و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق» معرفی می‌کند پس از پیام نوروزی خامنه‌ای در توییتر نوشت: «در #انقلاب_اقتصادی_۱۴۰۰ تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی آزاد و در اختیار مالک خواهد بود. یعنی مالک زمین کشاورزی می‌تواند روی زمینش فعالیت صنعتی، دامپروری، پرورش طیور و ماهی و حتی ساخت و ساز کند.»

پیشتر خامنه ای در سخنرانی خود خواست «نهادهای انقلابی و امنای مساجد فعال باید برای ساماندهی این مسئله مهم [تولید] برنامه‌ریزی کنند.»

اما عباس آخوندی با اشاره به تخریب ۸۸ هزار هکتار از اراضی ملی بین سال‌های ۱۳۵۲-۱۳۹۲ و تسریع این روند تخریب از سال ۸۲ با آغاز فعالیت محمود احمدی نژاد شهردار وقت تهران و پس از تصاحب ریاست جمهوری هشدار داد: «اوج اندیشه‌ بر باد دادن منابع طبیعی ایران را در طرح باغ‌شهرها که رییس جمهور دوره دهم که در پایان دوره‌اش ارائه کرد می‌توان دید.»

آخوندی طرح اقدام ملی مسکن را ادامه‌ همین روند دانست «که برخی حضرات به‌نام انقلابی‌گری از آن طرفداری می‌کنند».

وی نوشت: «شوربختانه، این روند به صورت چراغ خاموش در حال پیگیری و عملی‌شدن است. بر اساس ماده ۹ طرح جهش تولید و تامین مسکن که در ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ در مجلس به تصویب رسید مقرر شد که سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اراضی ملی واقع در محدوده و حریم شهرها و همچنین اراضی مصوب وزارت راه و شهرسازی برای طرح‌های شهرک‌سازی در خارج از حریم شهرها را حداکثر ظرف مدت دو ماه تحویل وزارت راه و شهرسازی نماید. همین بسط ید برای بنیاد مسکن منظور گشته‌ است. البته این چک سفید امضا برای تخریب منابع طبیعی آن‌قدر شور بود که رییس مجلس جهت بازنگری آن را به کمیسیون عمران ارجاع کرد. لیکن مجوز دیگری که کم از این ندارد در همان جلسه به تصویب صحن علنی مجلس رسید.»

آخوندی اضافه کرد: «ماده ۱۲ این طرح می‌گوید که سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور موظف است که اراضی واقع در محدوده و حریم طرح هادی روستاهای واقع در حریم شهرها را حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ درخواست وزارت راه و شهرسازی به صورت رایگان در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند و همین اختیار را برای بنیاد مسکن منظور داشته‌اند. حضرات به همین اکتفا نکرده‌اند و طی طرحی دیگری به نام طرح اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در پی چوب حراج زدن به الباقی اراضی زراعی ایران می‌باشند.»

آخوندی افزود: «علی‌الظاهر حرص و آز سوداگران در تصاحب اراضی منابع طبیعی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی حد و حصری ندارد و حضرات با این‌گونه طرح‌ها، یا در هماهنگی با سوداگران و یا به عشق خرید رای، هیچ توجهی به آثار مخرب آن بر زندگی مردم و غیرقابل سکونت‌ ساختن فلات ایران ندارند.»

وی با تاکید بر اینکه روند نشست زمین در ایران نگران‌کننده است لیکن چون این امر اتفاقی تدریجی است کسی به آن توجه نمی‌کند، ادامه داد: «اگر آثار مخرب زلزله امکان بازسازی و اصلاح دارد، اثر فرونشست زمین را به هیچ روی نمی‌توان ترمیم کرد و به هیچ‌روی ساختمان‌ها را نمی‌توان در برابر آن مقاوم نمود. بر اساس اعلام سازمان نقشه‌برداری شوربختانه این موضوع تقریبا در تمام استان‌های ایران مشاهده‌ شده است.»

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.