وزارت خارجه آمریکا: در مساله هسته‌ای ایران، منافع چین و آمریکا همسو است

پنجشنبه, 12ام فروردین, 1400
اندازه قلم متن

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت توافق ۲۵ ساله ایران و چین رویکرد آمریکا را نسبت به برجام و منطقه تغییر نخواهد داد و تاکید کرد در مورد موضوع هسته‌ای ایران منافع چین و آمریکا همسو است. 

ند پرایس در نشست خبری روز چهارشنبه خود در واکنش به توافق ۲۵ ساله ایران و چین گفت تحریم‌های فعلی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی همچنان پابرجا خواهند بود و واشینگتن با هرگونه تلاش برای دورزدن تحریم‌ها برخورد خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «چین در روند تلاش‌ها برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران همکاری خوبی داشته است. چین نیز یکی از اعضای برجام است و دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و تاثیرات بسیار بی‌ثبات کننده‌ آن بر منطقه‌ای که چین به آن وابسته است، برای پکن هیچ نفعی ندارد.»

او افزود: «ما همچنان آماده‌ایم با ایران وارد یک گفت‌وگوی معنادار شویم تا راهی را برای بازگشت دوطرف به برجام و تعهدات مربوط به آن پیدا کنیم. ما با چین و سایر کشورها در تعامل هستیم تا آنها را از هر اقدامی در ارتباط با ایران یا سایر کشورها که منافع ما را تهدید می‌کند، بر حذر داریم.»

پس از امضای رسمی توافق طی ۲۵ ساله جمهوری اسلامی با چین، شهروندان ایرانی در رسانه‌های اجتماعی با داغ کردن هشتگ‌های اعتراضی آن را «فروش ایران» خواندند و خواستار لغو این سند شده‌اند.

از سوی دیگر صدها فعال مدنی، سیاسی و حقوقی هم با نوشتن طوماری آنلاین خطاب به رییس‌جمهور چین اعلام کردند جمهوری اسلامی نماینده ملت ایران نیست و این توافق «مردود» به شمار می‌رود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره گزارش‌هایی مبنی بر اینکه دولت بایدن قصد دارد پیشنهاد دهد مذاکره با ایران از هفته جاری آغاز شود، گفت:آمریکا برای احیای برجام با شرکای خود در توافق هسته‌ای و سایر کشورها در تماس است و گزینه‌های مختلف، از جمله «مذاکرات غیر مستقیم از طریق شرکای اروپایی» را بررسی می‌کند.

پرایس بازگرداندن آمریکایی‌هایی را که به صورت «غیر منصفانه» در نقاط مختلف جهان، از جمله ایران، زندانی یا مفقود هستند «مهم‌ترین اولویت» واشینگتن خواند و گفت رویه ایران در زندانی کردن اتباع خارجی «غیرقابل قبول» است.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.